گزارشی از مجله خارجی در باره وضع ایران و حکومت شاه در سال 1348


24 فروردين 1398


ترجمه مقاله‌ای از مجله Tage 7 مورخ 21 فوریه 1970[2 اسفند 1348]

تحت عنوان:

 «شاهنشاه چگونه بر سرزمین خود حکومت می‌کنند»

سن موریتس استراحتگاه اشرافی سوئیس اکنون مهماندار شاهنشاه و سه فرزند ایشان می‌باشد. امسال سن موریتس از دیدن مدهای ملکه فرح محروم است زیرا فرح در انتظار چهارمین فرزند خود می‌باشد. لیکن شاهنشاه گاه و بیگاه برای تنوع با اتومبیل اسپرت 70000 مارکی خود ظاهر می‌شوند و یا در حالی که از یک گروه گارد محافظ احاطه شده‌اند به پیست اسکی می‌روند و با وجود اینکه تصور نمی‌رود به آخرین حاکم مطلق دنیای ما در تعطیلات سوءقصدی بشود شاهنشاه ترجیح می‌دهند گارد محافظ را همراه داشته باشند زیرا در زمان سلطنت خود تجربیات بسیاری داشته‌اند.

شاهنشاه امنیت مملکت خود را توسط 60000 مأمور مخفی ساواک حفظ می‌نمایند کسی که مخالف شاه باشد دیری نمی‌پاید. زندان‌های ایران مملو از زندانیان سیاسی می‌باشد که تعداد آنها در حال حاضر از طرف کارشناسان غربی 20000 نفر تخمین زده می‌شود اکثر این عده کسانی هستند که در دهمین کنگره بین‌المللی کنفدراسیون دانشجویان ایرانی (سیزنو) در کارلسروهه شرکت داشته‌اند و عده‌ای از آنها به طور علنی محکوم شده‌اند. اعضاء سیزنو را نه تنها دانشجویان بلکه عده‌ای از وطن‌پرستان ایرانی تشکیل می‌دهند. در آلمان 100 مأمور ساواک مراقب مخالفین شاه می‌باشند. شاهنشاه در مدت هفت سال زندگی خود با ثریا نسبت به هموطنان خود روش ملایمتری داشتند البته در آن هنگام شاهنشاه چنین قدرتی نداشتند و هنوز تاجگذاری نکرده بودند و شاید تصور می‌کردند مصلحت در آنست که نرمش بیشتری داشته باشند با وجود اینکه شاهنشاه در اکتبر 1967 هنگام تاجگذاری قول داده‌اند که در راه ترقی و تعالی مملکت و بهبود وضع هموطنان خود کوشش بیشتری بنمایند، هنوز ایرانیان دارای وضع رقت‌باری می‌باشند. حد متوسط عمر در ایران 30 سال است. زندگی مرفه فقط به چند فامیل بزرگ اختصاص دارد که یا با شاه نسبت دارند و یا اینکه از نظر ایشان دارای اهمیت می‌باشند. حتی علیاحضرت فرح که در شوهر خود نفوذ فراوانی دارند نتوانستند تصمیم شاه را مبنی بر آزاد نمودن کشت خشخاش که از سال 1956 ممنوع شده بود تغییر دهند. از خشخاشی که در ناحیه خراسان فارس و اصفهان کشت می‌شود تریاک خام به دست می‌آید که جهت صنعت داروسازی و تهیه مرفین و یا هروئین و سایر داروهای مسکن از آن استفاده می‌شود قبل از اینکه شاه ایران کشت تریاک را ممنوع سازد از هر ده نفر اطرافیان شاه یک نفر معتاد به تریاک، مرفین و یا هروئین بود تنها در تهران 1000 محل جهت کشیدن تریاک وجود داشت و تجارت خطرناک ماده خام آن سالیانه 90 میلیون مارک به ایران وارد می‌نمود که شاهنشاه اکنون حاضر نیستند از آن صرف نظر نمایند. گرچه وضع شاه در حال حاضر خیلی بهتر از سابق می‌باشد و پولی را که کشور ایران از این راه به دست می‌آورده اکنون از راه کمک‌های عمرانی به دست می‌آورد.

بازگشت به آزاد نمودن کشت تریاک نشانه آنست که تعداد معتادین آنقدر اضافه شده که تصمیم گرفته شده کشت تریاک آزاد شود تا حداقل تعداد معتادین مشخص گردد.

مردم از بلاتکلیفی به مواد مخدر پناه می‌برند و کسی به آنها کمک نمی‌کند که از قید این سم مهلک نجات یابند. هیچکس به فکر آن نیست که بداند درحالی که شاه ایران تعطیلات خود را می‌گذراند چه عده‌ای به این بلا دچار می‌باشند. شاه کارهائی دارد که وقت رسیدگی به اینگونه مسائل را ندارد. جهت معاینه طبی به وین نزد پروفسور فلینگر می‌رود و در زوریخ عینک نامرئی سفارش می‌دهد زیرا حمل عینک مزاحم ایشان می‌باشد.











 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.