وضعیت داخلی وزارت آب و برق در زمان تصدی منصور روحانی در سال 1348


09 ارديبهشت 1398


وزارت آب و برق

 

    وزارت آب و برق به صورت یک مؤسسه خصوصی درآمده که مشاغل و پست‌های حساس اداری منحصراً به دوستان و عواملی که روی دسته بندی با یکدیگر رفاقت دارند واگذار می‌شود. ضمناً باندی که توسط مهندس روحانی وزیر آب و برق. محمد ظهیری معاون اداری. مهندس کهکشان. مهندس خلیلی. مهندس فرخ و با شرکت مهدی نیرومند مدیرکل حسابداری وزارت آب و برق. بداغی معاون حسابداری. امینی رئیس کارپردازی. کمالی نماینده حسابداری در کارپردازی و افشار تشکیل شده خود مختاری عجیبی را در آن وزارتخانه به وجود آورده‌اند مثلاً:

1- حدود یکماه قبل آقایان افشار بداغی مبلغ 500000 ریال کسر صندق می‌آورند که بلافاصله ظهیری چکی به مبلغ 500000 ریال به حسابداری حواله تا کسری صندق روشن نشود.

2- تعدادی در حدود 27 نفر از کارکنان وزارت آب و برق را به سازمان مبارزه با بی‌سوادی منتقل و در عوض عده‌ای زن به نام کارگر روزمزد به جای آنها استخدام که در حال حاضر بانوان در دفاتر به سمت ماشین‌نویس و منشی مشغول کار می‌باشند.

اقدامات بی‌رویه نامبردگان نارضایتی اکثر کارمندان و کارکنان وزارت آب و برق را فراهم و یک محیط عصیانی و نابسامانی را در وزارتخانه به وجود آورده است و به همین منظور بانو عفت‌الملوک نحوی مدیرکل امور اداری که کارمند سازمان ملل متحد بوده و همه روزه از اول وقت اداری تا ساعت 1100 در سازمان ملل و از ساعت: 1100 به بعد در وزارت آب و برق مشغول کار می‌شود به علت اختلافی که صرفاً در اثر طرز رفتار مهندس مهدی نیرومند که شخصی رفیق باز اهل دسته‌بندی. لوطی صفت. دارای تربیت عادی، رفتار عامیانه، قدری بد دهان، از نظر مدیریت ضعیف و بیشتر در فکر تأمین منافع شخصی و رفقا و دار و دسته خود بوده و طرز رفتارش با ارباب رجوع اعم از اداری و غیر اداری خوب نیست، از تاریخ 21 / 2 / 48 محل کار خود را ترک و در حدود یکماه است که در محل کار خود در وزارت آب و برق حاضر نمی‌شود.

اصل در 223911

در اجرای امر یک نسخه به محضر تیمسار ریاست معظم ساواک تقدیم شد.








منبع: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، منصور روحانی، صفحه 193 و 194، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1396.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.