تاریخچه تمدید فعالیت فراماسون‌ها در ایران



موضوع: تاریخچه تمدید فعالیت فراماسونها در ایران

در زمان سلطنت اعلیحضرت رضاشاه کبیر بنا به فرمان معظمٌ ‌له فعالیت احزاب منجمله فراماسونها به حالت رکود درآمد و در سال 1328 یک نفر عرب به نام جواهرى در ایران ظاهر و ادعا نموده است که با داشتن فرمان از امپراطور انگلستان در نظر دارد تشکیلات فراماسونها را در ایران تجدید و به همین جهت اکثر رجال وقت را دور خود جمع و در نتیجه تحقیقاتى که به عمل آمد معلوم گردیده نامبرده شخص حقه‌بازى بوده که با این ترتیب تشکیل یک فراماسونرى غلط را داده است. این ماجرا به وسیله آقاى بهبودى و محمد قباد ظفر به شرف عرض اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر رسید و اجازه خواسته شد که تشکیلات فراماسونرى رسماً دایر گردد. اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر نیز اجازه تجدید فعالیت فراماسونها را صادر و در نتیجه هیئتى که مرکب از آقایان دکتر ناصر بهبودى و سلیمان بهبودى و آقاى مهندس فروغى و مهندس شقاقى و دکتر کیان و دکتر خشایار و آقاى آذرى بوده در سالهاى 1336 و یا 32 به علت اینکه در بصره لژهاى قانونى فراماسونرى وجود داشته هیئت مذکور با لژهاى بصره تماس حاصل و پس از مراجعت پایه فراماسونرى صحیح را در ایران گذاردند. و در حال حاضر تعداد زیادى لژهاى فراماسونرى در ایران به وجود آمده و روز به روز نیز بر تعداد لژها و ماسونها افزوده مى‌گردد. با آنکه تز فراماسونها ایجاد صمیمیت و برادرى و کمک به یکدیگر مى‌باشد همچنین بایستى همواره کیفیت را بر کمیت ترجیح دهند لیکن عملاً به ثبوت رسیده که فعالیت ماسونها اکثراً در مورد تکثیر امضاء بوده و اصولاً از وظایف اصلى خود خارج تا جایى که به محض اینکه آقاى دکتر باقر عاملى به سمت وزیر دادگسترى منصوب گردید، آقاى مجلسى را که فراماسون بوده از کار برکنار نموده است. این موضوع نشانه عدم صمیمیت و رعایت نکردن دستورات مکتب فراماسونها مى‌باشد. از طرفى با آنکه شخصیتهاى فراماسونرى که غالباً در رأس مشاغل حساس دولتى قرار دارند علاوه براینکه در سیاست دخالت نمى‌نمایند، غالباً از شرکت در جلسات متشکله نیز خوددارى و تشکیل جلسات همواره به رسیدگى پیرامون امور تازه واردین و یا ارتقاء درجه فراماسونها و صرف شام و مشروب مى‌گذرد.

فراماسونهاى ایران به سه قسمت تقسیم مى‌گردد:

1ـ لژهاى اسکاتلندى

2ـ لژهاى فرانسه

3ـ لژ آلمان و یا لژ بسته

الف ـ مسئولین لژهاى فرانسه که از لژ بزرگ فرانسه الهام مى‌گیرند عبارتند از:

1ـ آقاى دکتر سعید مالک سناتور

2ـ دکتر هومن معاون سابق وزیر دربار

3ـ مصطفى تجدد سناتور

ب ـ مسئولین لژهاى اسکاتلند که از لژ بزرگ اسکاتلند الهام مى‌گیرند عبارتند از:

1ـ آقاى مهندس شقاقى معاون وزیر راه

2ـ مستر فرى انگلیسى

3ـ دکتر کیان استاد دانشگاه

4ـ دکتر خشایار عضو هیئت نظارت سابق سازمان برنامه و وکیل دادگسترى

پ ـ لژ آلمان و یا لژ بسته مسئولین لژ آلمان به شرح زیر مى‌باشند:

1ـ آقاى دکتر امیر حکمت سناتور

2ـ آقاى فخر طباطبایى نماینده مجلس شوراى ملى

3ـ آقاى گلشائیان

ضمناً نظر به اینکه مسئولین لژ بسته حداکثر احتیاطات حفاظتى را به عمل آورده‌اند لذا کلیه فعالیتها و اقدامات آنان سرّى و تاکنون محل تشکیل جلسات همچنین اعضاء آن شناخته نشده است. (معهذا در این مورد تحقیقات ادامه دارد. در صورت حصول نتیجه مراتب به موقع به استحضار خواهد رسید)

با آنکه در بین فراماسونهاى ایرانى آن طورى که باید و شاید همکارى وجود ندارد معهذا ماسونهاى ایران که جهت معالجه به انگلستان عزیمت نموده‌اند فوق‌العاده از همکارى و توجهات ماسونهاى اسکاتلند برخوردار [شده‌اند] منجمله آقاى محمدى استاد دانشگاه که به منظور معالجه به کشور انگلستان عزیمت نموده از مراحم فراماسونهاى انگلیس برخوردار و در حال حاضر نیز مقیم آن کشور مى‌باشد.

لژهاى اسکاتلند غالباً جلسات مربوطه در انجمن رازى تشکیل و هر عضو سالیانه 2400 ریال حق عضویت مى‌پردازد و پذیرفتن اعضاء نیز بایستى بنا به معرفى دو نفر از ماسونها صورت گیرد که در صورت احراز صلاحیت به منظور وارد شدن به تشکیلات آنان بایستى فرم مربوطه را که حاوى مشخصات کامل آنان مى‌باشد تکمیل سپس ضمن یاد نمودن سوگند و مصاحبه لازم ورود آنان به این جمع تصویب و به افتخار شخص تازه‌وارد مراسمى با تشریفات خاصى انجام مى‌گردد. ضمناً در تشکیلات فراماسونها سه عضو وجود دارد:

1ـ کارآموزى

2ـ کاریارى

3ـ استادى

از محل پرداخت حق عضویت مقدارى به مصرف هزینه‌هاى فراماسونرى و مابقى مصروف امور خیریه و احتمالاً کمک به اعضاء مستمند مى‌گردد. از طرفى نظر به اینکه استادان لژها همه ساله تعویض مى‌گردند و به همین جهت مراسمى در تشکیلات فراماسونها به وجود مى‌آید لذا اولین وجوه جمع‌آورى شده که معمولاً در مراسم تعویض استاد لژها انجام مى‌گیرد به لژ بزرگ اسکاتلند و یا فرانسه ارسال مى‌گردد.

صندوقدار باشگاه رازى آقاى مصطفى عامرى مدیرکل سابق راه‌آهن دولتى ایران مى‌باشد. از طرفى در مراکز استانهاى اصفهان و اهواز نیز اخیراً لژ فراماسونها تشکیل، یکى از مسئولین اهواز به نام آقاى آذرى تاجر و کشاورز معروف که کاندیداى نمایندگى مجلس شوراى ملى و عضو سازمان کوک همچنین با تیمسار سپهبد کمال نیز ارتباط دارد، مى‌باشد.

نظریه رهبر عملیات: مفاد گزارش خبرى فوق مورد تأیید مى‌باشد.

ملاحظات: مقرر فرمایید در مورد حفاظت موضوع توجه لازم به مسئولین امر ابلاغ که منبع شناخته نشود.













 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.