دیدگاه‌های انقلابی امام خمینی (ره) و تفاوت آن با سایرین


07 آذر 1397


گزارش خبر

موضوع: اظهارات سید کاظم نور مفیدى و محمد صادق گیوى معروف به خلخالى

 

ساعت 2100 روز 21 / 7 / 57 سید کاظم نورمفیدى یکى از روحانیون تبعیدى به بندرلنگه ضمن گفتگو با تعدادى از افرادى که به منزل وى رفته بودند در پاسخ این سئوال که رفتار آقاى شریعتمدارى و دیگر رهبران مذهبى با خمینى چگونه است پاسخ داده: آقاى شریعتمدارى نیز مانند سایر ملت مانند پزشکپور ـ بنى‌احمد ـ شاه و نخست‌وزیر می‌گوید قانون اساسى، در صورتی که فرمایشات رهبر ما (خمینى) ماوراء اینها است و می‌افزاید توجه کنید به اندیشمندى رهبر ما و ببینید در چه سطحى فکر می‌کند و می‌گوید «چنانچه فرودگاه به فرودگاه بروم حرفهایم را خواهم گفت» و یا اینکه به امریکا ـ چین ـ انگلستان و شوروى حمله کرده و آنها را به باد انتقاد گرفته است و ادامه می‌دهد انسان باید چقدر قدرت و شهامت و شجاعت و دلگرمى از پیروان خود داشته باشد و از قدرت الهى الهام گرفته باشد تا بتواند یک چنین انتقادى از چهار رهبر بزرگ جهان را بنماید. زمانى که کارتر رهبری‌هاى نوکرش را در مورد آزادی‌هاى سیاسى می‌نماید و می‌گوید به هیچ وجه امریکا در امور داخلى ایران دخالتى نداشته این حرف همان جواب رهبر دوراندیش و ابر قدرت و آینده‌نگر ما است و حضرت محمد نیز فرموده انسان‌هاى قوى و نیرومند و هوشیار همیشه در عذاب و اذیت هستند و حکومت‌هاى طاغوتى و پوشالى در هر اعصار این افراد را مغضوب خواهند کرد ولى خداوند بزرگ در قرآن می‌فرماید با توجه به این که مردان هوشیار از طریق حکومت‌هاى طاغوتى تحت فشار قرار می‌گیرند ولى پیروزى با حق است و اسلحه آنان فقط ایمان بوده و حکومت‌هاى الهى پیاده شده است و ادامه می‌دهد همان طورى که مى‌بینیم فاصله‌اى با حکومت‌هاى الهى و اسلامى نداریم و امید است با رهبری‌هاى خردمندانه آقاى خمینى و با پشتیبانى ملت آگاه و روشن ملت ایران این فاصله را کوتاه کنیم. در این موقع محمد صادق صادقى گیوى معروف به خلخالى تبعیدى به لنگه می‌گوید من از شما یک خواهش دارم هیچ وقت نام نامردان را حتى براى یکبار هم به زبان نیاورید، همه باید بروند اعم از نوکر کارتر و آقاى پزشکپور و بنى‌احمد، اینها را رهبر ما (خمینى) جزء آدم به حساب نمی‌آورد که ما از آنها حرفى بزنیم.

نظریه شنبه : افراد شناخته شده در منزل نامبردگان عبارت بودند از: حیدرى شغل کاسب، مشهدى عباس که نابینا می‌باشد، نصر دانش‌آموز دبیرستان صنعتى لار، محمدى کارمند سازمان تعاون و امور روستاها. سید على‌اصغر دستغیب یکى از روحانیون تبعیدى به بندر لنگه.

نظریه یکشنبه : 1ـ اقدام مستقیم موجب شناسائى شنبه خواهد شد. 2ـ با توجه به دسترسى شنبه به احتمال قوى خبر فوق صحت دارد. بهنام

نظریه 17 / ل : نظریه یکشنبه تایید می‌گردد.

نظریه سه‌شنبه : نظریه 17 / ل مورد تایید است. پیکان

نظریه چهارشنبه : نظریات فوق تایید می‌شود. ثابت

نظریه 17 / ه : نظریه چهارشنبه تایید می‌گردد.








منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 13، صفحه 358 و 359، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1382.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.