گزارشی از سوءاستفاده مالی سپهبد حاجعلی کیا فرمانده مرزبانی کشور


14 خرداد 1398


تاریخ‌: 2 / 7 / 1330

ریاست ستاد ارتش

محترماً برای مزید اطلاع مراتب ذیل را به عرض میرساند. در سال قبل به وسیله مرزبانی کل کشور تیمسار سرتیپ علی کیا و سرکار سرهنگ حماسی مقدار کلی اثاثیه برای مرزهای کشور شاهنشاهی خریداری گردید از قبیل رادیو، یخچال، سرویس غذاخوری، زیراستکان و سینی نقره و میز و صندلی و غیره و غیره که تمامی اثاثیه خریداری شده با تبانی و دریافت حق‌السهم حسابی به دولت فقیر قالب کردند.

1. رادیوهای خریداری شده ابداً به درد مرز نخورده و بلااستفاده مانند تخته درب مسجد گوشه مرزها افتاده است.

2. خرید باطری رادیوها را طبق دستور شفاهی به مرزبان‌ها تحمیل ولی گویا در اسناد هزینه به نام ارزش باطری رادیو در مرکز تنظیم و به خرج رفته است.

3. میز و صندلی از جنس نامرغوب و به قیمت گران با دولت محسوب که اغلب آنها شکسته شده است.

4. یخچال نیز همانطور در اغلب مرزها بدون استفاده مانده و برای دولت کاملاً گران تمام شده است.

5. سرویس سماور و غیره نیز از جنس نامرغوب بوده و تا کسی نبیند نخواهد دانست.

6. هزینه حمل اثاثیه خندهدارتر از همه، اغلب اثاثیه با ماشینهای دولتی و غالب آنها را خود مرزبان‌ها حمل نموده و کرایه پرداخته‌اند به طوری که شنیده شد که در مرکز به نام هزینه حمل اثاثیه سند تنظیم و به حساب رفته است و پاره[ای] از مرزبان‌ها مطالبه حمل و ارزش باطری را نموده‌اند متأسفانه از طرف مرزبانی کل کشور نپرداخته‌اند سهل است جوابی هم نداده‌اند.

7. خوب است از حضرت تیمسار سرتیپ کیا و سرهنگ حماسی کهنه رند اصفهانی سؤال شود که اعتبارات با آن رقم بزرگ مرزبانی از قبیل (هزینه سفره. هزینه زندانیان. هزینه نوشت افزار. هزینه روشنایی و غیره، مخصوصاً هزینه سری) که به مرزبان‌ها مختصری حواله میفرمایند بقیه به چه مصرفی رسیده آیا به صرفه‌جویی دولت یا به صرفه جیب شخصی.

از این مطالب و عملیات در مرزبانی چه در مرکز و چه در مرزبانی‌های تابعه زیاد است.[1] مطلع

 

پی‌نوشت:


[1] . این گزارش طی شماره 7000 / 25 / 7 / 30 برای ریاست امور مرزبانی ارتش ارسال و تقاضای بررسی دقیق و اعلام نتیجه شد، رئیس امور مرزبانی (سرهنگ فولادوند) طی شماره 1259 - 27 / 7 / 1330 در پاسخ به رکن 2 نوشت‌: «راجع به نکات مهم جریان‌های مالی و معاملاتی که برخلاف مقررات مالی صورت گرفته، گزارشات به حضور ریاست ستاد ارتش تقدیم شده و رسیدگی به آنها به اداره بازرسی کل ارتش محول شده است.»






منبع: سپهبد حاجعلی کیا و سازمان کوک، جلد اول، صفحه 51، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1396.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.