یادکردی از مرحوم حجت‌الاسلام عباس عباسی از روحانیون مبارز استان یزد و هرمزگان


08 شهريور 1402


حجت‌الاسلام و المسلمین عباس عباسی در سال 1320ش در روستای کرتان، در نزدیکی روستای نخل ابراهیمی میناب به دنیا آمد. پس از تحصیلات مقدماتی در سال 1340ش برای ادامه تحصیل راهی یزد شد و به مدت ده سال در حوزه علمیه این شهر از محضر اساتید آن بهره برد. مشارالیه مدت یک سال نیز در حوزه علمیه شهر ری به کسب علم پرداخته بود و پس از آن راهی قم شد.

حجت‌الاسلام عباسی از آغاز نهضت امام خمینی (ره) در حالی که جوانی 21 ساله بود با این نهضت همراه شد و به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی مشغول گردید و به همین دلیل در سال 1346ش، به اتهام همراه داشتن اعلامیه و عکس امام در شیراز دستگیر شد. فعالیت‌های او پس از این دستگیری ادامه یافت تا اینکه در سال 1352ش برای بار دوم دستگیر و به 13 ماه حبس محکوم شد.

ایشان که هر بار پس از آزادی از زندان در مبارزه علیه رژیم ستمشاهی مصمم‌تر می‌شد، در راستای گسترش نهضت امام خمینی(ره) و آگاهی ‌بخشی به مردم، به ویژه نسل جوان انقلابی در شهرهای میناب، بندرعباس و کرمان به ایراد سخنرانی و افشاگری علیه شاه مشغول شد تا سرانجام در شهر قم دستگیر و دوباره راهی زندان شد.

این بار پس از آزادی، انقلاب اسلامی در حال اوجگیری بود و ایشان در مراسم چهلم شهدای تبریز، که در مسجد کوفه بندرعباس و با حضور اقشار مختلف مردم و روحانیون برگزار شده بود، علی رغم تدابیر شدید امنیتی از سوی ساواک و شهربانی به سخنرانی پرداخت و سخن خود را با عبارتِ «‌اعوذ بالله من شرّ شاه، بسم ربّ روح‌الله‌» آغاز نمود.

علی رغم این که در این روز نیروهای امنیتی رژیم موفق به دستگیری او نشدند ولی پس از چندی دوباره ایشان را دستگیر و راهی زندان نمودند. این دستگیری تا ایام فرار محمدرضا پهلوی از کشور به طول انجامید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام عباسی منشأ خدمات بسیاری در استان هرمزگان بود که از آن جمله است: نماینده مردم میناب، رودان و جاسک در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی در دوره‌های سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون سازمان‌های وابسته به نخست وزیری در مجلس، امام جمعه موقت میناب، نماینده جامعه روحانیت در دادگستری، عضویت در شورای کمیته انقلاب اسلامی، دادستان انقلاب اسلامی استان هرمزگان، نماینده روحانیت در اوقاف، عضویت در کمیسیون‌های اصل 90 و 88 و کمیسیون بازرگانی مجلس شورای اسلامی، دبیر جامعه روحانیت مبارز در هرمزگان و نمایندگی ولی فقیه در منطقه مقاومت بسیج سپاه استان هرمزگان.

حجت‌الاسلام عباس عباسی، سرانجام در سحرگاه یازدهم شهریور ماه سال 1381 زمانی که مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان را برعهده داشت، در سجده‌ی نماز صبح جان به جان آفرین تسلیم کرد و به دیدار معبود شتافت.

*****

از: 17 /  ﻫ                                                             تاریخ: 24 / 7 / 1357

به: 312                                                                 شماره: 4926 /  ﻫ 1

 

موضوع: اعتصاب معلمان

در تاریخ 16 / 7 / 57 شخصی به نام عباسی از یزد با شیخ عباس گرجی زاده (معروف به متین) تماس گرفت و سئوال کرد: از اعتصاب جامعه معلمان در آنجا خبری نیست؟

گرجی زاده گفت: نه.

عباسی سپس اظهار داشت: در اینجا به مدت یک هفته اعتصاب اعلام کردیم.

نظریه سه‌شنبه: به نظر می‌رسد فرد مورد نظر شیخ عباس عباسی طلبه اهل میناب است که گفته می‌شود در حوزه علمیه یزد طلبه می‌باشد و دارای سوابق محکومیت نیز می‌باشد. پیکان

نظریه چهارشنبه: به نظر می‌رسد همان شیخ عباس عباسی اهل میناب است که مدتی است در یزد به فعالیت مشغول می‌باشد. ثابت 

نظریه 17 /  ﻫ: نظریه چهارشنبه تائید می‌گردد.





از راست به چپ: حجت‌الاسلام عربی،برادران رهگشا،حجج اسلام صالحی و مرحوم عباس عباسی نماینده مردم میناب،جاسک و رودان درمجلس شورای اسلامی، آیت‌الله غلامحسین رئوفی، برادر پاسدار، حاج احمد رهگشا



حجت‌الاسلام عباس عباسی


منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان یزد، جلد چهارم، صفحه 439، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1394.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.