ناراحتی و عصبانیت جعفر شریف‌امامی از انتشار کتاب فراماسونری در ایران


05 اسفند 1398


از: 20ه‍ 5                                                          تاریخ: 10 / 4 / 48

به: 327                                                       شماره: 35269 /20 ه‍ 7

 

موضوع: کتاب فراماسونری

  آقای آبتین رئیس بازرسی مجلس سنا روز 8 / 4 / 48 در یک مذاکره خصوصی اظهار داشت: اوائل هفته قبل آقای مهندس شریف امامی رئیس مجلس سنا با آقای فخرالدین وفا رئیس مجلس مأموریت داده است به طور خیلی محرمانه یک نسخه از جلد چهارم کتاب فراماسونری را تهیه و به نامبرده تحویل دهد و آقای وفا کتاب مزبور را در اسرع وقت تهیه و در اختیار آقای شریف امامی گذارده است. آقای شریف امامی در حالی که از انتشار کتاب مزبور سخت ناراحت بود به وفا گفته است که: ناشر این کتاب به پشتیبانی و حمایت ساواک مبادرت به چاپ و توزیع آن نموده و روز سه‌شنبه که شرفیاب خواهم شد این موضوع را به عرض شاهنشاه خواهم رساند.

آقای شریف امامی ساعت 1130 روزهای سه‌شنبه هر هفته وقت شرفیابی دارد. ضمناً روز موعد کتاب مزبور را در کارتن کارهای شرف عرضی با خود به دربار برده است بعداً آقای آبتین اضافه نمود: معمولاً آقای شریف امامی بعد از هر شرفیابی به خانه خود به شمیران می‌رود ولی روز سه‌شنبه هفته قبل بعد از شرفیابی تلفنی با مجلس تماس حاصل و اطلاع داده است به مجلس خواهد آمد. لحظه‌ای بعد آقای شریف امامی از اتومبیل خود پیاده و با حالتی پریشان و ناراحت و بسیار عصبانی به طرف اطاق کار خود رفته و با شخص ناشناس تلفنی تماس و به مخاطب با صدای بلندی که بی شباهت به فریاد نبوده است، اظهار می‌دارد: مطالب کتاب را به عرض رساندم و حتی اظهار داشتم که بدون اجازه ساواک چطور ممکن است چنین کتابی طبع و انتشار یابد؟! ولی در مقابل عرایض خود پاسخی دریافت نداشتم و به عرایض دیگرم پرداختم و دستور گرفتم. ناطق سپس از اظهار عقیده نمود که: آقای شریف امامی در حال حاضر مسئول و گرداننده فراماسیون در ایران می‌باشد سپس نقل قول از اظهارات عدل‌الملک دادگر که از رجال سیاسی قدیمی ایران و چندین دوره سناتور و ریاست مجلس شورای عالی را عهده‌دار بوده گفت: کلیه افرادی که نامشان در کتاب فراماسونری برده شده در ظرف پنج سال آینده از رأس امور مهم برکنار خواهند شد. ناطق بعد اشاره به اظهارات آقای مشایخی منشی مخصوص آقای شریف امامی که اصولاً کارهای محرمانه و سری وی را انجام می‌دهد، نموده و گفت: نامبرده در یک صحبت خصوصی به مشارالیه گفته است من هنگامی وارد جمعیت فراماسونری شده‌ام که تصمیم برآن است این قبیل اشخاص را از رأس امور مهم و حساس برکنار نمایند و بعداً ادامه داده است: آقای شریف امامی این روزها به خاطر کتاب آقای رائین بسیار ناراحت و عصبانی می‌باشد و حتی پیش شاهنشاه آریامهر از این موضوع شکایت نموده ولی مثمر ثمر واقع نگردیده است و متصور است خود دستگاه با انتشار این کتاب می‌خواسته آبروی ما را ببرد و ما غافل بوده‌ایم که به خاطر هفت الی هشت هزارتومان خود را در تله انداخته و از ما هتک آبرو شده است.

توضیح رهبر عملیات: هر گونه اقدام مستقیمی موجب شناسائی منبع خواهد شد.

 

پی‌نوشت تیمسار مدیریت کل: «مراقبت گردد»

رونوشت جهت استحضار به بخش 321 ارسال می‌گردد. رئیس بخش 327. ضیاء ابراهیمی. 14 / 4 / 48

دایره 1- باتحقیقاتی که معمول گردید احتمالاً تنظیم بخش‌های کتاب و تحویل آن به نظر ما مورد تأیید نمی‌باشد. مراتب به بحش 327 منعکس گردد.

 

 







 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.