تعیین تکلیف کشور در دست بیگانگان!!


13 مرداد 1397


شماره : 1363-300/ن تاریخ : 42/12/1
موضوع: سردار فاخر حکمت

 سردار فاخر حکمت1 رئیس سابق مجلس شوراى ملى از قول سناتور تقی‌زاده اظهار داشته: وضع تضاد سیاست آمریکا و انگلیس و فرانسه در ایران در نهایت درجه است و همین امر موجب شده که شاهنشاه تاکنون موفق به دیدار ژنرال دوگل و مراجعت به ایران نشده‌اند و موضوع کسالت اعلیحضرت همایونى تصنعى است و براى تعیین تکلیف آینده و خط مشى دولت ایران در خارج از کشور است و تا تعیین تکلیف قطعى از مراجعت به ایران خوددارى خواهند فرمود. 
تقی‌زاده همچنین اضافه نموده: آنچه قطعى است موضوع دولت منصور منتفى شده و دولت آینده توسط یک نظامى تقریبا دیکتاتور ولى صالح مثل پرزیدنت ایوب خان رئیس جمهور پاکستان و یا یکى از رجال قدیمى تشکیل خواهد شد تا به کشور سر و صورتى بدهد. نامبرده همچنین گفته است: پس از قتل پرزیدنت کندى دولت انگلستان به هیچ وجه حاضر به قبول نظریات دولت آمریکا در ایران نیست و نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان راه مستقل سابق خود را پیش گرفته است و دولت فرانسه که از مخالفین جدى سیاست امریکا در جهان است در این مسیر با دولت انگلستان همکارى نزدیک دارد.
دولت فرانسه به شاهنشاه ایران اعلام داشته که شرط کمک اقتصادى فرانسه به ایران این است که دولت ایران خود را از تحت سلطه دولت آمریکا کنار بکشد و نخست‌وزیر ایران کسى باشد که مورد اعتماد دولت فرانسه باشد و به منظور دولت انگلستان حاضر نیست دیگر میدانى به طرفداران دولت آمریکا در ایران بدهد. بدین جهت شاهنشاه منتظر رفع بحران و توافق با ژنرال دوگل هستند تا بتوانند به فرانسه رفته و با دوگل ملاقات نمایند. تقی‌زاده ضمن سخنان خود اظهار داشته: در حال حاضر به هیچ وجه نمی‌توان وضع آینده ایران را پیش‌بینى کرد زیرا دولتین آمریکا و انگلیس و فرانسه و شوروى در خفا بزرگترین فعالیت را شروع کرده‌اند و آمریکا در یک جهت و سایرین در جهت دیگر می‌باشند.
نامبرده همچنین ادامه داده: حتى پرزیدنت ایوب خان به دولت ایران و سایر اعضاء سنتو اعلام داشته که در صورت عدم شناسائى چین کمونیست، پاکستان از پیمان سنتو کناره‌گیرى خواهد نمود و این اقدام ایوب‌خان نیز به دستور دولت انگلیس است.

در بولتن اخبار 1 / 12 / 42 درج شده است.
در پرونده سناتور سید حسن تقی‌زاده بایگانى شود. 3 / 22
بیوگرافى جهت بخش اطلاعات عمومى اداره نهم تنظیم گردید. على اکبرى
 آقاى کمپانى 5 / 12
          1 / 4 / 43

____________________________
1- رضا حکمت معروف به سردار فاخر، فرزند حسام‌الدین مشارالدوله شیرازى به سال 1272 ﻫ ش در تهران متولد شد. پس از طى دوران کودکى، تحصیلات ابتدایى را در مدرسه‌ی علمیه که به ریاست مخبرالسلطنه هدایت و نظامت ناظم‌العلوم، اداره مى‌شد، طى کرد و صرف و نحو عربى و ادبیات فارسى را آموخت. سپس در سال 1322 به اتفاق پدر به شیراز رفت و دستیار پدر شد و پس از درگذشت پدر به کار ملکدارى در املاک وسیعى که پدرش به جاى گذاشته بود، پرداخت. وی با دختر میرزا سید على خان مهندس‌الدوله ازدواج کرد و پس از تشکیل کمیته دموکرات در شیراز به آن کمیته پیوست و از مؤسسین حزب دموکرات در شیراز بود.
فاخر حکمت مدتى بعد والى فارس شد و در دوره‌هاى چهارم و پنجم از آباده به نمایندگى مجلس شوراى ملى رسید. در مجلس موسسان اول نیز به نمایندگى آباده شرکت جست و پس از پایان دوره‌ی پنجم مجلس، چندى به اروپا سفر کرد. در دوره‌ی هفتم از شیراز و دوره‌ی هشتم از آباده به نمایندگى برگزیده شد که در این دوره بین او و تیمورتاش وزیر مقتدر دربار اختلاف افتاد. از این رو تیمورتاش از انتخاب او در دوره‌ی نهم جلوگیرى کرد و سردار فاخر بار دیگر قریب به یک سال عازم اروپا شد. یادشده در تابستان سال 1313 به حکومت گرگان رسید و در سال 1315 فرمان حکومت یزد را دریافت کرد. وى پس از دو سال اقامت در یزد در سال 1319 به استاندارى کرمان و در سال 1322 به ریاست کل آمار و ثبت احوال منصوب و پس از چند ماه به وکالت دوره‌ی چهاردهم مجلس از شیراز انتخاب شد. در بهار سال 1325 سردار فاخر از طرف قوام السلطنه به استاندارى کرمان و بلوچستان برگزیده و در انتخابات دوره‌ی پانزدهم کرمان که زیرنظر او انجام شد در انتخاب دکتر مظفر بقائى از کرمان کمک موثرى کرد و خود نیز از شیراز انتخاب شد و قبل از انتخاب، به عضویت کمیته‌ی مرکزى حزب دموکرات ایران درآمد. پس از انتخاب وکلاى حزبى در کمیته‌ی مرکزى، با تمایل قوام‌السطنه براى ریاست مجلس، نامزد شد و با اکثریت قابل ملاحظه‌اى به ریاست مجلس رسید. سردار فاخر باردیگر در انتخابات دوره‌ی هجدهم از شیراز به نمایندگى مجلس برگزیده و در فروردین 1333 با اکثریت آرا به ریاست انتخاب شد. پس از پایان دوره‌ی مجلس نوزدهم سردار فاخر در دوره‌ی 10 ماهه‌ی فترت بین مجلس نوزدهم و مجلس بیستم، ریاست ادارى مجلس را به عهده داشت. در دوره‌ی بیستم هم از شیراز انتخاب شد و در اوایل اسفند ماه به ریاست مجلس رسید ولى عمر دوره بیستم دیرى نپایید و در 19 اردیبهشت 1340 منحل شد. در دوره‌ی فترت بین مجلس بیستم و مجلس بیست و یکم سردار فاخر بازهم ریاست ادارى مجلس را داشت. او در دوره‌ی ریاست مجلس، مکرر به عضویت شوراى سلطنتى انتخاب شد. پس از انتخابات دوره‌ی بیست و یکم که در شهریور ماه 1342 انجام شد سردار فاخر به کلى از سیاست و امور پارلمانى کناره‌گیرى کرد و سرانجام در سال 1356 درگذشت.

 








 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.