وحشت سازمان ساواک از انتشار اسامی کارکنان آن سازمان در جامعه در دی ماه سال 1357


13 فروردين 1399


در دی ماه سال 1357 دو لیست اسامی شامل 670 نفر از رؤسا و کارکنان ساواک در سطح جامعه منتشر و پخش شد. اینکه چه کسانی و چگونه این لیست را تهیه کرده و به چاپ رسانده‌اند، بر ما معلوم نیست آنچه روشن است، این فهرست‌ها از درون ساواک به بیرون درز کرده و امکان تهیه آن در بیرون از این سازمان وجود نداشته است. بد نامى و پرونده سیاه ساواک در میان مردم از یک سو و صحت نام‌هاى مندرج در این دو فهرست از سوى دیگر موجب شد که نویسنده این گزارش پیشنهاد ارائه آن را به کارکنان ساواک مطرح کند تا ضمن اطلاع از خطری که افشای نام آنان در بر خواهد داشت، از مال و جان خود مراقبت کنند. در این زمان ناصر مقدم رئیس ساواک براى ایجاد ارتباط با مردم و در واقع تغییر چهره مخوف ساواک، شماره تلفن سه رقمى 120 را براى تماس مردم با ساواک تعیین کرد. اما سابقه‌اى که این سازمان با سرکوب مردم و با ریختن خون مبارزان براى خود ساخته بود، این اقدام را با ناکامى مواجه کرد.

*****

گزارش

محترماً به استحضار می‌رساند:

شنیده شده اخیراً گروه‌هاى مخالف اسامى کارمندان ساواک را در دو مرحله به شرح زیر منتشر کرده‌اند:

1ـ لیست 70 نفرى که فقط اسامى تیمسار ودیعى و آقایان ثابتى، آریائى و وثوقى‌نیا در این لیست دیده می‌شود. (اینجانب شخصاً این لیست را دیده‌ام)

2ـ لیست 40 صفحه‌اى حاوى اسامى 600 نفر از کارمندان ساواک با قید محل‌هاى سکونت آن.

نظریه:

با شرح مراتب و اینکه گروه‌هاى مخالف با در دست داشتن لیست‌هاى فوق مبادرت به آتش زدن منازل کارمندان ساواک مى‌نمایند کما اینکه منزل آقاى مردانى کارمند اداره پنجم پشتیبانى عملیاتى را نیز به آتش کشیده‌اند، اکثر کارمندان ساواک پس از اطلاع از انتشار لیست مذکور سخت ناراحت و تأمین جانى ندارند لذا شایسته است چنانچه لیست ذکر شده در بند 2 گزارش به اداره کل چهارم رسیده پرسنل ساواک را آگاه تا به منظور حفظ جان خود و خانواده نسبت به تغییر محل منزل خود سریعاً اقدام نمایند.

1ـ اعلام این امر به پرسنل باعث ناراحتى بیشتر کارمندان خواهد شد.

2ـ لیست 40 صفحه‌اى توسط سازمان تهران تهیه تا به عرض برسد. 11/ 10




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، ج 23، ص 17، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1386.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.