دعواى شاهانه



تعداد 2 شماره روزنامه فرانس دیمانش و چند مجله دیگر به زبان فرانسه چاپ پاریس از فرانسه به آدرس صندوق پستى 147 ارسال که چون در آن مقاله‌اى راجع به شاه و علیاحضرت فرح درج گردیده است توقیف و عیناً جهت استحضار به پیوست تقدیم می‌گردد. خلاصه ترجمه مقالات مذکور به شرح ذیل معروض مى‌گردد:

فرح زندانى در کاخ خود

 درام (حادثه هولناک) بین فرح و شاه

 چند روز قبل از تولد چهارمین فرزندش، دعواى شدیدى بین آنها بروز کرد. شاه فرح را قدغن کرد که از اتاقش خارج نشود. شاه براى تحمیل این فداکارى به فرح، دلیل واجبى داشت. ژنرال بختیار پسر عموى ثریاست. خمینى رئیس مذهبى از نفرتى که دارد آنها را تعقیب مى‌کند.

اصل مطلبِ فرح زندانى در کاخ خود

 در آن روز یک دعواى مدهشى خانوادگى در کاخ سلطنتى تهران راه افتاد شاه و فرح شدیداً به یکدیگر پریدند. اشخاص بسیار کمى در این حادثه غم‌انگیز ناظر بودند ولى باز هم فهمیده شد که این حادثه برحسب دستور شاه خاتمه یافت: تو باید به فوریت به کاخ مرمر حرکت کنى او فرح را به تبعید فرستاد و گارد را به سه برابر در اطراف کاخ افزایش داد. اما در اینجا این سؤال پیش می‌آید و آن این که در روش ظاهراً ظالمانه شاه چه چیز نهفته شده؟ کاملاً معلوم است که تمام اینها صرفاً براى حمایت از ایشان است. حقیقت این است که در حال حاضر وضع سیاسى در ایران مطمئن نیست. دشمنان شاه و فرح در سرتاسر کشور تحریک به اغتشاش می‌نمایند و تحریک کننده اصلى عبارتند از لیدر مذهبى خمینی که در بغداد زندگى می‌کند. او بود که در سال 1963 مردم را به شورش انداخت. ژنرال بختیار پسر عموى ثریا رئیس سابق پلیس که در بیروت زندگى می‌کند و این دو نفر انتظار داشتند که به مناسبت تاجگذارى در سال 1967 و یا به احترام تولد نوزاد جدید سلطنتى مورد عفو شاه واقع شوند ولى در فهرست منتشره عفوشدگان اسامى آنها وجود نداشت.







 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.