خودداری از برگزاری جشن نیمه شعبان در سال 57 در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی


28 تير 1401


موضوع: جشن چراغانى نیمه شعبان

پیشنماز مسجد حسین‌آباد به نام اعتماد پس از ختم نماز مغرب و عشا به چند نفر از ­حاضرین از جمله حاج احمد عسگرى و محمود نقره‌چى و حسین رجبى و حاج ­عباس لویزانى که گردانندگان امور مسجد فوق می‌باشند اظهار داشت که به علت ­این که برادران ما را در قم ـ تبریز کشتند ما عزادار می‌باشیم لذا از برگزارى جشن در ­نیمه شعبان خوددارى خواهیم نمود.

نظریه شنبه: خبر صحت دارد و موارد اشاره شده مورد اعتراض حسین رجبى واقع ­لکن حاج احمد عسگرى و محمود نقره‌چى و حاج عباس لویزانى اظهارت اعتماد ­را تائید نمودند.

نظریه یکشنبه: خبر به احتمال قوى صحت داشته و شنبه توجیه گردید تا در جریان ­اقدامات نامبردگان واقع هرگونه خبر مکتسبه را گزارش نماید. توسل

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید بوده و در اجراى اوامر صادره­ مراقبتهاى لازم در این زمینه معمول و نتایج حاصله مستمراً به استحضار خواهد ­رسید. برهان

نظریه 20 ه‍ ش: نظریه سه شنبه تائید می‌گردد.

 

*****

موضوع: اظهارات محمدعلى عالمى و سید محمدرضا شاهچراغى

ساعت 900 صبح مورخه 24 / 4 / 37 در حضور چند تن از مدرسین و طلاب ­مدرسه علمیه صادقیه محمد على عالمى و سید محمد شاهچراغى[1] پیرامون­ جشن نیمه شعبان صحبت به میان آورده و ابتدا عالمى اظهار داشت: آقاى خمینى ­اعلامیه داده که در سوم و نیمه شعبان جشن نگیرند و به دنبال وى شاهچراغى­ صحبت‌هاى وى را تائید و آن هم تأکید نمود که جشن گرفته نخواهد شد در همین موقع­ عالمى گفت چرا جلو مسجد نجفى را پرچم زده‌اند، نباید جشنى بگیرند.

نظریه شنبه: خبر صحت دارد.

نظریه یکشنبه: با توجه به دسترسى و صداقت شنبه خبر صحت دارد ضمناً از محمد­على عالمى اخیراً رفع ممنوعیت از منبر به عمل آمده که با توجه به دستورالعمل‌هاى­ صادره در مورد تماس روحانیون 14 ه‍ با وى تماس و او را در این زمینه راهنمائى ­و توجیه نمود مع‌الوصف ارشادات 14 ه‍ در وى مؤثر نبوده و کماکان به رویه­ خلاف خود (مخالفت با رژیم و طرفدارى از خمینى) که نشانگر افکار مضره وى ­می‌باشد، ادامه می‌دهد و شاهچراغى نیز که از روحانیون افراطى و فرصت‌طلب ­منطقه می‌باشد کماکان به فعالیت ضد امنیتى خود (تحریک و مسموم نمودن افکار ­مردم) ادامه می‌دهد. حاضر

نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه تائید می‌گردد. توحید

نظریه 14  /  ه‍: در حال انتقال است.

 

*****

موضوع: پخش اعلامیه

روز 24 / 4 / 37 دو برگ اعلامیه به امضاء خمینى یکى تکثیر از جامعه اصناف ­بازار تهران و دیگرى تکثیر از فجر اسلام مربوط به عدم برگزارى چراغانى نیمه­  شعبان در منازل خیابان امیر کبیر از زیر درب به داخل منازل انداخته‌اند.

نظریه شنبه: نظرى ندارد.

نظریه یکشنبه: شنبه مورد اعتماد است و خبر فوق صحت دارد. ضمناً اعلامیه‌هاى ­موصوف به پیوست ایفاد می‌گردد. قهرمان

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید می‌باشد. از اعلامیه مزبور قبلاً ایفاد گردیده­است. سپاهى

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . حجت‌الاسلام سید ­محمد شاهچراغى فرزند سید­حسن شاهچراغى عمده­ تحصیلات خود را در حوزه­ علمیه قم گذراند. اساتید ­ایشان مرحوم آیت‌اللّه‌ بروجردى، موسوى،­گلپایگانى و مرتضى حائرى ­بودند. حجت‌الاسلام­ شاهچراغى به درخواست ­مردم سمنان و توصیه آیت‌اللّه‌‌ گلپایگانى پس از پایان­ تحصیلات خود به شهر­سمنان رفت و در مسجد ­عابدینه به اقامه جماعت و ­نشر احکام دین اشتغال ­ورزید.




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد هفتم، صفحه 257 تا 259، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1379.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.