تبعید حجت‌الاسلام راشدپور یزدی به بندر گناوه در سال 1352


04 خرداد 1398


حجت‌الاسلام محمدکاظم راشد پور یزدى، فرزند على‌اکبر در سال 1316 ﻫ ش در یزد متولد شد. تحصیلات مقدماتى تا پایان دوره متوسطه را در زادگاه خود به پایان برد و مدت کوتاهى به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت و به صلاحدید بعضى علما جهت ادامه تحصیل به شیراز مهاجرت کرد. وی در شیراز نزد آیات عظام بهاءالدین محلاتى و ملک حسینى تلمذ کرد و همزمان به تحصیل علوم جدید نیز پرداخت و موفق به اخذ لیسانس ادبیات فارسى و انگلیسى شد. راشدپور یزدی در طول دوران مبارزه طعم تلخ زندان و تبعید را چشید و همواره از یاران شهید آیت‌اللّه محمد‌ صدوقى در یزد بود. او یکسال در بندر گناوه و یکسال در گلپایگان در تبعید بسر برد و سپس به شهرهاى ایرانشهر و ایذه تبعید شد. پس از پیروزى انقلاب در بنیاد شهید به خدمات خود ادامه داد و اینک در مشهد مقدس ساکن و به تبلیغ و نشر معارف دینی مشغول است.

دو برگ سند زیر در باره علت و چگونگی تبعید حجت‌الاسلام راشد یزدی به بندر گناوه در سال 1352 است.

*****

از: ساواک فرمانداری کل یزد                                           تاریخ: 30 / 7 / 1352

به: مدیریت کل اداره سوم 312                                     شماره: 1870 / 26 / ﻫ

درباره: شیخ کاظم راشدپوریزدی (شهرت سابق کلاه‌گوش) فرزند علی‌اکبر متولد 1316 شناسنامه شماره 98 صادره از یزد

پیرو شماره: 1840 / 26 ﻫ ـ 28 / 7 / 52

ساعت 1600 روز 27 / 7 / 52 (شهادت حضرت علی علیه‌السلام) شیخ کاظم راشدپوریزدی فرزند علی‌اکبر هنگام وعظ در مسجد ملااسماعیل یزد به انتشار اعلامیه از طرف عبدالحسین کاظمینی معروف به نقیب‌الذاکرین در مورد نیایش برای سلامت شاهنشاه آریامهر اعتراض و اظهار داشته: «آقای رئیس شهربانی من آمادگی و مطالعه ندارم» و در این حال یک برگ از اعلامیه مورد نظر را از جیب خود بیرون آورده و با حالتی تمسخرآمیز آن را به حاضرین نشان داده و گفته است: «من تاکنون از اعلامیه خبر نداشتم. این کاغذ کوچک که روی آن نوشته شده مراسم دعا برای شاه و پائین آن را نقیب‌الذاکرین مهر زده، این شخص دیوانه است، سفیه است، بیسواد است، احمق است» و به توزیع‌کنندگان اعلامیه شدیداً اعتراض که در اینجا مجلس متشنج و مستمعین با فرستادن صلوات سعی می‌‌نمایند مجلس را به حال عادی برگردانند لکن راشد همچنان به دشنام دادن به نقیب‌الذاکرین ادامه داده و پس از آن گفته است: «حالا که از ما خواسته شده دعا کنیم ما هم برای ایشان دعا خواهیم کرد» و آنگاه مراسم نیایش را بدون عنوان نمودن نام شاهنشاه آریامهر و طبق معمول سایر روحانیون انجام داده است.

به موجب تحقیقات معموله:

راشد از توزیع اعلامیه مطلع بوده و با همکاری انجمن اسلامی (ضد بهائی) یزد به رهبری دکتر سیدرضا پاک‌نژاد[1] و توسط یکی از اعضاء انجمن مزبور به نام حسین مطیعی کارمند بانک کشاورزی یزد تعداد کثیری از اعلامیه مورد بحث را جمع‌آوری نموده تا بدین‌وسیله عده کمتری از مردم از موضوع مطلع و در مراسم شرکت نمایند. مراتب جهت استحضار اعلام ضمناً یک برگ از اعلامیه مورد نظر به پیوست تقدیم می‌‌گردد.

رئیس ساواک فرمانداری کل یزد. خرم‌زاده

 

*****

از: ساواک فرمانداری کل یزد                                                تاریخ: 2 / 8 / 1352

به: مدیریت کل اداره سوم 312                                      شماره: 1885 / 26 /  ﻫ

درباره: شیخ کاظم راشدپوریزدی فرزند علی‌اکبر

    پیرو شماره: 1880 / 26 ﻫ ـ 1 / 8 / 1352 در اجرای اوامر صادره کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان یزد در ساعت 1100 روز 30 / 7 / 52 در محل فرمانداری تشکیل و موضوع مطرح گردید. در این جلسه فرماندار شهرستان، رئیس شهربانی استان یزد و نیز فرمانده منطقه ژاندارمری همکاری‌های لازم را معمول و اصرار در محکوم ساختن راشد برای حداکثر مدت (3 سال) داشتند لکن رئیس دادگستری و دادستان یزد که از ابتداء با تبعید شخص منظور مخالف بودند (به علت رفاقت رئیس دادگستری با راشد) با سایر اعضاء نامبرده کمیسیون هماهنگی نشان نمی‌دادند و پس از حدود سه ساعت بحث و مذاکره پیشنهاد دو یا سه ماه تبعید راشد را می‌‌کردند ولی سرانجام دو نفر مزبور به 6 ماه و سه نفر بقیه به دو سال رأی دادند که در نتیجه راشدپور با اکثریت آراء برای مدت دو سال به بندرگناوه تبعید گردید و مراتب در ساعت 1600 روز مزبور به وی ابلاغ که به آن اعتراض نموده است. نامبرده ساعت 2000 روز 30 / 7 / 52 توسط مأمورین ژاندارمری به محل تعیین شده بدرقه گردید که این عمل در بین طبقات مختلف مردم یزد اثر مطلوب داشته است. برابر اطلاع واصله به دنبال محکومیت راشد عده‌ای از دوستان بانفوذ وی و حتی پاره‌ای از مقامات دادگستری یزد (اقدامات لازم به منظور شناسائی کامل آنان در جریان است) قصد دارند ترتیباتی اتخاذ نمایند که رأی صادره در دادگاه استان کرمان نقض گردد. با عرض مراتب فوق و اینکه این ساواک مصراً درخواست تایید رأی را دارد و از طرفی در صورت نقض رأی در دادگاه استان کرمان موجبات تجری راشد و سایر روحانیون ناراحت منطقه فراهم خواهد شد و نیز با پیش آمدن چنین وضعی این ساواک با مشکلاتی مواجه خواهد گردید لذا خواهشمند است مقرر فرمایند در صورت تصویب از طریق ساواک استان کرمان و یا به هر نحو دیگری که صلاح می‌دانند در زمینه جلوگیری از نقض رأی مزبور به وسیله دادگاه استان کرمان اقدام قاطع و مقتضی معمول دارند. ضمناً یک برگ فتوکپی[2] رأی صادره جهت استحضار به ضمیمه تقدیم می‌‌گردد.

رئیس ساواک فرمانداری کل یزد. خرم‌زاده

پی‌نوشت‌ها:


[1] . شهید دکتر سیدرضا پاک نژاد در سال 1303 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی در یزد متولد شد. تحصیلات ابتدائی خود را در دبستان اسلام که از دبستان‌های قدیمی یزد در محله آبشور می‌باشد گذراند و در سال 1316 برای گذراندن تحصیلات متوسطه وارد دبیرستان ایرانشهر شد. در سال 1330 هجری شمسی تحصیلاتش را در رشته پزشکی در مشهد آغاز کرد و در سال 1331 تحصیلات خود در رشته‌ی پزشکی را در دانشگاه تهران ادامه داد و در بهمن ماه 1336 هجری شمسی از رساله دکترای خود تحت عنوان: تمام برنامه‌های دانشکده پزشکی در اسلام، دفاع کرد و با درجه ممتاز فارغ التحصیل شد. بعد از آن ایشان  کار  طبابت خود را در یکی از محلات قدیمی یزد آغاز کردند.

دکتر پاک نژاد به کار طبابت علاقه‌ی وافری داشت و با عشق و تواضعی بی نظیر به درمان بیماران می‌پرداخت، در ضمن به وضع مادی بیماران توجه به خصوصی داشت و از بیمارانی که وضع مالی خوبی نداشتند هزینه نمی‌گرفت و حتی در بسیاری از مواقع هزینه دارو و رفت و آمد بیماران را نیز پرداخت می‌کرد. دکتر پاک نژاد با شوق زیاد به مطالعه و تحقیق در منابع اسلامی می‌پرداخت. وی پس از سال‌ها پژوهش و مطالعه بیشتر کتاب‌های اسلامی و مذهبی، عنوان رساله خود را تمام برنامه‌های دانشکده‌ی پزشکی در اسلام انتخاب کرد که بعدها عنوان اولین دانشگاه و آخرین پیامبر را برای آن برگزید. این کتاب ارزنده نزدیک به صد جلد تدوین شده است و تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند، موفق شدند که حدود 40 جلد آن را چاپ و منتشر نمایند. دکتر پاک نژاد افزون بر سخنرانی‌های علمی و مذهبی که در اماکن عمومی، مساجد و مدارس شهرهای گوناگون داشت، مقالاتی مستدل و علمی را در نشریه‌های آیین اسلام، ملک یزد، طوفان یزد، صدای یزد و ناصر چاپ کرده است که مهمترین آنها سلسله مقالات محمد در کتاب‌های مقدس در هفته نامه ناصر می‌باشد. این محقق متعهد،‌ شامگاه هفتم تیر سال 1360 به همراه دیگر برادرش سید محمد که او نیز از اعضاء حزب جمهوری اسلامی بود با بمب گذاری ناجوانمردانه منافقین، به سوی آسمان‌ها پر گشودند و در گلزار شهدای یزد به خاک سپرده شدند.

[2] . فتوکپی رأی صادره موجود نیست ولی خبر این محکومیت طی نامه شماره 8026 / 312 – 8 / 8 / 52 به شرح زیر برای وزارت دادگستری ارسال گردیده است: «... شیخ کاظم راشدپور یزدی فرزند علی‌اکبر که از روحانیون ناراحت و اخلالگر شهرستان یزد می‌‌باشد، فعالیت‌هایی در جهت ایجاد تشنج و تحریک مردم به شورش و بلوا داشته است که طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی... به دو سال اقامت اجباری در بندرگناوه محکوم شده است...» 





حجت‌الاسلام راشد در کنار رزمندگان



حجت‌الاسلام کاظم راشد‌پور یزدی



حجت‌الاسلام کاظم راشد‌پور یزدی

منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان یزد، جلد اول، صفحه 238 و 241، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1393


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.