خبرهای داغ در مهر ماه 1357 درباره خاندان شاه و درباریان


29 آذر 1397


از: 20 ﻫ 11                                      تاریخ: 27 / 7 / 1357

به: 311                                        شماره: 15277 / 2ﻫ 11

 

گزارش خبر

موضوع: شایعات موجود بین مردم

 

1ـ گفته می‌شود که هژبر یزدانى چندى پیش با سپردن مبلغ هفتصد میلیون تومان نقد به دادگسترى همه مردم را حیران کرده است و از اعمال خلاف او بیشتر مردم آگاه و خشمگین شده‌اند و در چند جا شایع شده که نامبرده مبلغ فوق را شخصاً نپرداخته بلکه دو روز قبل از آن ارتشبد نصیرى مبلغ 900 میلیون تومان چک کشیده است که مبلغ فوق از آن پول بوده زیرا ارتشبد نصیرى در بسیارى از معاملات و شرکتها شریک و حامى هژبر یزدانى بوده است.

2ـ به طوری که گفته می‌شود تیمسار نصیرى که این روزها صحبت از احضار و محاکمه اوست چون مورد توجه شاهنشاه آریامهر و دستگاه است به دست دادگسترى سپرده نخواهد شد و براى اینکه به او کمک کنند او را به دادرسى ارتش ممکن است بفرستند.

3ـ در همه جا صحبت از هزاران سوءاستفاده و چپاول بیت‌المال مردم است ولى دولت جدید بیش از چند نفر انگشت شمار را دستگیر نکرده است.[1]

4ـ دکتر مژدهى وزیر بهدارى و بهزیستى که استعفاء کرده است با این کار محبوبیت بیشترى کسب نموده و بیشتر مردم از این عمل او خوشحال هستند.

5ـ بیشتر اعضاى خاندان سلطنتى به خارج رفته‌اند و فقط شاهنشاه آریامهر و شهبانو و فرزندانشان در ایران مانده‌اند.

6ـ امسال به احتمال قوى سال تحصیلى در اکثر دانشگاهها وضع مطلوبى نخواهد داشت و وجود گارد در دانشگاهها و وجود حکومت نظامى و موضوع لایحه استقلال دانشگاهها و غیره نیز علل اصلى ناآرامی‌ها در دانشگاهها است.

7ـ گفته می‌شود دکتر باهرى را وزیر دادگسترى کرده‌اند تا چنانچه در پرونده‌هایى که در دادگسترى مورد رسیدگى قرار می‌گیرد هر جا که پاى یکى از افراد خاندان سلطنت به میان آید آن را از بین ببرد.

نظریه شنبه: شایعات بالا شنیده شده است.

نظریه یکشنبه: این روزها از این گونه شایعات در گوشه و کنار مملکت شنیده می‌شود و با توجه به صداقت شنبه نظریه او تایید می‌گردد. بدیع

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه تایید می‌گردد.

نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه تایید می‌گردد. ترجمان

 

پی‌نوشت‌ها:


[1]. در میان اسناد بانک ملى سندى مربوط به بیست و ششم مهر ماه مصادف با هجده اکتبر 1978 وجود دارد که در آن درخواست شده مبلغ 000 / 154 / 1 دلار از طریق بانک ملى به حساب شمس پهلوى خواهر شاه در سیتى بانک نیویورک امریکا واریز شود. (بایگانى اسناد دفتر ادبیات انقلاب اسلامى)








منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد سیزدهم، صفحه 594 و 595، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1382.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.