سفر خلیل ملکی با هواپیمای وزیر خارجه اسرائیل و دیدار با موشه دایان!


08 دي 1397


از: 20 ه‍ 2 (ی)                                                                            تاریخ: 25 / 4 / 46

به: 312 دو نسخه                                                               شماره: 14263 / 20 ه‍ 2

 

موضوع: ملاقات چند تن از افراد جامعه سوسیالیست‌ها با خلیل ملکی

و اظهارات نامبرده در زمینه ملاقات با جناب آقای نخست‌وزیر

ساعت 0900 روز 22 / 4 / 46 علی نیرومند. امراله کاظمی‌پور. پرویز پیشرو. چنگیز عشقی و احمد جاوید به منزل خلیل ملکی رفتند ملکی پس از احوال پرسی اظهار داشت: من چندی پیش یک مهمان خارجی داشتم که داریوش آشوری ایشان را در تهران گردش داد. بلافاصله سازمان امنیت داریوش آشوری را خواست و از وی بازجوئی نموده من هم فوراً با نخست‌وزیر ملاقات نمودم و به ایشان گفتم: آقا شما از جان ما گروه روشنفکر چه می‌خواهید؟ یک دفعه خیال ما را راحت کنید، تلفن منزل من تحت کنترل است، خانه من تحت کنترل است، هیچگونه اجازه فعالیت به ما نمی‌دهید، سازمان امنیت ما را خیلی اذیت می‌کند!

ملکی اظهار داشت: آقای هویدا نخست‌وزیر خیلی با ملایمت با من صحبت نمود من از ایشان تقاضا نمودم امتیاز نشریه نبرد زندگی به ما داده شود. ایشان در پاسخ اظهار داشت: شما یک بار دیگر با بنده ملاقات نمائید تا در مورد تقاضای شما اقدام نمائیم.

 ملکی اضافه نمود که: قرار است مجدداً با ایشان ملاقات نمایم تا شاید اجازه بدهند ما نشریه نبرد زندگی را بار دیگر منتشر نمائیم و بدینوسیله نظریات مترقی خود را از طریق نشریه مزبور به اطلاع عموم برسانیم.

 سپس علی نیرومند در مورد مسئله اعراب با اسرائیل سئوال نمود.

 ملکی اظهار داشت: 4 سال قبل من به اروپا مسافرت و در کنفرانس اتحادیه بین‌المللی سوسیالیسم شرکت نمودم و در آن کنفرانس خانم گلدامایر وزیر خارجه اسرائیل شرکت داشت او از من دعوت نمود که از کشور اسرائیل دیدن نمایم من دعوت او را قبول و با هواپیمای خود ایشان به اسرائیل رفتم و در کشور اسرائیل با تمام مقامات کشور مزبور از جمله موشه دایان وزیر دفاع اسرائیل ملاقات کردم. تمام مقامات اسرائیل این جمله ورد زبانشان بود و می‌گفتند ما پشت سرمان آب و جلویمان دشمن است راهی جز متوسل شدن به جنگ نیست. با این کیفیت اختلاف دو ناسیونالیسم یکی عربی و دیگری یهود به این زودی‌ها حل نخواهد شد.

 نیرومند سئوال نمود: آیا کمک آمریکا و انگلیس به اسرائیل صحیح است یا خیر؟

 ملکی پاسخ داد: همان طوری‌ که شوروی‌ها به اعراب کمک می‌کنند آمریکا و انگلیس هم به اسرائیل کمک می‌کنند.

 نیرومند سئوال نمود: پس چرا اسرائیل مناطق اشغالی را به مصر و اردن پس نمی‌دهد؟

 ملکی اظهار داشت: به طوری که مقامات اسرائیل اظهار می‌دارند و می‌گویند، تا اعراب به ما تضمین کافی ندهند ما مناطق اشغالی را پس نخواهیم داد.

 سپس کاظمی‌پور در مورد وضع داخلی و انتخابات سئوال نمود که آیا امکان دارد دستجات مخالف دولت انتخابات فعلی را تحریم نمایند و یا در این مورد اعلامیه بدهند؟

ملکی پاسخ داد: وقتی‌ که دستجات مخالف دولت در این انتخابات شرکت نداشتند انتخابات خود به خود تحریم است.  

آقای بهادری- بررسی و بهره‌برداری شود

اظهارات ملکی دائر به ملاقات با جناب آقای نخست‌وزیر مثل همیشه بلوف بوده و صحت ندارد. 26 / 4 / 46








منبع: چپ در ایران، خلیل ملکی به روایت اسناد ساواک، صفحه 510 و 511، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1379.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.