حمایت آقای سید کاظم شریعتمداری از قانون اساسی شاهنشاهی


13 فروردين 1399


تماس و مذاکرات خصوصى محسن پزشکپور با آیت‌اله سیدکاظم شریعتمدارى در قم

شب هنگام مورخ 13 / 10 / 57، محسن پزشکپور رهبر حزب پان‌ایرانیست در یک تماس خصوصى با آیت‌اله سیدکاظم شریعتمدارى، اظهار داشته:

به حضور یکى دیگر از مقامات عالیه کشور رسیدم و ضمن ابراز نظریات خود نسبت به مسائل مملکتى و در مورد نطق شاپور بختیار به عرض آن مقام رساندم که عنوان سوسیال دموکرات از لحاظ شریعت ما و مصالح مملکت قابل بحث می‌باشد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

آیت‌اله شریعتمدارى اظهار نموده:

مى‌بایست روش شود مقصود چه نوع سوسیال دموکراتى است، چون این موضوع از لحاظ کشور مشروطه و حکومت مردم بر مردم هم جاى بحث است و به هر حال باید تصحیح و روشن گردد که مقصود از سوسیال دموکرات همین مشروطه است، زیرا نخست‌وزیر آینده مى‌بایست مجرى قانون اساسى باشد و وظیفه یک نخست‌وزیر نیست که بگوید من مردم را به فلان حزب دعوت خواهم کرد.

آیت‌اله شریعتمدارى در دنباله اظهاراتش از پزشکپور خواسته تا در مجلس از شاپور بختیار سئوال نماید که نظریاتش را در مورد سوسیال دموکرات بودن به طور مشروح بیان نماید و اضافه کند اگر در یک کشور مانند فرانسه و انگلیس نخست‌وزیر چنین نظریاتى را عنوان نماید، بلافاصله مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت. چون برخلاف قانون اساسى است.

آیت‌اله شریعتمدارى افزوده:

البته تذکراتى که ما داده‌ایم مؤثر بوده است.

محسن پزشکپور سپس درباره سوسیال دموکرات توضیح داده، سوسیال دموکرات یک نوع جنبشى است که در اروپاى غربى براى جدا کردن مذهب از سیاست و دولت به وجود آمده ولى در ایران مذهب تشیع همیشه با سیاست همراه بوده است.

آنگاه آیت‌اله شریعتمدارى در مورد ملاقات با شاپور بختیار اظهار نموده:

سه ماه قبل با این شخص ملاقات داشتم ولى در حال حاضر تا زمانى که ما از وضع وى مطلع نشویم و گفته‌هاى اشتباه‌آمیز خود را تصحیح نکند، نمی‌توانیم تماسى با هم داشته باشیم.

محسن پزشکپور در خاتمه این تماس درباره جلسه خصوصى روز 12 / 10 / 57 مجلس شورای ملى اظهار داشته:

روزگار عجیبى است، همان افرادى که براى هویدا هورا می‌کشیدند، امروز براى بختیار هم که از قیام 28 امرداد به عنوان کودتا یاد نموده، هورا خواهند کشید.

نامبرده ادامه داده:

ولى در این کار شتاب شده، زیرا حق این بود که قبل از ایراد چنین نطقى از طرف بختیار با انجام مقدمات لازم، مجلسین اظهار تمایل به روى کار آمدن وى می‌نمودند.

ارزیابى خبر:

تماس و مذاکره خصوصى فوق صحت داشته و مطالب بالا عنوان شده است.

 

 

*****

تماس و مذاکره خصوصى دکتر مصطفوى با آیت‌اله سیدکاظم شریعتمدارى در شهر قم

روز 14 / 10 / 57، دکتر مصطفوى در یک تماس خصوصى با آیت‌اله سیدکاظم شریعتمدارى درباره این که قرار است شخصاً مطالبى را به شرف عرض شاهنشاه آریامهر برساند نظر آیت‌اله شریعتمدارى را راجع به کابینه جدید و مسائلى که صلاح است به شرف عرض برسد، استفسار نموده است.

آیت‌اله شریعتمدارى در این مورد اظهار داشته:

شاپور بختیار در مورد سوسیال دموکرات بودن و آزادى مطبوعات و احزاب مطالبى ایراد کرده که اولاً وى (بختیار) به جاى عنوان سوسیال دموکرات می‌بایست بگوید مملکت مشروطه را به سوى حکومت مردم بر مردم خواهد برد و در مورد آزادى احزاب هم گفته شده مشروط به این که با خارج ارتباط نداشته باشند، احزاب ظاهراً مدعى می‌شوند که با خارج تماس ندارند. وانگهى حزب ممنوعه همان حزب توده است که شاهکار این حزب داشتن ارتباط مخفى با خارج است.

آیت‌اله شریعتمدارى سپس در مورد مسافرت شاهنشاه آریامهر به خارج از کشور اظهار کرده:

 در شرایط کنونى صلاح در انصراف از مسافرت به نظر می‌رسد. وانگهى، چه لزومى دارد که این موضوع عنوان گردد، می‌توانند انتشار دهند که مسافرت صورت گرفته است و اگر قصد معالجه است لزومى به نظر نمی‌رسد که قبلا انتشار یابد که به دنبال آن تعبیرات نادرستى صورت گیرد.

ارزیابى خبر:

تماس و مذاکره خصوصى فوق صحت داشته و مطالب بالا عنوان شده است.

 

 




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، ج 23، ص 150، 151 و 201، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1386.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.