وکالت کتبی امام خمینی(ره) به آقای حاج محمد عباسیان بروجنی در وجوه شرعی


20 دي 1402


پیشگفتار

از آن‌ جایی که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) از ایام جوانی منادی آگاهی و وحدت بین اقشار مختلف ملت بود، با شروع مبارزه آزادی‌بخش خود از سال 1340 با ارسال نامه‌های مختلف در جهت آگاهی‌بخشی به علماء و روحانیون برای افشای رژیم وابسته پهلوی و نقشه‌های قدرت‌های استکباری و ایجاد هماهنگی، همفکری و تشریک مساعی، گام برمی‌داشت، لذا مکاتبات ایشان بسیار قابل توجه است.

 قسمت عمده‌ای از این نامه‌ها ابتدا در صحیفه نور و سپس با ویراست و اضافاتی در صحیفه امام(ره) توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به چاپ رسید. ولی با توجه به وسعت و پراکندگی نامه‌های ارسالی امام(ره) بسیاری از این مکاتبات در نزد افراد و یا در سانسور نامه‌های معظم‌له در شهربانی و ساواک و در پرونده موضوعات و افراد مختلف بایگانی گردیده است.

این مرکز با انتشار مجموعه یاران امام به روایت اسناد ساواک تعدادی از نامه‌های ضبط شده توسط ساواک در پرونده‌های انفرادی روحانیون انقلابی و مبارز را منتشر ساخته است و اینک در نظر دارد به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با استخراج آن از کتاب‌های منتشره به عنوان بخشی مستقل در سایت مرکز بررسی اسناد تاریخی در معرض دید عموم قرار دهد.

بنابر این منظور از نامه‌های منتشر نشده امام(ره) آن بخش از نامه‌هایی است که در مجموعه ارزنده صحیفه امام(ره) نیامده است و امید است با انتشار آن در این سایت و با همت و تلاش مؤسسه محترم تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در چاپ‌های بعدی صحیفه امام(ره) گنجانده شود.

در برخی نامه‌ها که لازم بوده است، کوشیده‌ایم تا آن جا که امکان دارد کم و کیف صدور نامه را با استناد به اسناد ساواک برای خوانندگان بازگو کنیم تا چگونگی صدور نامه حضرت امام(ره) و مقدمات و مطالب مربوط به آن روشن گردد.

*****

آقای حاج محمد عباسیان بروجنی یکی از پیشکسوتان انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری است. او از کسبه متدین و انقلابی شهرستان بروجن است که به دلیل فعالیت‌هایش در امر رساندن وجوهات شرعی به دست امام(ره) به مدت بیش از دو سال در زندان به سر برد.

در گردش کار تنظیمی ساواک، آقای عباسیان به عنوان یکی «از متعصبین مذهبی طرفدار خمینی و نماینده رسمی وی در بروجن و ارسال آن [وجوهات] به نجف» معرفی شده است. نامبرده از 4 / 4 / 1354 تا 27 / 5 / 1356 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان به سر برد.

این مبارز قدیمی در گفتگویی با خبرگزاری دفاع مقدس در تاریخ 13 / 11 / 1395، در باره خود و دوران مبارزه چنین می‌گوید:

«محمد عباسیان بروجنی هستم، فرزند یدالله، متولد 1314، در محله مسجد شیخ علی بروجن به دنیا آمدم. خداوند به بنده لطف و عنایت کرده است و شش فرزند به من و همسرم عطا کرده است که دو فرزند پسر و چهار دختر دارم که یکی از پسرانم معلم و دیگری مهندس و چهار دخترم معلم هستند.

حاج سید ابراهیم احمدی(روحانی که در دهه‌های محرم و صفر در مراسمات شهر بروجن روضه خوانی می کردنــد) نزد حاج آقا مصطفی خمینی در مکه می‌روند و من را برای جمع آوری وجوهات مردمی معرفی می‌کنند و ایشان موضوع را به امام خمینی(ره) در میان می گذارند و امام(ره) دستور می‌دهند که بگویید خود ایشان درخواست مکتوب دهند که مسئولیت را می‌پذیرند. پس از آن به پیشنهاد مردم بروجن و حاج سید ابراهیم احمدی، من با کمال میل این مسئولیت را پذیرفتم.

نیروهای ساواک در بروجن در خانه‌ای واقع در خیابان دفتری درست رو به روی خانه ما مستقر شده بودند که البته این خانه توسط یکی از فرقه‌های انحرافی به آن‌ها داده شده بود و من اغلب اوقات برای اینکه از مقابل آن‌ها رد نشوم مجبور می‌شدم برای دور زدن مسیر، مسافت طولانی‌تری را طی کنم.

این در حالی بود که نیروهای ساواک مدتی من را زیر نظر داشتند تا این که در سال 1354 دو نفر از روحانیان که در عزیمت به مکه مکرمه با ما هم سفر بودند برای دیدن من به منزل آمدند که ساواکی‌ها تصور می‌کردند که آن‌ها حاوی پیام و یا اعلامیه هستند بنابر این بلافاصله در خانه ریختند و تمام خانه را گشتند ولی نتوانستند چیزی پیدا کنند ولی در جستجویی که از مغازه داشتند مجوز حضرت امام را پیدا کردند و عصــر با چشم بسته مــــا را به همراه چند نفر از مردم از جمله آقای حسینقلی بنایی به شهرکرد انتقال دادند. یک ماهی در زندان شهرکرد بازداشت بودم و سپس به زندان اصفهان منتقل شدم. در زندان اتاق مخصوصی بود که هر چند ماهی یکبار بازپرسی که اهل بلداجی بود می‌آمد و با شکنجه و کتک سعی داشت از زندانیان اقرار بگیرد. بعدها متوجه شدیم قضیه از جانب پستچی لو رفته و ساواک پستچی را وادار کرده بود تا تمامی مکاتبات من را با حضرت امام خمینی(ره) به اطلاع ایشــــان برساند و آن‌ها برای ما گزارش رد می‌کردند. در دادگاه نظامی سرهنگی از ما سؤال می‌کرد و من هم اعتراف می‌کردم که مقلد حضرت امام(ره) هستم و وجوهات را نیز جمع‌آوری می‌کردم. پرونده‌ای قطور برای من تشکیل داده بودند و در بین پرونده اتهاماتی نیز مشاهده می‌شد که نشان می‌داد من در جشن‌های شاهنشاهی و مراسمات پهلوی به هیچ وجه شرکت نمی‌کردم و واقعیت هم همین بود موقعی که چنین مراسماتی بود من یا در خانه می‌ماندم یا از شهر بیرون می‌رفتم و به هیچ وجه در انتخابات آن زمان هم شرکت نکردم. من به 3 سال زندان محکوم شدم و در سال 54 زندان رفتم و تابستان 57 آزاد شدم، یک ماه قبل از پیروزی انقلاب تمامی مغازه‌ها تعطیل شد، راهپیمایی‌ها شدت گرفت تا این که در 26 دی همه مرد و زن، کوچک و بزرگ به خیابان‌ها آمدند و مردم مجسمه شاه را با تراکتور پایین کشیدند.[1]

چند سند زیر اجازه نامه حضرت امام(ره) به آقای عباسیان و چند سند در باره آقای ایشان و آقای حسینقلی بنائی[2] و برخی دیگر از مبارزین مسلمان استان چهارمحال و بختیاری است.

******

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بعد الحمد و الصلوه. جناب عمده الاخیار آقای حاج محمد عباسیان بروجنی ایده‌الله تعالی وکیل اینجانب هستند در بروجن و حوالی آن. چنانچه کسی بخواهد از باب وجوه شرعیه چه سهم مبارک امام علیه‌السلام و چه سهم سادات عظام و چه سایر وجوه شرعیه به اینجانب بدهد، مجاز است به وسیله‌ی ایشان بفرستد و ایشان قبض رسید از اینجانب بگیرند و به صاحب وجه برسانند و ایشان مجازند سهم سادات را به سادات فقیر عفیف محل بپردازند و نیز ایشان مجازند در دستگردان نمودن وجوه و مهلت دادن به مقدار صلاح و گرفتن آن و رساندن به اینجانب و دریافت قبض رسید برای صاحبانش.

انشاءالله تعالی ایشان و سایر اهالی محترم موفق و مؤید باشند.

تاریخ 3 شهر رجب 1389[25 / 6 / 1348]

روح‌الله الموسوی الخمینی

 

*****

به: 19  /  هـ                                                                           شماره: 3608  /  19  / هـ ب

از: 19  /  ه‌ ب                                                                         تاریخ: 26  /  11  /  51

 

موضوع: حاج حسین قلی بنائی (بنائیان) عکاس ساکن بروجن

سیف‌الله قاسم‌پور که در عراق مسجد سید کبری به تحصیل دینی اشتغال دارد ضمن ارسال نامه به عنوان محمد عباسیان شغل کاسب، ساکن بروجن ضمن تشکر از محبت وی و سایر مطالب دیگر اضافه نموده مبلغ 3300 ریال ارسالی نامبرده فوق را به آیت‌الله روح‌الله خمینی تحویل داده و رسید آن به پیوست می‌فرستم که به نامبرده بدهید.

نظریه شنبه: نظری ندارد.

نظریه یکشنبه: محمد عباسیان و حاج حسین قلی بنائی مسبوق به سابقه بوده. در این مورد گزارش خبر 2420  /  19 هـ ب 1  /  7 /  51 تقدیم گردیده است و نامبردگان از طرفداران خمینی می‌باشند که ارسال پول مذکور و مشاهده رسید آن طرفداری بنائی را مسلم می‌سازد. دو برگ نامه مورد نظر و یک برگ فتوکپی رسید پول به پیوست تقدیم می‌گردد.[3]

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تایید است. فعالیت نامبردگان وسیله منابع تحت مراقبت می‌باشد.

 

*****

به: مدیر کل اداره سوم (312)                                             شماره: 4403  /  19  /  هــ

از: ساواک چهارمحال و بختیاری                                                 تاریخ: 23  /  12  /  51

 

درباره: فعالیت له خمینی

پیرو شماره 4129  /  19 هـ - 20  /  10  / 51

مشخصات دو نفر از افراد مورد بحث به شرح زیر به استحضار می‌رسد.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت چهارمحال‌ و بختیاری. محبوبیان

1 حسینقلی بنائی، فرزند اسمعیل [اسماعیل]، شماره شناسنامه 283 بروجن، متولد 1312 بروجن، شغل عکاس.

2 محمد عباسیان، فرزند یدالله، شماره شناسنامه 409 بروجن، متولد 1314 بروجن، شغل خواربار فروش.

در ساعت 13 روز 29  /  12  /  51 به بخش 1312 ارسال گردید.

 

*****

به: ریاست ساواک استان چهار محال و بختیاری(شهرکرد 19 هـ)         شماره: 12830  /  312

از: اداره کل سوم 312                                                                    تاریخ: 29  /  12  / 52

 

درباره: محمد عباسیان فرزند یدالله

بازگشت به 1506  /  هـ - 12  /  12  / 52

چون امکان دارد نامبرده با متعصبین مذهبی آن منطقه ارتباط برقرار کرده و فعالیت‌هایی به نفع خمینی بنماید، علیهذا به لحاظ کسب اطلاع از نحوه فعالیت وی، خواهشمند است دستور فرمایید با توجیه و نفوذ منابع و همکاران افتخاری و استفاده از کلیه امکانات موجود از چگونگی فعالیت‌های مشارالیه به نفع خمینی و سایر طرفداران خمینی آگاهی حاصل کرده و دلایل و مدارک مستدلی علیه یاد شده کسب نموده نتیجه را همراه با نتایج حاصله از مفاد نظریه چهارشنبه ذیل گزارش خبر فوق را به این اداره کل اعلام نمایند.

مدیر کل اداره سوم. ثابتی

امنیت داخلی:

مفاد امر به ساواک بروجن اعلام تا طبق آن اقدام کنند. ضمناً اضافه می‌شود در مورد جمع‌آوری مدارک دقت کافی معمول دارند. 14  /  1  /  53

 

*****

به: تیمسار ریاست ساواک استان 19  /  هـ                           شماره: 1759  /  19 هـ ب

از: ساواک بروجن                                                                      تاریخ: 7  /  4  /  54

 

درباره: چهار نفر نمایندگان خمینی

به استحضار می‌رساند:

 در اجرای امریه تلگرافی شماره 533  /  19 هـ - 2  /  4  / 54 چهار نفر افراد مشروحه زیر بازداشت و ضمن بازرسی از منازل آنان نماینده آن ساواک افراد دستگیر شده را به شهرکرد اعزام؛ در حالی که ساواک بروجن از بدو تأسیس از افراد نامبرده مراقبت به عمل می‌آورده و اطلاعات زیادی از وضع یاد شدگان داشته و دارد و چون طبق امریه معطوفی می‌بایستی گزارشی کامل از وضع این گونه افراد تهیه و به عرض برسد مستدعی است مقرر فرمایند نسبت به اعاده زندانیان فوق‌الذکر به این ساواک اقدام تا ساواک بروجن در اجرای امر به وظائف قانونی خود عمل نمایند.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت بروجن. رفیع‌زاده

1 – آیت‌الله بنائی(بنائیان)

2 – حسینقلی بنائی (بنائیان)

3 – حاج آقا علی نیلیه

4 – حاج محمد عباسیان

1- با توجه به اینکه برابر مقررات فرد دستگیر شده را باید علاوه بر بازداشت، بازرسی بدنی نیز نمود. تا رسیدن سروان فرزین چنین عملی انجام نشده بود.

2 – در غیبت رییس ساواک بایستی کاملاً به وظایف خود آشنا باشند تا مجبور نشویم از کادر امنیت داخلی استان اعزام نماییم.

3 – پرونده آنان تکمیل شد تمام مدارک موجود در شهرستان در ساواک استان هم باشد فلذا اشکالی ندارد از مرکز کسب تکلیف شود.

 

*****

به: مدیریت کل اداره سوم 312                                                   شماره: 569  /  19 هـ

از: ساواک استان چهار محال و بختیاری                                           تاریخ: 9  /  4  / 54

 

درباره: نمایندگان رسمی خمینی

عطف 2038  /  312 2  /  4  /  54

برابر گزارش ساواک بروجن به استحضار می‌رساند حسین ناصری، فرزند حبیب‌الله و حسن ناصری، فرزند حبیب‌الله وجوهات شرعی و سهم امام خود را به منظور ارسال برای خمینی به نماینده او حاج محمد عباسیان پرداخت و قبض رسید به مهر و امضای خمینی دریافت می‌نموده چون از طرفداران خمینی بوده و به نفع او در بروجن فعالیت‌های حادی داشتند لذا مورخ 8  /  4  /  54 توسط ساواک بروجن دستگیر در بازجویی معموله موضوع را اعتراف، ضمن تحقیقات لازم و بررسی مدارک دلایل مستندی در مورد اینکه نامبردگان نماینده خمینی می‌باشند به دست نیامد در نتیجه پس از اخذ تعهد مبنی بر خودداری از هرگونه فعالیت خلاف مصالح عمومی کشور مرخص گردیدند. مراتب جهت استحضار اعلام می‌گردد.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان چهار محال و بختیاری. سیاحتگر

 

*****

به: مدیریت کل اداره سوم 312                                         شماره: 8252  /  19 هـ

از: سازمان اطلاعات و امنیت چهارمحال و بختیاری                     تاریخ: 3  /  9  /  36

 

درباره: روحانیون افراطی و متعصبین مذهبی

بازگشت: 5700  /  312 26  /  8  / 36

اسامی روحانیون افراطی و متعصبین مذهبی این استان که سوابقشان در 312 موجود است ذیلاً به استحضار می‌رسد.

1 سید محمد متقی (آیت‌الله زاده) فرزند سید حسین، ساکن بروجن، خیابان فردوسی، نبش خیابان فرح، پلاک‌های 158 160

2 شیخ نعمت‌الله نجفی، فرزند عباس، ساکن فارسان.

3 محمد عباسیان، فرزند یدالله، کاسب، ساکن بروجن، خیابان اختری پلاک 136

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت استان چهارمحال و بختیاری. کامیار

رئیس امنیت داخلی: رضوان

رهبر عملیات: شادمانی

 

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . http: /  / defapress.ir / fa / news / 224634، خبرگزاری دفاع مقدس.

[2] . حسینقلی بنایی، متولد 1312 در بروجن از فعالین هیئت محمدیه و کانون جوانان اسلامی بروجن بود. بنا به گزارش‌های ساواک به عنوان فردی افراطی و مذهبی و از طرفداران سرسخت امام خمینی قلمداد گردیده که دوست دارد یک نفر انقلابی در جلسات هیئت و کانون سخنرانی نماید و از افرادی که در جلسات انقلابی صحبت نکنند شدیداً انتقاد می‌نماید. (پرونده انفرادی)

[3] . نمونه‌ای از گواهی وصول وجوهات شرعی صادره از امام خمینی(ره) به قرار زیر است:

«بسمه تعالی

تاریخ 6 ذی‌الحجه 1392. مبلغ سیصد و سی تومان بابت سهم مبارک امام علیه‌السلام از جانب مستطاب آقای حاج حسین‌قلی بنائیان ایده‌الله تعالی توسط جناب مستطاب عمادالاعلام آقای آشیخ سیف‌الله قاسم‌پور دامه توفیقه به اینجانب واصل گردید. خداوند توفیق و برکت عنایت فرماید.

روح‌الله الموسوی الخمینی»

 

منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان چهار محال و بختیاری، ص 81، 84، 107، 140، 141، 142 و 179، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1388.





حاج محمد عباسیان در سال 95



آیت‌الله بناییان(از فعالان دوران انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری)



حسینقلی بناییان(از فعالان دوران انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری)



علی نیلیه(از فعالان دوران انقلاب اسلامی در استان چهارمحال و بختیاری)



صحنه هایی از پایین کشیدن مجسمه شاه در شهرکرد- 27 دی ماه 1357


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.