رویدادی در سال 1357 در استان انقلابی و قهرمان کرمانشاه


21 اسفند 1397


اجتماع عده‌اى در حسینیه جلیلى در شهر کرمانشاه و تعطیل بازار شهر مذکور

 

مقارن ساعت 1000 روز 15 / 9 / 57 (2537 شاهنشاهى)، قریب 1000 نفر از قشریون مذهبى در حسینیه جلیلى شهر کرمانشاه اجتماع کرده و ضمن برگزارى مراسم سوگوارى و عزادارى مبادرت به دادن شعارهاى مضره ضد ملى در داخل حسینیه مذکور کرده‌اند.[1]

ضمناً از صبح روز 15 / 9 / 57، بازار شهر کرمانشاه تعطیل و 75 % از مغازه‌هاى خیابان‌ها در این شهر بسته بوده است.

ارزیابى خبر:

خبر صحت دارد.

اقدامات انجام شده:

مراتب به نخست‌وزیرى اعلام گردیده است.

*****

[گزارش]

 

از ساعت 1000 روز 15 / 9 / 57 الى 30 دقیقه بامداد روز جارى با شرکت عده‌اى در حدود 500 نفر تظاهراتى در شاه‌آباد غرب به راه انداخته و 30 نفر به اسامى:

1ـ احمدعلى مددى

2ـ اسداله اصغرى

3ـ على محمدى

ضمن برخورد با پلیس شروع به پرتاب سنگ به طرف مأمورین و آتش زدن حلقه‌هاى لاستیک که قبلاً آماده کرده بودند نموده و مجدداً به عقب مراجعت کردند و ضمن رفتن به پشت‌بام‌ها شروع به دادن شعارهاى ضد ملى و پرتاب سنگ به طرف پلیس نمودند که با انداختن گاز اشک‌آور و چند تیرهوائى تظاهرکنندگان متفرق و بر کسى صدمه‌اى وارد نشد.

در این تظاهرات چند جام از شیشه‌هاى سازمان زنان شکسته شد. ضمناً وابستگان مسجد شاهپوری‌ها شهرستان مذکور به سرپرستى شیخ‌فضل‌اله رشیدى از روز 10 / 9 / 57 پرچم قرمز رنگى که روى آن جملات لااله‌الااللّه،‌ خون حسینى انتقام خواهد گرفت، آزادى، نوشته شده بالاى سر درب مسجد مذکور نصب نموده و اظهار می‌دارند این پرچم نشانه جنگ ما در ماه محرم است.

همدانیان

*****

[تلفنگرام]

 

از صبح روز جارى عده‌اى در حدود 3000 نفر که اکثریت آنان از معلمین و محصلین بوده‌اند به تدریج در برابر بیمارستان شیر و خورشید قصرشیرین اجتماع و ضن تشییع جنازه فرد کشته شده تا گورستان او را به خاک سپرده و مجدداً به داخل شهر مراجعت و با دادن شعار پس از طى مسافتى در میدان شاهپور اجتماع و پس از گفتن تسلیت به خانواده متوفى در ساعت 1330 متفرق و اتفاق سوئى رخ نداده است.

گرداننده برنامه امروز قصرشیرین اکثراً معلمین و محصلین اخلالگران آن شهرستان بوده‌اند که چندى قبل چند نفر از آنان بازداشت و آزاد گردیده‌اند.[2]

همدانیان

گوینده: آقاى توکلى

گیرنده: کندرى

ساعت : 1515 روز 15 / 9 / 57

*****

گزارش خبر

موضوع: اعلامیه خمینى

چندى قبل در پادگان حاجى‌آباد کرمانشاه اعلامیه‌اى از طرف خمینى پخش و از سربازان خواسته شده بود که سرباز خانه را ترک نمایند. به پیروى از دستورات این اعلامیه دو نفر دیپلمه وظیفه یکى به نام مجتبى امینى رودبندى و دیگرى به نام سعید به اتفاق، پادگان مذکور را ترک و در شب 15 / 9 / 57 به دزفول حرکت و به طوری که خود نامبرده بالا می‌گفت قرار است در آن شهرستان به گروهى وارد گردند. ضمناً قرار بود ساعت 100 روز 16 / 9 / 57 عده دیگرى از دیپلمه‌هاى وظیفه به عنوان رفتن به مرخصى از پادگان خارج و دیگر بر نگردند.

نظریه شنبه: نظرى ندارد.

نظریه یکشنبه: در مورد خروج عده‌اى از دیپلمه‌هاى وظیفه از پادگان مذکور مراتب قبل از ساعت 1000 به موقع به مسئولین مربوطه اعلام گردیده بود و با توجه به دسترسى منبع، مفاد گزارش خبر صحت دارد و نشانى مجتبى امینى رودبندى فرزند سید مرتضى در دزفول به شرح زیر بود: پشت دبیرستان فرح منزل سید مرتضى. اهواز

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. پیشکار

نظریه چهارشنبه: نظریه سه‌شنبه تائید می‌گردد. پرورش

پی‌نوشت‌ها:


[1] . بعدازظهر امروز (15 / 9 / 57) نیز «حدود صد نفر از طبقات مختلف مردم کرمانشاه در مسجد بروجردى این شهر اجتماع و سپس یکى از طلبه‌ها ضمن روضه‌خوانى اظهار داشت: بروید به این رئیس شهربانى بگویید این رسم عزادارى نیست. چرا مانع از ورود مردم به مسجد مى‌شوید. جوانان با این عمل جرى‌تر خواهند شد. که پس از خاتمه مسجد جمعیت متفرق و تاکنون هیچ‌گونه حادثه‌سوئى رخ نداده است.» (پرونده 106982، ج 3) ساواک در گزارش از اعتصابات کرمانشاه هم چنین نوشت که: «کارکنان ادارات دارایى و امور اقتصادى، سرجنگلدارى، خاک‌شناسى، حاصلخیزى خاک استان کرمانشاهان، اعلامیه‌هایى به عنوان اعتراض به وقایع اخیر و همبستگى با سایر اقشار ملت ایران صادر، ضمن اعلام خواسته‌هاى خود مبنى‌ بر کناره‌گیرى استاندار کرمانشاهان و آزادى زندانیان سیاسى و موارد دیگر اعلام اعتصاب نمودند.» (همان)

 دانشکده علوم پزشکى دانشگاه رازى کرمانشاه امروز (15 / 9 / 57) هم تعطیل بود. (همان)

[2] . شهربانى قصرشیرین با بحرانى شدن اوضاع شهر تقاضا کرد حداقل پنجاه سرباز براى مقابله با اعتراضات مردمى به این منطقه اعزام شوند. (پرونده 106982، ج 3) روزنامه کیهان شهداى قصرشیرین را دو تن ذکرکرد کاظم بوجانى 22 ساله و محمود دانیالى 18 ساله. (ش 10605،ص 7)








منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد هجدهم، صفحه 426 تا 429، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1384. همچنین بنگرید: روزشمار اسنادی مورخ 15 / 9 همین سایت.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.