مرحوم آیت‌الله علی‌اکبر مشکینی از فداکارترین یاران امام خمینی


07 مرداد 1400


 از: 9 / ﻫ                                                        تاریخ: 16 / 5 / 1346

به: 316                                                            شماره: 7101 / 9 ﻫ

 

موضوع: علی مشکینی

پیرو 1821 / 9 ﻫ ـ 10 / 4 / 46

شیخ عبدالرحیم رحیمی طلبه مدرسه باقریه که در چهار سال قبل به‌ منظور ادامه تحصیل به نجف اشرف مسافرت نموده، به مشهد مراجعت؛ در تاریخ 16 / 5 / 46 در مسجد جامع گوهرشاد در حضور عدهای از طلاب و وعاظ ضمن بحث درباره طرفداران خمینی اظهار می‌نماید: علی مشکینی که واعظ و مدرس مقیم قم می‌باشد، اخیراً بنا به تقاضای عدهای از طلاب حوزه علمیۀ مشهد به مشهد وارد و همه روز در مدرسه میرزا جعفر به تدریس مشغول است.

اضافه می‌نماید: مشکینی فداکارترین طرفدار خمینی است و می‌توان وی را تنها فرد همراه با خمینی دانست. وقتی‌که خمینی بازداشت بود مشکینی نذر می‌نماید که چنانچه خمینی از زندان خلاص شود، آنچه موجودی دارد بین طلاب حوزه قم تقسیم نماید. به ‌مجرد این که خمینی آزاد می‌شود این کار را نموده، حتی اثاثیه و مایحتاج خود را به طلاب می‌دهد.

توضیح رهبر عملیات: علی مشکینی که از وعاظ ناراحت و ممنوع‌المنبر است، در تاریخ 27 / 3 / 46 که به‌منظور زیارت به مشهد آمده، عدهای از طلاب حوزه علمیۀ خراسان به وی مراجعت و می‌گویند چون مدرس خوب نداریم، شما در مشهد بمانید. نامبرده اظهار می‌نماید من نمیتوانم در مشهد اقامت کنم ولی سه‌ ماهه تابستان را خواهم ماند. اینک که نامبرده به مشهد آمده، در مدرسه میرزا جعفر به تدریس مشغول و عدهای از طلاب دور وی جمع شده‌اند. ضمناً از عوامل طرفدار آیتالله میلانی به ‌منظور جلب وی به‌طرف میلانی به او مراجعه ولی نامبرده قبول ننموده است. اعمال و رفتار مشارالیه تحت کنترل؛ مقرر فرمایند نظریه عالی درباره اقامت وی در مشهد ابلاغ فرمایند.

 





 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.