هزینه‌های جشن‌های 2500 ساله


19 مهر 1402


رژیم پهلوی در اولین سال دهه 50 شمسی دست به اقدام بلند پروازانه برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی زد که در نوع خود برای بسیاری در داخل و خارج از کشور اعجاب‌آور بود. تعجب از این جهت که حکومت خود را در مقایسه با دوران عظمت سلسله هخامنشی که شرق و غرب جهان آن عصر را در بر گرفته بود، دارای نفوذ و قدرت احساس کرد لذا با برگزاری جشن، حکومت پهلوی را تالی هخامنشیان و خود را در جایگاه کورش و داریوش دید اما در داخل کشور و بین مردم از کمترین مشروعیت برخوردار بود و به لحاظ اجتماعی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشتند.

محمدرضا پهلوی که با کودتای آمریکایی انگلیسی 28 مرداد 1332 به عنوان شاه ایران یک بار دیگر قدرت تضعیف شده متأثر از تحولات ملی شدن صنعت نفت و نخست‌وزیری مصدق را بازیافت و حکومت در ایران را میراثی ماندگار برای خاندان خود می‌دید، به همین دلیل تمام آزادی‌های مشروع را برچید و با کشتار مردم در قیام 15 خرداد 1342 آخرین سنگر مخالفت یعنی روحانیت و حوزه‌های علمیه را سرکوب نمود و رهبری نهضت اسلامی مردم ایران امام خمینی(ره) را ابتدا به ترکیه و بعد از آن به عراق تبعید کرد تا با خیال آسوده به ادامه حکومت استبدادی خود و الیگارشی پهلوی در کشور ادامه دهد.

اقدام شجاعانه شهید محمد بخارایی و همرزمان ایشان در ترور حسنعلی منصور نخست‌وزیر و عامل به تصویب رسیدن کاپیتولاسیون در اواخر سال 1343 و به رگبار بسته شدن شاه در سال 1344 توسط شهید رضا شمس‌آبادی رویای او را خیلی زود آشفته ساخت[1] برنامه‌ریزی و اجرای جشن تاجگذاری در سال 1346 تمهیدی برای پرکردن خلاء جانشینی پس از خودش بود که با تصویب قانونی در مجلس فرح پهلوی - مادر ولیعهد- به عنوان نایب‌السلطنه انتخاب شد و جشن تاجگذاری با هزینه‌های کمرشکن بر ملت تحمیل گردید. رژیم پهلوی به دلیل عدم همراهی کشورهای اسلامی در تحریم نفتی اسرائیل و با صادرات این عنصر استراتژیک درآمدهای زیادی کسب کرد. این مسئله در تشویق سران حکومت برای برگزاری جشن‌های 2500 ساله مؤثر بود، به دست آمدن دلارهای زیاد موقعیت جهانی رژیم را به طور کاذب بالا برد و محمدرضا خود را در آستانه دروازه تمدن جهانی می‌دید؟! و این طور پیش‌بینی کرد که در اواخر این دهه درآمد سرانه ایرانیان از کشورهای پیشرفته آن زمان نیز بالاتر رفته و ایران در شمار پنج قدرت اول جهان قرار خواهد گرفت.

اگرچه دست اندرکاران رژیم از دهه سی برنامه‌ریزی جهت برگزاری جشن‌های 2500 را شروع کرده بودند اما به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد تا این که گشایش ارزی پیش آمد و رژیم پیگیر جدی برگزاری جشن گردد. محمدرضا به واقع در این مقطع خود را از کورش و داریوش بالاتر می‌دید زیرا قدرت‌های جهانی برای خرید نفت ارزانتر در تهران صف کشیده بودند و این موضوع را امتیازی برای خود می‌دانست که برای سایر حاکمان ایران در طول تاریخ رخ نداده است! لذا جشن‌ها را چنان برنامه‌ریزی و اجرا کرد که در تاریخ کسی سراغ نداشت، به ویژه این که هزینه‌های آن برای ملت محروم ایران بسیار سنگین و کمرشکن بود.

هزینه‌های جشن چنان اعجاب‌آور بود که موجی از انتقاد را در سراسر جهان به راه انداخت، و حتی کشورهای غربی که از متحدین رژیم محسوب می‌شدند از این همه تجمل و اسراف و هزینه حیران و شگفت‌زده شدند و این سئوال به ذهنشان متبادر شد که چگونه حاکمی در برابر دیدگان میلیونها هموطنان نیازمند خود به هزینه‌های نجومی در جشنی که ضرورتی جهت اجرای آن نبود، اقدام می‌نماید. لیست میهمانان و غذاها، امکانات تدارک دیده شده، چادرهای جشن و خدمتکاران و میوه‌ها و نوشیدنی‌ها و پیش‌کش‌های گران‌قیمت همگی باعث شوکی گردید که هنوز برای بسیاری غیرقابل باور است. با گذشت چهاردهه از آن واقعه هنوز آمار خرج و هزینه‌های آن احصاء نشده است. سران حکومت در پاسخ به انتقادات و در اقدامی انفعالی با فرافکنی دنبال توجیه موضوع برآمدند و آمارهایی هم که اعلام شد مختلف و دروغ بود.

نحوه برگزاری جشن و برنامه پذیرایی بسیار شنیدنی و یادآور افسانه‌های هزار و یک شب بود. ویلیام شوکراس درباره برنامه وتدارکات جشن‌های 2500 ساله چنین نوشته است:

«در اکتبر 1971 (20 مهر 1350) محمدرضا پهلوی ضیافتی ترتیب داد، که از تمام میهمانی‌ها برتر بود. او از تمام رهبران جهان دعوت کرد. البته همه نیامدند.

همه چیز در جشن را هم از پاریس آورده بودند. در دشت خاکی خشک و مرتفع تخت جمشید اردوگاهی مرکب از خیمه‌های گرانبها به وسیله ژانسن دکوراتور فرانسوی برپا شده بود.

- «الیزابت آردن» یک نوع کرم صورت تولید کرد که نام آن را «فرح» گذاشت تا در جعبه‌های مخصوص به میهمانان هدیه شود.

- باکارا، گیلاس پایه‌دار کریستال طراحی کرد.

- آرایشگران طراز اول از سالونهای کارینا و الکساندر پاریس به تخت جمشید پرواز کردند.

- سرالین جایگاه میهمانان را روی سن‌های قرن پنجم پیش از میلاد ساخت.

- رابرت هاویلند، فنجان و نعلبکی‌هایی ساخت که فقط یک بار مورد مصرف مهمانان قرار گرفت.

- «لان ون» اونیفورمهای جدیدی برای کارمندان دربار تهیه کرد که نیم‌تنه‌های آن به طرز شکیل ولی نه زننده با بیش از یک و نیم کیلو نخ طلا دوخته شده بود. دوختن هر یک از این اونیفورم‌ها، نزدیک به 500 ساعت کار لازم داشت.

- غذاهای ضیافت تخت جمشید را اصولاً رستوران ماکسیم تهیه می‌کرد، لویی و دابل رئیس ماکسیم به این مناسبت یک بشقاب جدید و بسیار عالی محتوی خاویار و تخم بلدرچین آب پز اختراع کرد. متأسفانه شاه هیچوقت به خاویار لب نمی‌زد. بنابراین هیچ‌کس دیگری نمی‌توانست از آن بخورد. این بود که ماکسیم مال‌اندیشی کرد و در شب مهمانی چند تره فرنگی مخصوص سوپ را در برابر شاه گذاشت. او مشغول خوردن شد و هر کسی توانست غذای خودش را بخورد. «بشقاب» مهمانان تکرار شد و این بار شاه یک آرتیشو خورد. تنها غذای ایرانی که در صورت غذا وجود داشت خاویار بود؛ مابقی را تقریباً یکسره از فرانسه آورده بودند. صورت غذای ضیافت شام اصلی با مرکب سیاه روی صفحات پوست آهو نقش شده و با یک ریسمان تابیده طلایی به صورت یک کتاب کوچک با جلد ابریشمی آبی و طلایی صحافی شده بود، تخم بلدرچین با مروارید دریای خزر، غذای بعدی ته دم خرچنگ با سس نانتوآ بود، غذای اصلی خوراک پشت بازوی بره سرخ شده در روغن خودش بود که درون آن با سبزی‌های خوشبو انباشته بودند. برای تازه کردن گلوی مهمانان شربت یا شامپانی کهنه فرانسوی (موئت 1911) می‌آوردند. آنگاه خوراک طاووس به سبک شاهنشاهی با سالاد مخلوط طبق سلیقه الکساندر دوما صرف شد. به عنوان دسر بشقاب انجیر به شکل حلقه‌ای که درون آن را با تمشک با پورتو انباشته بودند، آوردند و در پایان قهوه موکا.

شراب‌هایی که به مهمانان داده شد اختصاصی بود. شراب ناب شامپانی، شاتودو ساران، شاتو بریون سفید 1964، شاتولافیت- روتشیلد 1945؛ و نیز شامپانی موسینیی کنت دو وکه 1945 دم پرینیون صورتی 1959 که بسیار کمیاب است. همراه با قهوه کنیاک پرنس اوژن مخصوص خمخانه ماکسیم صرف شد.»[2]

اسناد ساواک تجهیزات و چادرها وسایل پیشرفته و گرانبهای مخابراتی آن روز را که بالغ بر صدها میلیون دلار هزینه روی دوش ملت ایران تحمیل نمود چنین ثبت کرده است:

«این کمپ و چادرهای پذیرایی تخت جمشید به وسایل شگفت‌انگیزی مجهز است که آمیخته است از تجمل قدیمی و وسایل مدرن عصر فضا (از آن جمله حمام مرمر- فرشهای ابرایشمی ایرانی و ...) سران کشورها در تمام ساعت از طریق شبکه مخابراتی ماه مصنوعی با پایتخت‌های خود به وسیله تلفن و تلکس در تماس خواهند بود. شبکه مخابراتی میکروویو که 275 میلیون دلار خرج آن شده است و گران‌ترین و دقیق‌ترین شبکه مخابراتی جهان به شمار می‌رود...)[3]

در حالی این مبلغ سنگین برای جشنی چند ساعته هزینه شده بود که در چند صد متری تخت جمشید مردم از ابتدایی‌ترین امکانات محروم بودند و از قحطی و خشکسالی شدید و از گرسنگی رنج می‌بردند و بعضی از آنان به دلیل نداشتن امکان حیات فرزندان خود را به اربابان فروختند.[4]

مجموعه هزینه‌های این جشن 300 میلیون دلار برآورد شد اما چنان که معروف است مسلماً هزینه‌های واقعی به مراتب بیش از مبلغ فوق بود زیرا عمده مخارج به گردن وزارتخانه‌های مختلف بود و هیچ یک از وزراء جرأت مطرح کردن آن را نزد شاه نداشتند. همچنین تمامی سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی موظف بودند مبالغی را به برگزاری این جشن اختصاص دهند. طبق یک برآورد تقریبی، توسط شاه 800 میلیون دلار در این جشن هزینه شد.

حضرت امام خمینی(ره) اولین شخصی بود که به مخالفت با برگزاری جشن‌های 2500 برخاست و در اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های خود در نجف تمام مردم را دعوت به مخالفت با اجرای این اقدام رژیم و مبارزه منفی و عدم همکاری در عملی شدن آن کرد:

«من وظیفه می‌دانم، وظیفه خود می‌دانم که تذکر به شما بدهم تا آن اندازه که صدای من می‌رسد فریاد کنم، تا آن اندازه‌ای که قلم من می‌رسد، بنویسم، منتشر کنم. اگر آقایان صلاح دانستند، این امت اسلامی را امت خودشان دانستند، شیعه خودشان دانستند، آنها هم بکنند. اگر صلاح دانستند، ان شاءالله خداوند حفظ‌شان کند. گرفتاریهای ما اینهاست. من چه بکنم؟ من حالا به شما اخلاق بگویم؟! اساس مسلمین و اسلام را دارند از بین می‌برند، من برای شما حالا بنشینم تهذیب نفس بگویم؟! مهذب نیستم که در فکر نیستم؛ اگر مهذب بودیم در فکر بودیم. شماها راه دارید و آن این است که یک یک کاغذ بنویسد. کاغذ که اینقدر تمبرش، پولش زیاد نیست؛ ولو مئونه شما کم است لکن یک کاغذ برای خاطر خدا بنویسید به حکومت ایران به این که آقا! این جشن را دست بردارد. مردم گرسنه‌اند؛ گرسنه‌ها را سیر کنید. از آقایان خواهش کنید که آنها هم خواهش کنند. من نمی‌گویم آنها نصیحت بکنند؛ آنها هم خواهش کنند؛ به طور تمنا و خواهش. بخواهید از آقایان، از افاضل این جا، از علمای این جا و از مراجع این جا که آقا نصیحت کنید حکومت را. این دارد پدر مردم را درمی‌آورد؛  و اگر به این افسار گسیختگی باشد مصیبت‌های بعد بالاتر است. هر روز اینها کار درست می‌کند. کارشناس دارند برای این که ایجاد یک مطلبی را. هر روز جشن درست می‌کنند و هر روز بساط درست می‌کنند».[5]

هزینه‌های جنون‌آمیز جشن‌های 2500 از مباحث رایجی بود که اظهار نظرهای زیادی در حول و حوش آن مطرح گردید و مبالغ نجومی آن در مقطع برگزاری جشن نقل محافل بود، یکی از اسناد ساواک در این زمینه نوشته است:

«در تمام محافل و مجالس شیراز سخن از قحطی و از بین رفتن احشام عشایر و گرسنگی آنهاست وقتی که این بحث به میان می‌آید سخن از جشن‌های 2500 ساله می‌شود و هر کس میزان هزینه جشن را رقمی ذکر می‌کنند. عده‌ای می‌گویند هزینه جشنها در حدود 2000 میلیون تومان، بعضیها می‌گویند 1000 میلیون تومان و بعضیها هم کمتر و یا بیشتر اکثراً هم می‌گویند فقط 65 میلیون تومان صرف هزینه راه بین تخت جمشید و شیراز شده و بعداً هم می‌گویند با این همه هزینه سنگین مردم جنوب آب و نان ندارند و زارعین و عشایر اغنام و احشام خود را از دست داده و کسی به فکر نیست و همه گونه انتقادی در این مورد می‌کنند.»[6] اسنادی در این باره از نظرتان می‌گذرد.

 

شماره: 6278 / ﻫ                                      تاریخ: 16 / 1 / 50

موضوع: قحطی و از بین رفتن احشام عشایر

در تمام محافل و مجالس شیراز سخن از قحطی و از بین رفتن احشام عشایر و گرسنگی آن‌هاست وقتی که این بحث به میان می‌آید سخن از هزینه جشن‌های 2500 ساله می‌شود و هر کس میزان هزینه جشن را رقمی ذکر می‌کنند. عده‌ای می‌گویند هزینه جشن‌ها در حدود 2000 میلیون تومان بعضی‌ها میگویند 1000 میلیون تومان و بعضی‌ها هم کمتر و یا بیشتر. اکثراً هم می‌گویند فقط 65 میلیون تومان صرف هزینه راه بین تخت جمشید و شیراز شده و بعداً هم می‌گویند با این همه هزینه سنگین مردم جنوب آب و نان ندارند و زارعین و عشایر اغنام و احشام خود را از دست داده و کسی به فکر نیست و همه گونه انتقادی در این مورد می‌کنند.

نظریه شنبه. نظری ندارد.

نظریه یکشنبه. اظهارات شنبه مورد تایید است. دلگشا

نظریه چهارشنبه. اظهارات شنبه مورد تایید است.

نظریه 7  / ﻫ - قطحی و از بین رفتن احشام عشایر و تلفات سنگینی که به دام‌های منطقه استان فارس وارد شده و گرانی مایحتاج عمومی و این که کمترین اقدام قابل ملاحظه‌ای وسیله مقامات محلی جز مصاحبه‌های مطبوعاتی و اسقاط تکلیف که از آغاز سال 49 شروع شده به عمل نیامده و گزارشات مربوطه مستمراً به عرض رسیده است و اخیراً حسب الامر مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر جنابان آقایان وزرای کشور و کشاورزی و تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی به شیراز وارد و از نزدیک به خسارت وارده و نحوه ترمیم آن رسیدگی و تصمیماتی اتخاذ شده است.

دائره 2          

  18 / 1 / 50

***

شماره: 17252                              تاریخ: 5 / 8 / 1350

بانک مرکزی ایران

بازگشت به نامه شماره ن / 2116  مورخ 27 / 7 / 50

بدینوسیله موافقت این شورا را با ضرب تعداد پنجهزار مسکوک بزرگ طلا و پنجهزار مسکوک کوچک طلا و ده هزار مسکوک نقره جهت یادبود جشن شاهنشاهی ایران علاوه بر مسکوکات قبلی اعلام می‌دارد. بدیهی است همانطور که شفاهاً مذاکره و موافقت شد شورای مرکزی هیچگونه تعهدی از نظر خرید مسکوکات به عهده نخواهد داشت.

            قائم مقام رئیس شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران

***

 

موضوع: اظهارات آلن گار

به: 325                                          تاریخ: 20 / 8 / 50

از: 20 ﻫ 24                        شماره: 47982 / 20 ﻫ  24

آقای آلن گار عضو هیئت مستشاری نظامی آمریکا در منزل آقای مهدی عقیلی مدیرکل سابق وزارت آموزش و پرورش اظهار داشته برای جشن‌ها چه مبلغ خرج شده و افزوده از مدرسه تا مغازه برای برگزاری جشن‌ها پول داده‌اند و اینک حقیقت را نمی‌گویند و پنهان می‌کنند. مشارالیه اضافه نموده اگر بگویند همه پول داده‌اند بهتر است و بعد به صورت تمسخر می‌گوید آقای علم در سخنرانی خود گفت برای جشن‌ها فقط 17 میلیون دلار خرج شده در حالی که جراید آمریکا نوشته‌اند 200 میلیون دلار، و مشارالیه درباره آقای ملکیان نماینده قضائی مستشاری نظامی آمریکا گفت این شخص آدم خوبی نیست و خیلی سوء استفاده کرده و حتی از سیگار و ویسکی نگذشته و حالیه منزل بزرگی دارد و ثروتمند شده است و به همین لحاظ تصمیم داریم او را عوض کنیم و به جای او شخصی به نام دیلمقانیان را بگذاریم.

نامبرده گفت ملکیان به او گفته چون مصونیت دارد حق ندارد به مراجع قضائی ایران مراجعه نماید و می‌گوید آیا برای کارهایمان می‌توانم یک آمریکائی به مراجع قضائی معرفی کنیم و یا حتماً باید ایرانی باشد.

نظریه شنبه: نامبرده مطلب فوق را بیان داشته است.

نظریه یکشنبه: شنبه فرد بی‌نظریست گزارش وی قابل تحقیق بیشتری می‌باشد

ضمناً هرگونه اقدام مستقیم امکان دارد به حفاظت منبع لطمه بزند. رومی

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است.

***

تاریخ: 30 /  مرداد /  51

خلاصه دریافتی

1 -دریافتی از خزانه توسط حسابداری وزارت دربارشاهنشاهی از مهرماه 1339 لغایت اسفندماه 1350 702 / 648 / 342 / 1ریال

2- دریافتی از شرکت ملی نفت ایران بابت کمک به جشن شاهنشاهی ایران در سال‌های 44 و  45؛ 000. 00.000 6 ریال

3- دریافتی از سازمان بهره اوراق قرضه و اسناد خزانه و درآمدهای متفرقه از سال 1340  لغایت مرداد 1351 048 / 021 / 104 ریال

4- دریافتی از سازمان برنامه بابت طرح تاسیسات اردوگاه 657 / 861 / 100 ریال

5 -دریافتی از نخست وزیری بابت اعتبار مونترال و خرید اشیاء یادبود و سایر هزینه‌های ضروری 100 / 064 / 110 ریال

6 -دریافتی از وزارت دربار شاهنشاهی 273 / 152 / 4 ریال

7 -دریافتی بابت فروش باغ جوادیه 000 / 550 / 98 ریال

8- وصولی از شهرداری تهران بابت هزینه جشن 000 / 450 / 26 ربال

9 -دریافتی از سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی بابت کمک به چاپ شاهنامه بایسنقری 000 / 000 / 5 ریال

10 -فروش کتاب شاهنامه به موسسه فرانکلین 000 / 000 / 10 ریال

جمع 780 / 747 / 861 / 1ریال

***

خلاصه پرداختی‌ها

1 - بابت هزینه‌های تهیه مقدمات جشن و خرید وسایل و لوازم و هزینه‌های اداری از مهرماه 1339 لغایت 20 مرداد1351                                                                          062 / 451 / 259 ریال

2 - ارسالی به حسابداری وزارت دربار شاهنشاهی بابت هزینه جشن تاجگذاری  000 / 000 / 225 ریال

3- طرح تأسیسات شهیاد آریامهر از قبیل ساختمان و تأسیسات و چمن‌کاری حق النظاره غیر از قرارداد فیلیپس و قسمتی از حق النظاره  405 / 529 / 441 ریال

4 - طرح تأسیسات اردوگاه جهانگردی 569 / 746 / 113 ریال

5- طرح تعمیرات تخت جمشید هزینه اختصاصی توسط وزارت فرهنگ و هنر 237 / 062 / 77 ریال

6- بابت چاپ کتاب شاهنشاهی جاویدان توسط رامش سنگوی 720 / 616 / 47 ریال

7 - پرداختی بابت هزینه جشن در اروپا و افریقا توسط خانه ایران در پاریس 635 / 379 / 17 ریال

8 - چاپ کتب و مطبوعات  222 / 331 / 9 ریال

9 - بابت هزینه پذیرائی کلیه مدعوین جشن در تهران -شیراز و تخت جمشید و اصفهان و هچنین تهیه وسائل و تجهیزات مربوطه 489 / 852 / 217 ریال

10 - بابت کمیته بین‌المللی جشن (توسط جناب آقای شفا) 339 / 854 / 20 ریال

11 - بابت مدال و نشان تهیه شده توسط سفارت شاهنشاهی ایران در استکهلم 115 / 353 / 3 ریال

12 - بابت هزینه حمل و نقل هوائی و زمینی و پذیرائی‌های مربوطه توسط کمیته حمل ونقل و شرکت هواپیمائی ملی ایران 630 / 214 / 60  ریال

13 -  بابت خرید باغ جوادیه و اثاثیه آن و هزینه‌های مربوطه از سال 1348 لغایت خرداد 1351    754 / 808 / 64 ریال

14 - بابت هزینه‌هائی که طبق دستور وزارت دربار به موجب 29 فقره حواله پرداخت شده 935 / 100 / 63 ریال

15 -بابت خرید نشان (توسط جناب آقای قریب) 404 / 136 / 6  ریال

16- بابت هزینه‌های مربوط به جشن توسط سازمان مجامع بین‌المللی 250 / 880 / 31 ریال

17 - بابت سرویس غذاخوری توسط وزارت دربار 431 / 150 / 11 ریال

18- بابت پرداختی به خانه ایران به عنوان وام 000 / 000 / 60  ریال

19 -پرداختی به بنیاد فرهنگ ایران 000 / 000 / 5 ریال

20 -هزینه چاپ شاهنامه بایسنقری 960 / 448 / 10 ریال

21 -هزینه تشکیل نمایشگاه در مونترال 255 / 388 / 51 ریال                 409 / 305 / 797 / 1 ریال

***

 

شماره: 22591                            تاریخ: 13 / 7 / 51

گزارش عملیات حسابداری شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران از اول مهرماه 1339 لغایت شهریورماه 1351

 محترماً گزارش عملیات و بیلان حساب شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران را از بدو تأسیس مهرماه 1339 لغایت شهریورماه 1351 به شرح زیر به استحضار می‌رساند:

قست اول- دریافتی‌ها و وصولی‌ها

الف- قسمت دریافتی

1- جمع کل وجوه دریافتی بابت اعتبارات شورا به شرح صورت شماره یک 780 / 707 / 867 / 1 ریال

2 -جمع کل وجوه وصولی بابت مالیات پاداش و قراردادها به شرح صورت شماره دو 073 / 236 / 31 ریال

3- جمع کل وجوه دریافتی بابت 10 % حسن انجام کار از مقاطعه‌کاران به شرح صورت شماره سه 453 / 129 / 20 ریال

4 -جمع کل وجوه وصولی بابت بهای پلاک ستون یادبود به شرح صورت شماره چهار 781 / 093 / 21 ریال

جمع کل وصولی و دریافتی 087 / 167 / 940 / 1 ریال

***

 

قسمت دوم- پرداختی‌ها

1- پرداختی بابت هزینه‌های اداری جشن و پذیرائی و غیره از مهرماه 1339 لغایت اسفند 1349 به شرح بیلان‌های تقدیمی قبلی 290 / 494 / 422 ریال

2 -پرداختی بابت هزینه‌های اداری جشن و پذیرائی و غیره در سال 135 به شرح صورت 5    476 / 941 / 579 ریال

3 - پرداختی بابت هزینه‌های اداری جشن و پذیرائی و غیره در سال 51 به شرح صورت 6، 090 / 071 / 344 ریال

4 -پ رداختی بابت ساختمان شهیاد آریامهر و تأسیسات مربوطه به شرح صورت 7، 429 / 970 / 441 ریال

5- پرداختی بابت خرید باغ جوادیه واثاثیه و هزینه‌های مربوطه از سال 48 لغایت خرداد 51 به شرح صورت 8، 915 / 566 / 67ریال

6 - ارسالی بدارایی بابت مالیات پاداش و قراردادها از اول تأسیس تا آخر شهریور 1351 ، 073 / 236 / 31 ریال

7 - ارسالی به سازمان صنایع نظامی بابت بهای پلاک ستون یادبود 781 / 093 / 21 ریال

8 - پرداختی به مقاطعه‌کاران بابت استرداد 10. / . حسن انجام کار 453 / 129 / 20 ریال

جمع کل پرداختی 507 / 503 / 928 / 1 ریال

***

قسمت سوم موجودی

موجودی نقدی بابت اعتبارات شورا در بانک ملی شعبه نهم آبان حساب 2200  

 580 / 663 / 11 ریال

موازنه                                087 / 167 / 940 / 1 ریال

در خاتمه به استحضار می‌رساند تمام عملیات حسابداری با نهایت دقت و انتظام و صرفه‌جوئی انجام گرفته است و ضمناً طوری که استحضار دارند مبلغ ده میلیون ریال از بابت هزینه‌های حمل و نقل هوائی از مطالبات شرکت هواپیمائی ملی ایران به عنوان تخفیف کسر گردیده است و کلیه عملیات با همکاری صمیمانه آقایان ثقه الاسلامی و شیخ الاسلامی و سایر کارکنان مربوطه انجام گرفته که شایسته هرگونه مراحم عالی می‌باشند.

رئیس حسابداری شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران

اسکندری

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] مرکز بررسی اسناد تاریخی، کابینه حسنعلی منصور به روایت اسناد ساواک، جلد دوم، چاپ اول 1384، ص 5.

[2] شوکراس ویلیام، آخرین سفر شاه، ترجمه: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، چاپ چهارم 1369، نشر البرز تهران، ص 37 تا 45.

[3] اسناد ساواک - بولتن ویژه، کلاسه شماره 488011، جلد1، بخش بررسیهای خارجی.

[4] صحیفه امام(ره) مجموعه آثار امام خمینی(ره)، جلد دوم، تدوین و تنظیم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول پائیز سال 1378، ص 362.

[5] همان، ص 368 و 369.

[6] سند پیوست، تاریخ: 16 / 01 / 1350.































مراسم شام جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران با حضور ۲۰ پادشاه و امیر، ۵ شهبانو، ۲۱ شاهزاده، ۱۶ رئیس‌جمهور، ۳ نخست‌وزیر، ۴ معاون رئیس‌جمهور و ۶۹ وزیر خارجه


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.