عمّال انگلیس و اقتصاد ایران


27 مرداد 1397


به: بخش 322                               تاریخ: 18 / 4 / 45
از: 300 /  الف                      شماره: 387 ـ 300 /  الف
موضوع: بانک اعتبارات تعاونى و توزیع

بانک اعتبارات تعاونى که از طرف اسداله و سیف‌اله رشیدیان و قبادیان و سپهبد علوى ‌مقدم و خواجه نصیرى معاون اسبق وزارت کشور تشکیل شده قرار است کلیه شرکت‌هاى تعاونى را که به نام توزیع خواربار و گوشت و نان و به طور اعم کلیه مایحتاج عمومى مردم تشکیل داده در اختیار خود بگیرند و اصناف را مجبور نمایند فقط با این بانک حساب جارى داشته باشند. اگر توجه شود برادران رشیدیان مستقیماً با مقامات سیاسى انگلستان مربوط می‌باشند. قرار گرفتن امور اقتصادى مملکت به دست این عده از طریق شرکت‌هاى تعاونى که تشکیل داده‌اند امکان دارد در آینده خطرهاى بزرگى را براى مملکت در برداشته باشد و دستگاه حکومت را بدینوسیله در اختیار خود گیرند.
ناراحتى مردم این است که این عده مشهور به عمّال سیاسى بریتانیا می‌باشند و از راه تشکیل بانک اعتبارات تعاونى و شرکت‌هاى تعاونى امور اقتصاد مملکت را قبضه کرده‌اند و هم این که از راه گرانفروشى و جلوگیرى از رقابت‌هاى مشروع اقتصادى و تولیدى هزینه زندگى را بالا می‌برند.
اگر قیمت اجناس و تره‌بار و میوه و گوشت و روغن و پنیر و نظایر آن با چهار سال قبل مقایسه شود قیمت امروز تا میزان30 درصدگرانتراز چهارسال قبل می‌باشد وچون با تشکیل شرکت‌هاى تعاونى عملاً نظارت دولت در امر تولید و توزیع محصولات کشاورزى از بین می‌رود این گروه سیاسى می‌توانند درآمد نامشروع خود را به زیان مردم کاملاً بالا ببرند و چون بسیارى از کسبه و اصناف در گرانفروشى با این شرکت‌ها همدست می‌باشند طبعاً قدرت اصناف هم در اختیار همین گروه خواهد بود.
با تأسیس بانک اعتبارات تعاونى رشیدیانها خواهد توانست اعتبارات فوق‌العاده‌اى را از بانک ملى تحصیل و در اختیار بانک اعتبارات تعاونى قرار دهند و این اعتبارات را بین کلیه اصنافى که با آنها نظر موافق دارند تقسیم کنند و طبعاً هرکس امور مالى اصناف را در اختیار داشته باشد می‌تواند آنها را به هر طریق که می‌خواهد بکشاند و در یک سال اخیر مبلغى در حدود پانصد هزار تومان از طرف رشیدیان به روزنامه‌هاى تهران و تلویزیون پرداخت شده تا رپورتاژهاى تبلیغاتى را که این سازمان به نفع خود جهت اغفال مقامات مملکتى و مردم تهیه می‌کنند در روزنامه‌ها منتشر سازند و پرداخت همین هزینه تبلیغاتى به روزنامه‌ها و خریدارى مدیران جراید نشان می‌دهد نقشه‌هاى وسیعى در پشت پرده وجود دارد که به تدریج عملى خواهد شد.

عینا جهت اقدام به اداره 323 ـ 2 ارسال می‌گردد شماره 19 / 6
آقاى دیلمقانی بررسى و مجددا طرح سوال ارسال شود. 20 / 4
بهره‌بردارى شد.
در مورد طرح سوال به ریاست بخش اداره ارسال گردد.

 








منبع: رجال عصر پهلوی، رشیدیان‌ها به روایت اسناد ساواک، جلد سوم، صفحه 326 و 327، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1389.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.