طرح عملیاتی شهربانی بهشهر برای کنترل برنامه‌ها در ماه رمضان سال 1352


08 فروردين 1403


طرح مربوط به ماه مبارک رمضان سال 1352 شهرستان بهشهر

شهربانی بهشهر

1- منظور:

امکان دادن به کلیه طبقات مردم برای اجرای هر چه مجلل‌تر و منظم‌تر فرائض دینی در ایام ماه مبارک رمضان.

2- مأموریت:

برقراری نظم کامل و جلوگیری از هرگونه اخلال و بی نظمی و عملیات تحریک‌آمیز عناصر ناصالح و اخلال‌گر.

3- اجرا:

الف- دبیر عملیات:

1- موارد کلی

(الف) نظارت و مراقبت مستمر بر چگونگی اجرای طرح.

(ب) نظارت و مراقبت کامل بر چگونگی اجرای مراسم در مساجد و تکایا و غیره.

(ج) جلوگیری از هرگونه بی نظمی به طور عاقلانه و با توجه به اهمیت آن.

2- مسئولیت‌ها

(الف) در شهر شهربانی مسئول اجرای این طرح می‌باشد.

(ب) در خارج از حوزه استحفاظی اجرای طرح به عهده ژاندارمری خواهد بود.

(ج) ساواک استان (ساواک ساری) همکاری لازم را با شهربانی و ژاندارمری انجام خواهد داد.

(د) در هر صورت انجام همکاری بین ژاندارمری و شهربانی و ساواک در داخل و خارج شهرستان باید طبق طرح‌های موجود مورد نظر باشد.

(ﻫ) تقسیم مسئولیت‌ها در بین افراد شهربانی یا ژاندارمری در قسمت مربوط به خود انجام خواهد پذیرفت. (پیوست شماره 1- نحوه تقسیم مسئولیت در شهربانی بهشهر)

ب- دستورات پیشگیری:

1-در مورد تشکیل مجلس وعظ و خطابه

1- از منبر رفتن وعاظ و روضه‌خوان‌هایی که سوابق آنها نشان دهنده عدم صلاحیت و یا بیان مطالب تحریک‌آمیز می‌باشد جلوگیری به عمل آید و این اشخاص آن‌هایی هستند که سازمان‌های مرکز، ساواک و اطلاعات شهربانی کل کشور معرفی می‌نمایند و همچنین آن‌هایی که شورای هماهنگی شهرستان عدم صلاحیت آنها را تشخیص داده باشد. (پیوست شماره 4)

2- صاحبان مجلس بایستی موظف شوند برای تشکیل مجالس خود حداقل پنج روز قبل از روز تشکیل مجلس از شهربانی مربوطه و در خارج از حوزه استحفاظی شهربانی از ژاندارمری کسب اجازه نمایند.(پیوست شماره 3)

3- صاحبان مجلس بایستی موظف شوند که اسامی وعاظ و روضه خوان‌ها و مداحین را که در مجلس آنها شرکت خواهند کرد در حوزه استحفاظی شهربانی به شهربانی و در خارج به ژاندارمری ارائه دهند. چنانچه صلاحیت آنان مورد تایید مقامات انتظامی قرار گرفت نسبت به دعوت آنان اقدام نمایند. (پیوست شماره 3)

4- صاحبان مجالس مسئولین هرگونه پیش‌آمدی در مجالس خود می‌باشند و در صورتی که اتفاقی از قبیل اخلال نظم و یا سخنرانی‌های تحریک‌آمیز توسط وعاظ و یا اشخاص حاضر در مجالس انجام پذیرد صاحبان مجالس مسئول و جوابگو می‌باشند و طبق مقررات قانونی با آنان رفتار می‌شود و صلاحیت مجالس نیز قبلاً بایستی بررسی و مورد تایید مقامات انتظامی قرار گیرد (پیوست شماره 3)

5- مطالبی که در منابر توسط وعاظ ایراد می‌شود بایستی محدود به موضوعات مذهبی باشد و وعاظ باید از ذکر مطالب غیر مذهبی، سیاسی، تحریک‌آمیز و توهین به مقامات دولتی اکیداً خودداری نمایند. (پیوست شماره 2 و 4)

6- صورت اسامی وعاظی را که از طرف صاحبان مجالس ارائه می‌شود تهیه و به مرکز تقدیم گردد.

7- در صورتی که واعظ یا سخنرانی مبادرت به بیان مطالبی خارج از موضوع و یا تحریک و یا توهین‌آمیز بنماید به روش‌های مقتضی و با به کار بردن تدابیر لازم و موقع شناسی از ادامه سخنرانی وی جلوگیری شود و طرز عمل طوری باید باشد که ایجاد وضع تحریک‌آمیزتری نکند.

8-استفاده از بلندگو بایستی با کسب اجازه از شهربانی در حوزه استحفاظی شهربانی و در خارج از حوزه مزبور با ژاندارمری بوده و منحصر به مجالس وسیع باشد و صدای بلندگو باید فقط برای داخل مجلس تنظیم گردد. در این مورد مطابق آیین نامه‌های موجود و با باریک بینی لازم عمل می‌شود.

9- از تظاهرات و اقدامات تحریک‌آمیز فرقه ضاله بهائی و تشکیل جلسات آنان به طور عاقلانه و اتخاذ تدابیر لازم ضمن مراقبت‌های مستمر جلوگیری به عمل خواهد آمد.

2- موارد همگانی و همکاری

1- در ماه مبارک رمضان سال 1352 شهربانی و ژاندارمری بایستی آمادگی کامل برای کسب اطلاع فوری و اعمال قدرت در مواقع لزوم داشته باشند.

2- در صورتی که نیروی شهربانی برای اقدامات احتیاطی و اعمال قدرت کافی نباشد ژاندارمری در حدود امکانات خود نیروی کمکی در اختیار شهربانی می‌گذارد.

3- عوامل انتظامی و اطلاعاتی باید در مورد مراقبت و کسب اطلاعات مشترکاً طرح‌های لازم را تهیه نموده به طوری که هیچ‌گونه محل و اجتماعی اعم از مجالس وعظ و خطابه یا دستجات تحریک بدون نظر این عوامل تشکیل نگردیده و عوامل اطلاعاتی همه منطقه را طوری بپوشانند که از هیچ‌گونه اتفاقی هر چند هم جزئی‌تر باشد بی اطلاع نباشند(پیوست شماره 2)

4- هر قسمت مسئول امور اداری و لجستیگی مربوط به خود می‌باشد به مسئولین و رانندگان خودروها ابلاغ شود در تمام ایام ضمن مراقبت‌های لازم از خودروها از هر نظر آماده خواهند بود.

5- شهربانی مرکز فرماندهی می‌باشد.

6- شهربانی مسئول برقراری ارتباط کامل با عناصر تابعه خود می‌باشد و از کلیه وسائل ارتباطی مخابراتی بایستی حداکثر استفاده را بنماید و با واحد ژاندارمری محل و ساواک استان بایستی یک ارتباط کامل و مطمئن برقرار شود.

7- طرح مورد نظر در شورای هماهنگی بهشهر مطرح و مورد تایید قرار گرفت.(پیوست شماره 5)

رئیس شهربانی بهشهر - سرگرد حسین واعظی

 

پیوست‌ها:

پیوست شماره 1- تقسیم مسئولیت‌ها در بین افراد(شهربانی یا ژاندارمری)

پیوست شماره 2- صورت اسامی افسران و مأمورین مساجد و تکایا در ماه مبارک رمضان(شهربانی- ژاندارمری)

پیوست شماره 3- تعهد کتبی از مسئولین مساجد و تکایا و گردانندگان آنها(حوزه داخل شهر یا خارج شهر)

پیوست شماره 4- صورت اسامی وعاظ و روضه خوان‌های تایید شده(در داخل شهر یا خارج شهر)

پیوست شماره 5- صورت جلسه تایید طرح ماه مبارک رمضان در شورای هماهنگی.

 

(پیوست شماره 1)

1- با توجه به اهمیت موضوع و مسئولیتی که متوجه هر یک از آقایان افسران و هم ردیفان و مأمورین انتظامی نامبرده در پیوست شماره 2 طرح خواهد بود لازم است با مراقبت کامل وظائف محوله را به نحوه احسن به مورد اجرا گذارده از هرگونه بی نظمی و اخلال به وسیله اشخاص ناصالح ضمن اتخاذ تدابیر لازم به طور معقول جلوگیری و در صورت برخورد با هرگونه حوادث نامطلوب احتمالی بلا درنگ من را در جریان واقعه بگذارند و برابر دستورات صادر اقدام فوری معمول دارند.

2- سرکار سروان محسن جعفری مسئول حسن اجرای مفاد طرح انتظامی خواهد بود.

3- سرکار سروان محسن جعفری و سرکار ستوان یکم مرتضی سرگردی مسئول اجرای مراسم و نحوه انجام وظیفه مأمورین تعیین شده مساجد و تکایا نامبرده در پیوست شماره 2 طرح تنظیمی خواهند بود.

4- از کلیه مأمورین شهربانی اعم از انتظامی «راهنمایی» اجرائیات و دفاتر به منظور شرکت و نظارت بر حسن اجرای مراسم در مساجد و تکایا استفاده خواهد شد.

 

(پیوست شماره 2)

5- مأمورین انتخابی که با توجه به اهمیت موضوع و موقیت هر محل تعیین می‌گردد بایستی ضمن مراقبت و هوشیاری کامل انجام وظیفه نموده پس از خاتمه مجالس مربوطه بلافاصله در شهربانی حاضر و گزارش مأموریت خود را به نگهبانی کلانتری تسلیم و در صورت اهمیت موضوع بلادرنگ و در غیر این صورت آخر وقت اداری هر روز گزارش‌های واصله را به نظر من خواهند رسانید.

6- مأمورین انتظامی موظف‌اند در حین انجام وظیفه و هر موقع دیگر هرگونه اطلاع و یا شایعه‌‌ای در مورد بروز حادثه و یا بی نظمی و اخلال احتمالی کسب می‌نمایند و با هرگونه اخلال نظم توسط اشخاص مواجه می‌گردند مراتب را فوراً به افسر مسئول خود گزارش و کسب دستور نمایند.

7- مأمورین اطلاعات در تمام مدت ضمن گشت و سرکشی‌های لازم به منظور کنترل دقیق وعاظ و مجالس انجام وظیفه خواهند نمود.

8- سرکار سروان محسن جعفری و سرکار ستوان یکم محمدمهدی رجائی لازم است مفاد طرح تنظیمی را دقیقاً در نظر گرفته ضمن ابلاغ به افسران و کلیه مأمورین آنان را نسبت به وظائف خطیری که به عهده دارند آگاه نمایند و در حسن اجرای طرح تنظیمی نظارت و مراقبت پیگیر و مستمر معمول دارند.

9- وصول دستور و تفهیم آن را به مأمورین گزارش ضمناً آقایان افسران و هم‌ردیفان و مأمورین که برابر پیوست شماره دو به نحوی مسئولیت قسمتی از اجرای طرح تنظیمی به آنان محول گردیده است مفاد طرح را دقیقاً در نظر گرفته و در مقابل ستون مربوط امضاء نمایند.

 

(پیوست شماره 3)

صورت اسامی افسران و مأمورین تهیه شد در مساجد مربوطه می‌باشد.

 

موضوع: (پیوست شماره 4)

صورت جلسه شورای هماهنگی

  در ساعت 10:00 صبح روز 24 / 10 / 1352 جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی شهرستان بهشهر با حضور امضاءکنندگان زیر بررسی طرح‌های تنظیمی عملیاتی و انتظامی شهربانی بهشهر در ایام سوگواری ماه‌های محرم و صفر سال 1352 تشکیل. طرح‌های مورد بحث بررسی تایید گردیده است ضمناً شهربانی و ژاندارمری برای برقراری نظم کامل و مقابله با هرگونه حوادث احتمالی آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

رئیس شهربانی بهشهر- سرگرد حسین واعظی

فرمانده گروهان ژاندارمری بهشهر - سروان سعید حریقی

 

 




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان مازندران، جلد اول، صفحه 353 تا 358، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1397.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.