رشوه 15 میلیون دلاری عباس مسعودی سناتور مجلس و مدیر روزنامه اطلاعات برای خیانت در ماجرای جدایی بحرین از ایران


22 مرداد 1401


به: 723                                                                            تاریخ: 31 / 6 / 48

از: 234                                                                        شماره: 11954 / 223

 

موضوع: مسافرت سناتور مسعودی به بحرین

پس از مسافرتی که سناتور عباس مسعودی در حدود سه ماه قبل به بحرین نموده مرتباً شایعاتی در زمینه مسافرت نامبرده در بحرین بر سر زبان‌ها است از جمله گفته می‌شود در جلسات میهمانی‌هایی که سید محمود علوی سکرتر شیخ عیسی به افتخار سناتور مسعودی برقرار نموده بود به مسعودی قول داده‌اند در صورتی که نامبرده اقداماتی به عمل آورد که دولت ایران از ادعای خود بر بحرین چشم پوشی کند رژیم بحرین نیز ده تا پانزده میلیون دلار آمریکا‌یی به وی حق‌الزحمه خواهد پرداخت. گفته می‌شود سناتور مسعودی نیز قول مساعد به شیوخ آل‌خلیفه را داده است و از قرار معلوم عباس مسعودی تا حدی اقداماتی هم به نفع شیوخ آل‌خلیفه به عمل آورده است.

شنیده می‌شود در زمانی که سناتور مسعودی در بحرین بوده سید محمود علوی مطالب و اطلاعات دروغ و عاری از حقیقت درباره وضع رضایت‌بخش فارسی زبانان مقیم در اختیار سناتور مسعودی قرار داده.

به عنوان نمونه سید محمود به وی گفته است که: رژیم بحرین و شیوخ آل‌خلیفه تماماً نسبت به فارسی زبانان مقیم نهایت حسن سلوک و رفتار محبت‌آمیز را داشته و هیچگاه از کمک و همراهی نسبت به ایرانیان اعم از آن‌هایی که پاسپورت بحرینی دارند و یا ندارند دریغ نداشته‌اند.

از جمله این کمک‌ها یکی واگذاری یک قطعه زمین بسیار بزرگ به منظور ساختن باشگاه فردوسی در اختیار فارسی زبانان بوده که بودجه ساختن آن را نیز تأمین کرده است و از این قبیل مطالب زیاد در گوش سناتور می‌خوانند.

نظریه منبع و منشاء: لازم به ذکر این مطلب است که به هنگام اقامت سناتور مسعودی نامبرده حتی با یک نفر فارسی زبان مقیم یک کلمه حرف نزده است و کوچکترین سؤالی راجع به وضع نکبت بار فارسی زبانان نیز ننموده است و اکنون فارسی زبانان شاه دوست از شنیدن اینگونه شایعات بی‌نهایت متأثر و عصبانی و ناراحتند و از زبان بسیاری فارسی زبان مقیم شنیده می‌شود که اغلب نامه‌های اعتراض آمیز و شدیداللحن به شخص سناتور مسعودی و دیگر مقامات مسئول در تهران نوشته‌اند و اکنون عموم فارسی زبانان منتظرند تا بببینند که مقامات عالیه مسئول در تهران در مقابل خیانت بزرگ سناتور چه عکس العملی از خود نشان خواهند داد.

نظریه نمایندگی کویت

چون نمایندگی به صحت اغلب گزارشات جمعیت ایرانیان مقیم بحرین اطمینان دارد علیهذا احتمال صحت گزارش فوق نیز بعید به نظر نمی‌رسد.

این گزارش به عرض تیمسار مدیریت کل رسیده لیکن اوامری صادر نفرموده‌اند به استحضار ریاست اداره دوم عملیات و بررسی برسد. (322)

در حذف بخش 327 می‌باشد لذا به استحضار ریاست بخش 327 برسد.

از طرف رئیس بخش 322








منبع: رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک، مسعودی‌ها، صفحه 246 و 247، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1392.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.