باید از خمینی تقلید کرد


06 آبان 1397


موضوع : جلسه هفتگى عده‌اى از روحانیون

 

رونوشت گزارش خبر شماره 13605 / 20 ه‍ 3 ـ 17 / 3 / 48

     در ساعت 1300 روز 13 / 3 / 48 جلسه‌اى با شرکت عبدالرحیم ربانى شیرازى. سید محمدرضا سعیدى. شیخ حسین کاشانى. شیخ حسین لنکرانى. سید مجتبى صالحى. سید مرتضى صالحى پدر مرتضى صالحى و طباطبایى برادر زن سعیدى در منزل سید مجتبى صالحى تشکیل گردید.

ربانى شیرازى اظهار داشت: مرگ دکتر ارسنجانى[1] عادى نبوده است. گویا شرفیابى نوروز امسال به طور مخصوصى بوده است. افراد چهار نفر چهار نفر به حضور شاهنشاه و شهبانو شرفیاب مى‌شدند و ضمن بوسیدن دست آنها تا حد رکوع خم می‌شدند اما دکتر ارسنجانى بعد از بوسیدن دست خم نشده است و شاه گفته بود که ارسنجانى هنوز مریض است. وى اضافه نمود: من یک حدیث مى‌گویم به شرطى که آقایان تعهد نمایند که آنرا در ده مجلس بیان کنند و گفت در کتاب بخارى در قسمت کنا [کنى] و القاب نوشته شده است شاهنشاه مردى است که ضرر زیاد دارد. افراد حاضر در مجلس گفتند مگر ما مى‌خواهیم زندان برویم ربانى هم مطلب را عوض نمود.

سپس سعیدى از لنکرانى پرسید که گفته مى‌شود شما در زمان آیت‌اللّه‌ بروجردى هم عقیده داشتید که باید از خمینى تقلید کرد آیا درست است؟

 لنکرانى گفت: بلى درست است و من مرجع را حاکم مى‌دانم.

رونوشت برابر با اصل است. اصل در پرونده 161512 بایگانى است.

در پرونده شیخ حسین لنکرانى بایگانى است. 28 / 3 / 48

 


[1] . دکتر حسن ارسنجانى در سال 1301ش در تهران و در یک خانواده روحانى به دنیا آمد. پدرش سیدمحمد حسین ارسنجانى روحانى اهل ارسنجان فارس بود و در جوانى به اتفاق خانواده به تهران مهاجرت کرده بود. او 6 ساله بود که پدر خود را از دست داد. دوره ابتدایى را در دبستان پهلوى و دوره دبیرستان را در دارالفنون و سن‌لویى فرانسوی‌ها به پایان رساند. سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و لیسانس گرفت. در شهریور 1320 وارد کار روزنامه‌نگارى شد و روزنامه داریا را منتشر کرد و در سال 1324 حزبى به نام «آزادى» تأسیس کرد اما کار او نگرفت و در سال 1325 در زمان حزب دموکرات قوام جزو مؤسسین آن حزب گشت. ارسنجانى در سال 1326 پس از رد شدن اعتبارنامه‌اش در مجلس شورای ملی یک بار دیگر به کار روزنامه‌نگارى مشغول شد و اداره روزنامه دمکرات از طرف قوام به او واگذار شد.

در زمان سپهبد رزم‌آرا ارسنجانى یکى از مشاوران او بود و طرحى درباره تعاونى‌هاى روستایى و فروش املاک خاصه به کشاورزان به رزم‌آرا داد.

دکتر حسن ارسنجانى در 19 اردیبهشت 1340 در کابینه دکتر امینى به عنوان وزیر کشاورزى معرفى شد و قانون اصلاحات ارضى را تهیه و به مورد اجرا گذاشت. پس از آن که امینى استعفا کرد او در مقام خود ابقا شد. اما پس از مدتى اسدالله علم بناى ناسازگارى با ارسنجانى گذاشت و ارسنجانى 20 اسفند 1341 از وزارت کشاورزى استعفا داد. در 17 فروردین 1342 به سمت سفیر ایران در ایتالیا منصوب شد. ارسنجانى از عاملین انگلیس‌ها در ایران بود و با نزدیک کردن خود به شاه و آمریکایی‌ها اقدامات خود را به نفع انگلیسی‌ها تمام مى‌کرد. وی در روز جمعه دهم خرداد 1348 در اثر سکته قلبى درگذشت. (تاریخ رجال ایران، مهدى بامداد، ج 6، ص 78 و ظهور و سقوط پهلوى، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاى سیاسى، ج 2، ص 36)






منبع: شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک، صفحه 183، مرکز بررسی مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1383.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.