اعطای خرج تحصیل منصور روحانی از سوی شورای فرهنگی بریتانیا


21 ارديبهشت 1398


تاریخ: 14 تیر ماه 1327

لوله‌کشى آب تهران

شوراى فرهنگى بریتانیا

تهران شماره 270 خیابان سعدى

 

    به شهردارى تهران ـ از شوراى فرهنگى بریتانیا 

اعطاى خرج تحصیل از طرف شوراى فرهنگى بریتانیا در سال 49 ـ 1948

عطف به نامه شماره 2414 /  ل 34967 مورخ 19 / 9 / 26 که ضمن آن عده ­داوطلبان دریافت خرج تحصیل از شوراى فرهنگى بریتانیا را در سال تحصیلى­49 / 1948 معرفى نموده بودید اینک با کمال احترام اطلاع مى‌دهد که به آقایان زیر خرج تحصیل اعطا شده است.

آقاى عزیزاله کهکشان[1]

2ـ آقاى منصور روحانى 

اداره ما در لندن ترتیبى داده‌اند که نامبردگان در یونیورسیتى کالج در دانشگاه لندن تحصیل و مطالعه کنند و جزئیات مواد تحصیلى ایشان اینک مورد مطالعه سر الکساندرکیب و شرکاء در لندن و پروفسور کالینز از یونیورسیتى کالج مى‌باشد.

البته معلوم است که هر دو آقایان کهکشان و روحانى فقط مشغول مطالعه خواهند­بود و براى گرفتن درجه عالى تحصیل نخواهند کرد.

اینجانب در این باب جداگانه هم با آقایان مذکور مکاتبه خواهم کرد.

وى ـ ئى ـ بلومفیلد

رئیس شوراى فرهنگى بریتانیا

 

پی‌نوشت:


[1] عزیز‌الله کهکشان، فرزند عبدالله در سال 1301ﻫ ش در تهران به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در دبستان ثریا و دبیرستان را در دارالفنون طی کرد و دیپلم گرفت. در سال 1332 در رشته راه و ساختمان دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و پس از آن از دانشکده کالج لندن فوق لیسانس دریافت کرد.مشاغل وی عبارت بود از: کارمند شرکت نفت، کارمند شهرداری تهران، کارمند اداره لوله کشی،معاون کل سازمان آب تهران، مدیر کل سازمان بنادر و کشتیرانی، مدیر عامل سازمان آب منطقه‌ای تهران، مشاور مالی وزارت اقتصاد، رئیس دفتر فنی پیمانکاران سازمان برنامه و مدیر عامل شرکتهای سیمان تهران و شمال.

کهکشان در سال 1337 عضو حزب توده و از فعالین آن بود. وی در احزاب درباری ایران نوین و رستاخیز هم عضویت داشت. وی دارای نشان‌های متعددی از جمله: نشان درجه 3 همایون، نشان درجه 4 همایون، نشان درجه 2 آبادانی و پیشرفت بود.

عزیزالله کهکشان حیف و میلها و زدو بند‌های زیادی داشت که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتهام حیف و میل در مناقصات سازمان کشتیرانی، زد و بند در فروش کارخانه لوله‌سازی کن متعلق به سازمان آب تهران، دزدی‌های مشترک با منصور روحانی و صفی اصفیا در امور سد سازی، تشکیل پرونده در دیوان کیفری برای وی به خاطر مفاسد اقتصادی.

ساواک در مورد وی نوشته است: نامبرده با زیردستان و همکاران کج‌سلیقه و یک دنده و عصبانی، بدخلق و نسبت به دوستان خود وفادار و متعصب و رفیق باز و تحت نفوذ همسرش می‌باشد. وی در باشگاه لاینز فراماسونری عضویت داشت.

(اسناد ساواک ـ پرونده انفرادی )






منبع: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، منصور روحانی، صفحه 3، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1396.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.