شکوفا شدن ذوق هنری در انقلاب اسلامی ایران


26 مهر 1399


یکی از ابزارهای بسیار مهم و اثرگذار در روح و فکر انسان، جلوه‌های هنری است. این جلوه‌ها در قالب نوشته، نگاره، پیکره، نمایش و امثال آن با استفاده از تشبیهات، استعاره‌ها، و مَجازاتِ زیبا مخاطب را به فکر و اندیشه وامی‌دارد و بسته به نوع هنر و مهارت و زیرکی هنرمند و مقتضیات منطبق با زمان، مکان و حادثه، معانیِ بسیاری را القاء و آگاهی‌هایی را ایجاد می‌کند. بدون شک هنر در شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران و انتقال مبانی، مفاهیم و محتوای آن به نسل حاضر نقش گسترده‌ای را ایفا نموده و همین نقش در پیروزی، پایداری و گسترش آن وجود داشته و خواهد داشت. شکوفا شدن ذوق هنری و استعداد افراد مختلف در جریان انقلاب اسلامی از موضوعاتی است که جا دارد اندیشمندان این عرصه بیش از پیش به آن پرداخته و با استفاده از آثار به جا مانده و پدیدآورندگان این آثار، در بررسی و تحلیل آن کوشش نمایند.

مرکز بررسی اسناد تاریخی با استفاده از برخی از اسناد ساواک، تاکنون دو کتاب به نام: طرح‌ها و کاریکاتورهای مردمی و فریاد هنر را به چاپ رسانده است ولی باید اعتراف نمود که این دو اثر مشتی از خروار است و نیاز به جمع‌آوری و انتشار آثار مشابه، بسیار لازم و ضروری است.

برخی از مطالب دو کتاب مذکور در همین سایت تحت عنوان:  برخی از طرح‌ها و کاریکاتورهای مردمی در انقلاب اسلامی ایران و سروده نشر یافته است.

عکس زیر از آلبوم انقلاب اسلامی در استان زنجان - بخش دوم این سایت انتخاب شده است . در این تصویر، کارنامه تحصیلی برای محمدرضا پهلوی ساخته شده و مواد درسی، نمرات، توضیح و امضای مدیر درج گردید است. بی تردید دقت در کارنامه و محتوای آن بالاخص در بین دانش آموزان  اثر فوق‌العاده داشته و نظر ایشان را به خود جلب می‌کرده است. این اثر در عین سادگی با استفاده از تشبیه محمدرضا پهلوی به یک دانش آموز تنبل در خوبی‌ها و ممتاز در بدی‌ها، و تطبیق عدم امکان تک ماده نمودن با کودتای انگلیسی، آمریکائی 28 مرداد 1332 و با امضای مدیر «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا، مانند بسیاری از آثار هنری فاخر، اثر خواندن مقاله و کتاب سیاسی را برای بیننده و مخاطب فراهم می‌کرده و فکر او را به تدبر وامی‌داشته است.

متأسفانه تصویر روشنتر و بهتری از این کارنامه به دست نیامد و برخی از قسمت‌های آن ناخوانا است.

 





 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.