دو سند درباره حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی از مبارزین استان سمنان


20 فروردين 1399


حجت الاسلام و المسلمین سیّدعلی شاهچراغی، فرزند مرحوم کربلائی سیدطاهر شاهچراغی، از دودمان عترت و فرزندان حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیهما السلام، در 28 مرداد ماه سال 1333، هم زمان با سال روز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در شهر دامغان دیده به جهان گشود و دوران کودکی را در منزل پدری و در محضر سه عالم جلیل القدر، سیدطاهر، سیدمسیح و سیدمحمد شاهچراغی از اساتید حوزه و روحانیون مطرح آن دیار سپری نمود.

ایشان پس از آنکه دوران دبستان را در مدرسه هاتف و منوچهری دامغان می‌گذراند در سن دوازده سالگی به اتفاق پسر عمو و همراه همیشگی خویش، شهید سیدحسن شاهچراغی ـ نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ـ جهت فراگیری علوم دینی به شهر قم هجرت کرده و در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی مشغول به تحصیل می‌گردد و از محضر بزرگان حوزه علمیه قم، هم چون حضرات آیات، فاضل هرندی، علوی گرگانی، باکویی و بنی‌فضل در دوره‌ی سطح و نیز حضرات آیات، فاضل لنکرانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی در مباحث خارج فقه و اصول بهره می‌گیرد.

اوج گیری نهضت امام خمینی(ره) برخورداری از اساتید انقلابی و نیز تربیت در خانواده‌ای شجاع که مفتخر به تقلید و پیروی از امام خمینی بوده‌اند، موجب می‌گردد هم زمان با تحصیل در حوزه علمیه قم در مسیر تبلیغ نهضت اسلامی به سخنرانی و مبارزه علیه رژیم پهلوی اقدام نماید که به ممنوعیت منبر در شهرهای آمل، همدان و رفسنجان منجر می‌گردد. خطابه‌ی ایشان بر فراز منبر در شهر خمین همراه با تجلیل از امام خمینی و نهضت اسلامی مردم ایران موجب می‌گردد ساواک شهر خمین در صدد دستگیری وی برآید که موفق به فرار از دست مأموران امنیتی می‌شود.

در تاریخ 17 خرداد ماه ۱۳۵۴ هجری شمسی و در حادثه‌ی هجوم وحشیانه رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه قم، به همراه شهید سیدحسن شاهچراغی و جمعی از دوستان و طلاب این مدرسه دستگیر و به زندان اوین منتقل می‌گردد. محمد حسن ناصری با نام مستعار عضُدی، از افراد عالی رتبه ساواک در جریان بازجویی به او می‌گوید: «شما یک خانواده مزاحم برای رژیم هستید؛ هم پدرتان و هم عموهایتان برای رژیم پهلوی ایجاد مزاحمت می‌کنید.»

حجت‌الاسلام شاهچراغی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی و در سن ۲۸ سالگی و با حکم حضرت امام به امامت جمعه شهر دماوند منصوب می‌گردند و در مدت ۱۳ سال حضور در این شهر، منشأ خدمات شایسته‌ای گردیدند که تأسیس مدرسه علمیه امام صادق علیه‌السلام دماوند و تربیت صدها طلبه‌ی فاضل از جمله‌ی آن‌هاست.

در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی به پیشنهاد آیت‌الله رسولی محلاتی و موافقت مقام معظم رهبری با حفظ سمت، به عنوان قائم مقام ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و نیز مدیر اجرایی این شورا منصوب گردیدند.

در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با حکم مقام معظم رهبری به نمایندگی معظم‌له در کشور امارات متحده عربی و امامت جمعه دوبی منصوب شده و موفق می‌گردند مسجد امام حسین علیه‌السلام این شهر را به پایگاهی امن و مطمئن برای شیعیان و علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت تبدیل نمایند.

حجت‌الاسلام شاهچراغی پس از گذشت یازده سال به ایران بازگشته و از ابتدای مرداد ماه ۱۳۸۹ هجری شمسی به امامت جمعه شهر ری منصوب گردید.[1]

اسناد قابل توجهی از مبارزات ایشان و خاندان مبارز وی در مجموعه چهار جلدی انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان سمنان، به چاپ رسیده است. ما دو سند مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی را در این فرصت از نظرتان می‌گذرانیم.

******

از: 14 /  ﻫ                                                                    تاریخ: 26 / 5 / 2537[1357]

به: 312                                                                        شماره: 3478 / 14ﻫ

 

موضوع: اظهارات سیدمحمدعلی شاهچراغی واعظ

     نامبرده بالا در ساعت 2130 مورخ 21 / 5 / 37 در تالار شکوه، ضمن صحبت اظهار داشته: اگر می‌خواهید یزید حکومت نکند، مسلمان واقعی باشید. از خدا آفریده شده‌‌ایم و باید او را پرستش کنیم، نه هر شیطان و ستمگر و ظالمی را. در اجتماع یک حسین تنها و یک یزید با لشگر. خون قلب باید ریخته شود که هم اسلام باشد، هم اقتصاد باشد، هم دین واقعی. خیلی بی‌بخاریم که به رهبر ما، مرجع ما ظلم می‌شود و هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهیم. شاهچراغی در پایان اظهاراتش ضمن دعا گفت: خدایا مرجع شیعیان را از گزند حوادث محفوظ بدار.

نظریه شنبه: اظهارات محمدعلی شاهچراغی بسیار تند و تحریک‌آمیز بود، همچنان که با شور و هیجان اظهاراتش را بیان می‌نمود و در حین صحبت دستش را محکم به روی منبر می‌زد.

نظریه یکشنبه: خبر صحت دارد. نامبرده بنا به دعوت سیدمحمد شاهچراغی از قم به سمنان آمده و از بدو ورود در مسجد عابدینیه شب‌ها شروع به سخنرانی می‌نماید و تا قبل از تاریخ 21 / 5 / 37 مورد مشکوکی از ناحیه وی استماع نشده بود. علیهذا با توجه به شماره 4893 / 312 - 1 / 5 / 37 اصلح است که از طریق مراجع انتظامی مفاد امریه در مورد وی اجرا شود. ضمناً مراقبت از وی ادامه دارد و هرگونه اخبار مکتسبه درباره اظهارات یاد شده به موقع به استحضار خواهد رسید. حاضر

نظریه سه‌شنبه: مراتب به شهربانی اعلام گردید که در صورت ادامه سخنان تحریک‌آمیز، دستورالعمل شماره مذکور درباره وی اجرا گردد. توحید

نظریه 14 / ﻫ: نظریه سه‌شنبه تأیید می‌گردد.

******

از: اداره کل سوم 312                                                     شماره: 7255 / 312

به: سازمان اطلاعات و امنیت سمنان 14ﻫ                          تاریخ: 28 / 6 / 1357

 

درباره: محمدعلی شاهچراغی

بازگشت به 3478 / 14ﻫ – 26 / 5 / 57

    خواهشمند است دستور فرمایید ضمن مراقبت‌های لازم از مجالس و منابری که نامبرده بالا در آن شرکت می‌نماید، نسبت به انعکاس مشخصات کامل یاد شده اقدام و من‌بعد سعی گردد هر سوژه‌ای که به ستاد معرفی می‌گردد اگر دارای سابقه قبلی در ستاد می‌باشد حداقل مشخصاتش (اسم و شهرت کامل اسم پدر شغل) در گزارش‌ها منعکس گردد. نتیجه اقدامات به موقع به این اداره کل اعلام گردد.

مدیرکل اداره سوم. ثابتی

رهبر عملیات: مرعشی

رئیس دایره عملیات: کارآموز

رئیس بخش 312: دبیری

رئیس اداره یکم عملیات و بررسی: فریدی

پی‌نوشت:


[1] . بنگرید: http: /  / beitolhoda.com  





حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی



حجت‌الاسلام سید علی شاهچراغی امام جمعه شهر ری

منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، استان سمنان، ج 3، ص 199 و 334، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1398.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.