برخی از طرح‌ها و کاریکاتورهای مردمی در انقلاب اسلامی ایران (8)

شاه ضحّاک زمان


13 شهريور 1397


    اربعین شهداى تبریز، اربعین‌هاى متعدد دیگرى در پى داشت که به واسطه آن خون‌هاى دیگرى سنگفرش خیابان‌ها در شهرهاى مختلف از جمله شهرهاى: یزد، جهرم و اهواز را رنگین کرد. حضرت امام خمینى (ره) در نهم اردیبهشت 1357، پیامى خطاب به ملت ایران فرستادند که در آن به ادامه مبارزه تا استقرار حکومت اسلامى، تاکید فرمودند. در بخشى از این پیام آمده است :

    «سلام و تحیت بر مؤمنین محترم یزد و سایر شهرهایى که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامى داشتند. مع‌الاسف ما باید در اربعینى بعد از اربعین، بلکه در اربعینات پنجاه ساله دوره سیاه و عزاى این ملت بزرگ... به سوگ بنشینیم... دستگاه جبار با اعصاب خرد شده و با ادامه قتل و چپاول در بلاد مختلف، مثل جهرم و اهواز و با دست زدن به خرابکارى و انفجار منازل آزادیخواهان و دزدى و ضرب و جرح علنى افراد مبارز.... اجازه تنفس را هم از ایرانیان سلب کرده است.» (صحیفه امام، جلد 3 ـ صفحه 380)

    در روز 21 اردیبهشت ماه، اعلامیه فوق الذکر در مسجد جامع بازار تهران پخش شد و همراه آن کاریکاتورى از شاه بود که بر شانه‌هاى آن دو مار آمریکا و انگلیس سر بر آورده بودند.

    در زیر این کاریکاتور نوشته شده بود :

    «ضحّاک زمان مى‌کوشد تا سرمایه‌هاى روى زمینى را (نسل جوان) هم وزن با سرمایه‌هاى زیر زمینى (نفت و...) به اربابان خود (انگلیس و امریکا و...) تقدیم بنماید.»


منبع: طرح‌ها و کاریکاتورهای مردمی به روایت اسناد ساواک، صفحه 29 و30، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1387.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.