خلاصه‌ای از پاسخ روحانیت به اتهامات رژیم پهلوی پس از وقایع 15 خرداد سال 1342


13 خرداد 1402


شماره : 9915 / د2            تاریخ : 20 / 4 / 42

اخیرا اعلامیه‌اى در چهار صفحه تحت عنوان شوراى مرکزى روحانیت منتشر شده که در آن شدیداً به شخص اول مملکت حمله شده است. در این اعلامیه قید شده است که مسئول کلیه حوادث اخیر [علیه] روحانیت و کشتار مردم بی‌گناه شخص شاهنشاه است زیرا هرگز روحانیت دستور تخریب مغازه‌ها و آتش‌زدن کتابخانه‌ها را نداده و نخواهند داد زیرا این از ساحت مقدس روحانیت بدور است، بله آنان عمال و اشرار دولتى بودند که اعمال مزبور را براى محکوم کردن روحانیت انجام داده‌اند زیرا عیناً نیز نظیر این اعمال را در مدرسه فیضیه قم کماندوها و چتربازان ارتش شاهنشاهى انجام دادند کتابخانه آن را به آتش کشیدند و طلاب بی‌پناه و مظلوم را کشتند. بله، یزید با فرزندان رسول خدا این اعمال انجام داد و دیرى نگذشت سرنگون شد.
 عجیب است دولت روحانیت را محکوم به گرفتن پول از دولت‌هاى بیگانه و ضد اسلام می‌کنند آخر چطور ممکن است شخصى که مرجع تقلید میلیون‌ها نفر مسلمان است و از کلیه طبقات مسلمان سیل وجوه به سوى او روان است پول از کشورى بیگانه دریافت دارد.
 شگفت است ما را محکوم می‌کنند که از دولت عراق و مراجع تقلید آن الهام می‌گیریم و ما را محکوم به تابعیت از اهل تسنن می‌کنند! باید به این گونه افراد گفت که: اولاً همه ما مسلمان هستیم و پیروى و فتوائى از [و پیروی از فتوای] یک پیشواى روحانى مانع شرعى و مذهبى ندارد، اما تعجب اینجاست که پادشاهى که خود را سمبل مسلمانان شیعه می‌داند از ملت‌هاى ضد اسلام خصوصاً یهودیان حمایت می‌کند.
روحانیت هرگز با اصلاحات مخالف نبوده و نخواهد بود اما با آنهائى مخالفت می‌کند که هستى مملکت را به نام خود در بانک‌هاى خارجى گذاره‌اند.
 در این اعلامیه اضافه شده است که مردم ایران از حقانیت پیشواى روحانى که در زندان دژخیمان است و سایر وعاظ و استادان دانشگاه و مردم بینوا که در کنج زندان به سر می‌برند آگاه هستند و هرگز به خاطر این اجحافات از پاى نخواهند نشست بلکه به حکم وظیفه انسانى و شرعى تا سر حد موفقیت و به خاطر حفظ اسلام پیکار و مبارزه خواهند کرد و در پایان از وظایف کلیه مردم متدین است که اسلام را یارى کنند. این اعلامیه به وسیله پیک‌هاى مخصوص بین افراد مورد اعتماد و دکاکین توزیع می‌گردد.
گیرندگان :
سازمان اطلاعات و امنیت کشور
دفتر ویژه اطلاعات
بهره‌بردارى شد. در پرونده تظاهرات 15 خرداد بایگانى شود. شهابى

 






منبع: قیام 15 خرداد به روایت اسناد، جلد سوم - زندان، صفحه 351، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1378.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.