تحریم و فشار ساواک حتی به مجلات وابسته‌ای همچو فردوسی!


17 دي 1397


در دوره‌ی پهلوی بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات از مزایا و امتیازات دولتی؛ منوط به این که در چارچوب تعریف شده‌ی ساواک حرکت نمایند استفاده می‌کردند. هرگاه مجله یا روزنامه‌ای سیاست دیگری در پیش می‌گرفت تحریم، تعطیل و همه‌ی مزایای آن قطع می‌گردید. سند زیر به قطع شدن مزایای مجله‌ی «فردوسی» اختصاص دارد. در بخشی از سند آمده است: «به منظور فراهم نمودن تضییقات بیشتر جهت مجله یاد شده به اتحادیه توزیع جراید تاکید شود که از تحویل و توزیع نشریه مزبور در کشور خودداری تا با مشکلاتی که در این زمینه متوجه مؤسسه مجله فردوسی خواهد شد قهراً نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد» لازم به توضیح است که این موضع‌گیری ساواک هرگز به معنای این نبود که مجله‌ی فردوسی موضعی انتقادی نسبت به اوضاع کشور داشته است، بلکه این اقدام ساواک ناظر بر عدول مجله از چارچوب‌های کلی ساواک بوده است و گرنه این مجله از مجلات تملق‌گوی رژیم و مروج ابتذال غربی بوده است.

 

از : بخش 324                                                                           تاریخ : 23 / 8 / 46

گزارش

محترما به عرض مى‌رساند:

منظور: فراهم نمودن تضییقات مالى جهت مجله فردوسى

سابقه: گزارشى در مورد مطالب نامناسب مندرج در مجله فردوسى تهیه و به­ عرض تیمسار ریاست معظم ساواک رسید و معظم له مقرر فرمودند، به آقاى ­وزیر اطلاعات اعلام گردد ­که کلیه مزایاى مجله­ فردوسى قطع گردد.­(گزارش مورد نظر با راهنما ­مشخص است)

اقدامات انجام شده:

در اجراى اوامر صادره ­مراتب به وزیر اطلاعات ­اعلام و با توجه به اینکه از ­طریق وزارت اطلاعات ­تضییقات مالى جهت مجله ­فردوسى فراهم گردیده ­معذالک به علت اینکه تیراژ­ مجله مزبور قابل ملاحظه ­مى‌باشد تضییقات انجام­ شده خللى به انتشار آن وارد­ نساخته و کماکان انتشار مى‌یابد.

نظریه: با عرض مراتب فوق چنانچه موافقت فرمایند به منظور فراهم نمودن ­تضییقات بیشتر جهت مجله یاد شده به اتحادیه توزیع جراید تأکید شود که از تحویل و توزیع نشریه مزبور در کشور خوددارى تا با مشکلاتى که در این زمینه­ متوجه مؤسسه مجله فردوسى خواهد شد قهراً نمى‌تواند به فعالیت خود ادامه ­دهد.

ضمنا به ساواک استانها و شهرستانها نیز توجه داده شود که به موزعین مربوطه تذکر دهند از دریافت و فروش نشریه مورد بحث خوددارى نمایند.

بررسى کننده: احسنى

رئیس بخش 324: فردوسى

رئیس اداره دوم عملیات 23 / 8

به عرض مى‌رسد

به نظر من همان اجراى امریه تیمسار ریاست به ساواک کافى مى‌باشد، اجراى پیشنهادات فوق چون جنبه عملى ندارد ساواک را تضعیف مى‌نماید.

سرکار سرهنگ شاهین مذاکره ­نماید. 24 / 8











کارگزاران مطبوعاتی رژیم پهلوی در یکی از ضیافت‌های روتاری. دکتر علی بهزادی(مدیر مجله سپید و سیاه و فراماسونر معروف)، عبدالکریم طباطبائی (مدیر سالنامه دنیا) رو به دوربین. نعمت الله جهانبانویی(مدیر مجله فردوسی) و مهندس عبدالله والا(مدیر مجله تهران مصور و عضو لژهای فراماسونی خیام، ژاندارک و کوروش) پشت ب



نعمت الله جهانبانویی، مدیر مجله فردوسی



علی رضا نوری زاده، نویسنده مجله فردوسی



علی امینی از حامیان مجله فردوسی



عباس پهلوان، سردبیر مجله فردوسی



از چپ به راست: عبدالله والا، مدیر تهران مصور- نعمت الله جهانبانویی، مدیر مجله فردوسی- اسماعیل پور والی، مدیر مجله بامشاد

منبع: مطبوعات عصر پهلوی، مجله فردوسی، صفحه 331 و 332، مرکزبررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1384.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.