قطعه شعری برای پیوستن نظامیان به صفوف ملت در سال 1357


03 مهر 1402


دعوت نظامیان برای پیوستن به صفوف مردم در انقلاب اسلامی از نکات قابل توجه در خیزش مردمی سال 1357 است. این برنامه با درایت حضرت امام(ره) و روحانیان مبارز در راهپیمائی‌ها و تظاهرات کوچک و بزرگ پیگیری و تکرار می‌شد. نظامیان جزئی از ملت رشید ایران بودند که مورد استضعاف رژیم پهلوی قرار داشتند و مقابله ایشان با مردمی که برای آزادی آن‌ها از یوغ اجانب فریاد می‌کشیدند و جان در این راه فدا می‌نمودند، بایستی با آگاهی بخشی علمی و روانی تبدیل به مقابله با دشمن واقعی یعنی رژیم پهلوی و آمریکا بدل می‌گشت. این مهم با دستور فرار سربازان از پادگانها توسط امام خمینی صورت پرشتابی به خود گرفت. حضرت امام خمینی (ره) در یازدهم آذرماه 1357 (اول محرم 1399ق) در اعلامیه‌ای از سربازان خواستند که محل خدمت خود را ترک کنند و در اول دی طی سخنرانی در نوفل لوشاتو دستور کمک و رسیدگی به سربازان فراری دادند ایشان در قسمتی از این اعلامیه و سخنرانی  فرمودند:

 «... من از سربازان سراسر کشور خواستارم که از سربازخانه‌ها فرار کنند، ‌این وظیفه‌ای است شرعی که در خدمت ستمکار نباید بود. من از پدرها و مادرها و عائله صاحب منصبان تقاضا دارم که آنها را از کمک به شاه خائن و اطاعت از صاحب منصبان خدمتگزار به شاه و اجانب بازدارند و از درجه‌داران خواستارم که به ملت خود بپیوندند و افتخار خدمت به مسلمین را احراز کنند... و ما به سربازها گفتیم که – دستور دادیم که – فرار کنند برای این که خدمت در این دستگاه خدمت به ظلم است و آنها هم بسیاریشان فرار کردند؛ لکن بعض مشکلات پیدا شده است. اینها بسیاریشان فقیرند و مکان هم ندارند از باب این که اگر بخواهند در مکان‌های خودشان بروند مورد تجاوز دولت واقع می‌شوند و آنها را می‌گیرند، از این جهت آن‌ها نمی‌توانند در منازل خودشان بروند؛ مردم در هر جا که هستند مکلفند به این که این‌ها را پناه بدهند، هم مخارجشان را بدهند و هم منزلی محقر برای این‌ها، به طوری که معلوم نشود که این‌ها کجا هستند، مردم مکلفند که این کار را بکنند و ما هم بابت وجوه شرعیه قبول داریم چیزی که همراهی به این‌ها بشود. این یک مساله است که مهم است و لازم است مردم اقدام کنند. این بیچاره‌ها از سربازخانه‌ها بیرون رفتند و الان مکان ندارند و باید این کار بشود.»  (صحیفه امام، جلد 5،‌ ص 153 و 259 و 260)

شعر زیر که سراینده آن معلوم نیست در تاریخ 23 / 7 / 1357 در شهر قم به دست ساواک رسیده است. در این قطعه ارتشیان مورد خطاب قرار گرفته و با زمینه‌ای عاطفی آنان را به بازگشت به آغوش ملت و مقابله با دشمنان مشترک فرا می‌خواند.

*****

نصب اعلامیه حاوى اشعارى در زمینه دعوت نیروهاى مسلح

به پیوستن به عناصر اخلالگر در مسجد امام شهر قم

 

شب هنگام مورخ 23 / 7 / 57 (2537 شاهنشاهى)، اعلامیه‌اى که حاوى اشعارى به مضمون زیر در زمینه دعوت از نیروهاى مسلح شاهنشاهى به پیوستن به عناصر اخلالگر بوده، در مسجد امام شهر قم نصب گردیده است.

 

ارتش بسوى دشمن، این تیرها رهاکن

از بهر ملت خود، جان خودت فداکن

طرفدار تو ماییم

نگهدار تو ماییم

از بهر حفظ قرآن، فوراً تو کودتا کن

سزاى هدیه گل چرا گلوله دادى

تبلیغ‌هاى دشمن، تیر ترا خطا برد

شکاف و دورى تو، تاب و توان ز ما برد

آغوش باز ملت، آماده تا بگیرد

در بر تو را اى سرباز، جانم فداى سرباز

 

ارزیابى خبر :

نصب اعلامیه صحت داشته و اشعار بالا در آن درج شده است.

اقدامات انجام شده:

1ـ مراتب به نخست‌وزیرى اعلام شده است.

2ـ اعلامیه مذکور از مسجد برداشته شده است.

*****

شماره: 13880 / ه‌                                  تاریخ: 4 / 10 / 57

گزارش خبر

 

کمیته‌ای به نام امداد متواریان در بازار تهران تشکیل و سربازان متواری را پناه داده و ترتیب مخفی کردن و مواظبت از آنان را فراهم و سربازانی که از تبریز متواری شده‌اند از طریق قاضی طباطبائی به کمیته مزبور معرفی گردیده‌اند.

نظریه یکشنبه: صحت مراتب مورد تأیید است.

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تأیید است. هرگونه اخبار مکتسبه بعدی در این زمینه به موقع به عرض خواهد رسید.

نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه مورد تأیید است. در حال حاضر جز اظهارات 1585 نشانی دیگری از محل و گردانندگان این کمیته در تهران موجود نمی‌باشد هرگونه اخبار مکتسبه متعاقباً به استحضار خواهد رسید.

در بولتن درج گردید جهت هرگونه اقدام به استحضار ریاست عملیات برسد. روحانی







 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.