حقیقت انتخابات در دوره پهلوی


10 آذر 1397


شماره : 40                                              تاریخ : 6 / 8 / 51

موضوع : رحیم زهتاب‌فرد نماینده مجلس شوراى ملى

 

شخصى به نام عبدى از روزنامه اطلاعات ضمن تماس خصوصى با نامبرده ­اظهار داشت: عده‌اى از اعضاى فراکسیون پارلمانى حزب مردم از دستگاه ­رهبرى حزب خودشان گله‌مند بودند و راجع به سیاست انتخاباتى حزب انتقاد­ مى‌نمودند. نظریه شما را هم در این مورد مى‌خواهم سؤال کنم تا در روزنامه ­منعکس نمایم.

 زهتاب‌فرد بیان نمود: تصور مى‌کنم اصولاً چیزى ننویسید بهتر­است چون مطالب واقعى را­ نمى‌توانید درج نمائید چون ­عقیده من بر این است که هر­چهار سال یکبار دولت با ­انجام انتخابات آن چنان ­فاصله‌اى بین مردم و هیات ­حاکمه به وجود مى‌آورد که با­ هیچ قدرتى نمى‌توان آن ­فاصله را از بین برد. مثلاً ­انتخابات انجمن شهر را در ­نظر بگیرید که شخصیتى­ مثل دکتر حسین فرهودى در دوره قبل حدود 400­ هزار رأى آورد اما این دوره ­که حزب ایران نوین او را­ نخواست حتى یک عدد ­رأى هم نیاورد پس این 400 هزار نفر چه شدند؟ آیا این فرد در مدت نمایندگى ­براى چهار نفر سپور هم مؤثر نبود تا یک رأى بیاورد بنابراین بحث در این مورد­ باید از دیدگاه مسائل مملکتى مطرح شود. چندى قبل در روزنامه خودم (اراده­ آذربایجان) نوشتم که چون در فصل انتخابات، جراید وظیفه دارند مطالب را ­بنویسند ولى خود خوانندگان مى‌دانند که نمى‌توان نوشت پس بگذارید این عقده ­به سایر عقده‌ها و به سایر حرف‌هاى ناگفتنى انباشته شود.

عبدى گفت: سؤال من در مورد شکایت فراکسیون پارلمانى حزب مردم از دستگاه رهبرى حزب مى‌باشد.

زهتاب ‌فرد اظهار داشت: دیگر دستگاه رهبرى در حزب مردم نمانده است و در ­واقع تقصیر حزب مردم نیست این دولت است که حزب مردم را این طورى­ مى‌خواهد.

 سپس عبدى گفت: غیر از مقصر بودن دولت عده‌اى تقصیر را متوجه ­بى‌سلیقه‌اى و تبانى پروفسور عدل و مهندس جفرودى مى‌دانند و مى‌گویند چرا ­مهندس جفرودى به واسطه حفظ موقعیت خودش در گیلان باید خرمشهر و یا­ اهواز و یا خیلى دیگر از انجمن‌ها را معامله کند.

در خاتمه زهتاب‌فرد بیان­داشت: این بحث‌ها که آقایان مى‌کنند در حد این ­است که چرا این معامله به ­نفع ما نشده در حالى که بحث باید به طور کلى و ­مملکتى باشد و چون اصولاً ­اهل معامله نبوده و ­انتظاراتى هم نداشته‌ام لذا ­اگر هم حوزه انتخابیه مرا به کس دیگرى هم مى‌دادند، ­گله‌مند نبودم ولى بحث من­در این است که آنها مردم را ­کلاً فروخته‌اند بنابراین از­قول من در مورد اختلافات­ داخلى چیزى مرقوم­ نفرمائید.

 

 مذاکره شود.

ریاست اداره چهارم فرمودند، تیمسار مدیریت کل مقرر فرموده‌اند که مطالب زهتاب‌فرد در مورد ­انتخابات انجمن شهر تهران در بولتن نوبه‌اى حزب ایران نوین به ترتیبى مورد استفاده قرار گیرد­ که حزب بدون توجه به افکار عمومى، شخصى را که در دوره قبل (فرهودى) بیش از 400 هزار ­رأى داشته در این دوره حتى یک رأى هم نیاورده است. در حالى که اگر منظور عدم انتخاب­ مجدد وی بوده می‌توانستند او را در لیست قرار داده ولى رأى مکفی نیاورد. این موضوع نشانه‌ى ­بى‌توجهى حزب به افکار عمومى در انتخابات انجمن‌ها بوده است. موفقى 10 / 8 / 51








منبع: حزب مردم به روایت اسناد ساواک، جلد دوم، صفحه 238 و 239، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1388.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.