امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: خدای بیامرزد آن بنده‌ای را که بیندیشد و عبرت گیرد، و پشت کردن‌ها و روی‌آوری آنچه حاضر است را با دیده اعتبار(پند و اندرز) بنگرد. بحارالانوار، جلد 70، صفحه 119، به نقل از آثارالصادقین، آیت‌الله احسان‌بخش.***

تاریخ و آنچه که به ملت‌ها می‌گذرد، این باید عبرت باشد برای مردم. از جمله تاریخ عصر حاضر... امام خمینی(قدس سره)، صحیفه امام، ج 8، ص 348.

 

 

اسناد بدون شرح

خودداری از برگزاری جشن نیمه شعبان در سال 57 در اعتراض به جنایات رژیم پهلوی


تاریخ انتشار: 28 تير 1401


موضوع: جشن چراغانى نیمه شعبان

پیشنماز مسجد حسین‌آباد به نام اعتماد پس از ختم نماز مغرب و عشا به چند نفر از ­حاضرین از جمله حاج احمد عسگرى و محمود نقره‌چى و حسین رجبى و حاج ­عباس لویزانى که گردانندگان امور مسجد فوق می‌باشند اظهار داشت که به علت ­این که برادران ما را در قم ـ تبریز کشتند ما عزادار می‌باشیم لذا از برگزارى جشن در ­نیمه شعبان خوددارى خواهیم نمود.

نظریه شنبه: خبر صحت دارد و موارد اشاره شده مورد اعتراض حسین رجبى واقع ­لکن حاج احمد عسگرى و محمود نقره‌چى و حاج عباس لویزانى اظهارت اعتماد ­را تائید نمودند.

نظریه یکشنبه: خبر به احتمال قوى صحت داشته و شنبه توجیه گردید تا در جریان ­اقدامات نامبردگان واقع هرگونه خبر مکتسبه را گزارش نماید. توسل

نظریه سه‌شنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید بوده و در اجراى اوامر صادره­ مراقبتهاى لازم در این زمینه معمول و نتایج حاصله مستمراً به استحضار خواهد ­رسید. برهان

نظریه 20 ه‍ ش: نظریه سه شنبه تائید می‌گردد.

 

*****

موضوع: اظهارات محمدعلى عالمى و سید محمدرضا شاهچراغى

ساعت 900 صبح مورخه 24 / 4 / 37 در حضور چند تن از مدرسین و طلاب ­مدرسه علمیه صادقیه محمد على عالمى و سید محمد شاهچراغى[1] پیرامون­ جشن نیمه شعبان صحبت به میان آورده و ابتدا عالمى اظهار داشت: آقاى خمینى ­اعلامیه داده که در سوم و نیمه شعبان جشن نگیرند و به دنبال وى شاهچراغى­ صحبت‌هاى وى را تائید و آن هم تأکید نمود که جشن گرفته نخواهد شد در همین موقع­ عالمى گفت چرا جلو مسجد نجفى را پرچم زده‌اند، نباید جشنى بگیرند.

نظریه شنبه: خبر صحت دارد.

نظریه یکشنبه: با توجه به دسترسى و صداقت شنبه خبر صحت دارد ضمناً از محمد­على عالمى اخیراً رفع ممنوعیت از منبر به عمل آمده که با توجه به دستورالعمل‌هاى­ صادره در مورد تماس روحانیون 14 ه‍ با وى تماس و او را در این زمینه راهنمائى ­و توجیه نمود مع‌الوصف ارشادات 14 ه‍ در وى مؤثر نبوده و کماکان به رویه­ خلاف خود (مخالفت با رژیم و طرفدارى از خمینى) که نشانگر افکار مضره وى ­می‌باشد، ادامه می‌دهد و شاهچراغى نیز که از روحانیون افراطى و فرصت‌طلب ­منطقه می‌باشد کماکان به فعالیت ضد امنیتى خود (تحریک و مسموم نمودن افکار ­مردم) ادامه می‌دهد. حاضر

نظریه سه شنبه: نظریه یکشنبه تائید می‌گردد. توحید

نظریه 14  /  ه‍: در حال انتقال است.

 

*****

موضوع: پخش اعلامیه

روز 24 / 4 / 37 دو برگ اعلامیه به امضاء خمینى یکى تکثیر از جامعه اصناف ­بازار تهران و دیگرى تکثیر از فجر اسلام مربوط به عدم برگزارى چراغانى نیمه­  شعبان در منازل خیابان امیر کبیر از زیر درب به داخل منازل انداخته‌اند.

نظریه شنبه: نظرى ندارد.

نظریه یکشنبه: شنبه مورد اعتماد است و خبر فوق صحت دارد. ضمناً اعلامیه‌هاى ­موصوف به پیوست ایفاد می‌گردد. قهرمان

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید می‌باشد. از اعلامیه مزبور قبلاً ایفاد گردیده­است. سپاهى

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . حجت‌الاسلام سید ­محمد شاهچراغى فرزند سید­حسن شاهچراغى عمده­ تحصیلات خود را در حوزه­ علمیه قم گذراند. اساتید ­ایشان مرحوم آیت‌اللّه‌ بروجردى، موسوى،­گلپایگانى و مرتضى حائرى ­بودند. حجت‌الاسلام­ شاهچراغى به درخواست ­مردم سمنان و توصیه آیت‌اللّه‌‌ گلپایگانى پس از پایان­ تحصیلات خود به شهر­سمنان رفت و در مسجد ­عابدینه به اقامه جماعت و ­نشر احکام دین اشتغال ­ورزید.



منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد هفتم، صفحه 257 تا 259، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1379.
 

تعداد مشاهده: 5403

تقویم تاریخ

کانال‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌ها

       
@historydocuments
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است. استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.