درگیری در لُژ بزرگ ایران


01 دي 1397


از : 20 ﻫ 21                        تاریخ : 12 / 8 / 54

به : 341                   شماره: 62733 / 20 ﻫ 21

موضوع: دکتر احمد على‌آبادى

 

حدود یک ماه قبل نامبرده فوق که بزرگ دبیر لُژ بزرگ ایران است نامه‌اى بسیار تلخ و زننده به اعضاء لژ بزرگ ایران مى‌نویسد و مطالبه حق ویزیت سالیانه آنان را مى‌نماید. این نامه مورد گله و اعتراض شدید اعضاء قرار گرفت و اعضاء قدیمى به دکتر على‌آبادى شدیداً اعتراض مى‌کنند تا این که حدود پانزده روز قبل ملک منصور در حضور پانزده نفر از استاد ماسونهاى قدیمى منجمله سلسبیلى و هادى ادیبى در دفتر کار على‌آبادى در انجمن رازى[1]؛ على‌آبادى را به باد ناسزا مى‌گیرد و ابتدا اعتراض مى‌کند که این نامه مؤدبانه نبوده و هرکسى نوشته بى‌جا نوشته. على‌آبادى مى‌گوید: خیر بسیار هم مؤدبانه بوده و به جا نوشته شده. ملک منصور مى‌گوید: تو حق نوشتن چنین نامه‌اى را نداشتى اشخاص که به تو بدهکار نیستند و اصولاً تو چکاره هستى، تو فراماسونى را به لجن کشیده‌اى، اصلاً اعلیحضرت فرمان و دستور داده‌اند به تو روی خرابکارى‌هاى گذشته‌ات مطلقاً شغلى ندهند تو اصلاً حق ندارى اینجا بنشینى و ماهى هشت هزار تومان پول مفت بگیرى و هزار جور هم کلاشى کنى و از اشخاص ناباب پول بگیرى و آنها را وارد کنى؛ و در این خصوص جنجالى به پا مى‌شود و همه حاضرین على‌آبادى را به اصطلاح هو مى‌کنند و از اطاق محل انجمن بیرون مى‌کنند.

 على‌آبادى پس از دو هفته مى‌آید و لوازم شخصى خود را برداشته و به کلى مى‌رود لیکن باز یک هفته بعد به طور مخفیانه صبح‌ها به انجمن مى‌آید لیکن از ترس برادران (منظور ماسونها) جرأت ندارد بعدازظهرها بیاید.

نظریه شنبه: کلیه برادران از این مسئله خشنود هستند ولى چرا آقاى شریف امامى در ابقاء او اصرار دارد معلوم نیست. ملک منصور در یک مذاکره خصوصى گفت: این داستان به این جا ختم نمى‌شود و براى على‌آبادى نقشه‌ها داریم.

نظریه سه‌شنبه: با توجه به دسترسى منبع احتمال صحت خبر وجود دارد. سنان

نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه مورد تأیید است. اسفند

دایره یک 18 / 8 / 54

4 ب ـ 417055

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] .ساواک در سال 1352 گزارش مى‌دهد: جلسات لژهاى ماسونى که در ساختمان 410 خیابان بهارستان (انجمن رازى) تشکیل مى‌گردد اکثراً مقامات بالاى مملکت از قبیل وزراء سناتورها، اساتید، دانشگاهیان، نمایندگان مجلس شوراى ملى، رؤساى مجلسین، امام جمعه تهران، معاونان وزارتخانه‌ها، قضات عالیرتبه، اطباء عالیقدر شرکت مى‌نمایند و ترتیب رفت و آمد به این ساختمان طورى است که از ساعت 16 ـ 22 درب ورودى بدون هیچ کنترلى باز است. (اسناد فراماسونرى ایران، جلد اول، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، سال1380 )





لژ بزرگ ایران




منبع: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، جعفر شریف‌امامی، صفحه 494 و 495، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1385.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.