مجلس در عصر پهلوی و حضور عناصر بهایی در آن



از دیگر مقوله‌های قابل بررسی در خصوص وضعیت مجلسین شورای ملی و سنا در دوره پهلوی، بویژه پهلوی دوم، حضور پررنگ و مستمر عناصر بهایی در مجلس می‌باشد. این فرقه دست‌ساز استعمار، با هدف مبارزه با اسلام و تسریع در اشاعه فرهنگ مبتذل غرب در ایران پدید آمد و با حمایت و پشتیبانی دول استعماری و خصوصاً انگلستان رشدی قارچ‌گونه نمود. بهایی‌ها در تمامی دوره‌ی سلطنت پهلوی از الطاف و عنایات ملوکانه برخوردار بودند و در مقابل رؤسای فرقه نیز به اعضای خود دستور تابعیت محض از رژیم حاکم را صادر می‌کردند و تخطی از امر پادشاه را گناهی نابخشودنی دانسته و آن را یک امر واجب‌الطاعه می‌دانستند. برپایه این نگرش شاهد حضور گسترده و پرشمار اعضای این حزب سیاسی در ارکان قدرت در رژیم وابسته و خودفروخته پهلوی هستیم. در کابینه امیرعباس هویدا، بهایی‌زاده معروف، حداقل 9 وزیر بهایی دیده می‌شود. با این وجود حضور در دولت به تنهایی نمی‌توانست مطامع و امیال این فرقه استعماری را برآورده سازد؛ چرا که آنها برای نیل به هدف اصلی خود، یعنی حذف اسلام باید در مرکز قانونگذاری نیز رخنه می‌کردند. در تحقق این هدف بهایی‌ها با بهره‌گیری از حمایت‌های پشت پردة شاه و دربار و با برخورداری از پشتیبانی مالی عناصر بهایی، تلاش‌هایی را برای اشغال مجلس به کار بردند. در اسناد ساواک بارها به این مسئله اشاره شده است. در این خصوص به ذکر دو سند بسنده شده است.

در سند اول «غلامحسین خوشبین» و «سناتور نمازی» چگونگی انتخاب «وهاب‌زاده»1 را به سناتوری مجلس اینگونه بیان می‌کنند:

« نمازی گفت برایش درست کردند زیرا در حدود 2 میلیون تومان خرج کرد تا سناتور شود. خوشبین گفت: چه کسانی پول گرفتند نمازی گفت: دو نفر را می‌دانم که یکی امیرهوشنگ دولو (از مدیران دربار) یکی هم حاجبی که در دربار هست ... در صورتی که وهاب‌زاده چندی پیش به علت نادرستی از اتاق بازرگانی بیرونش کردند ولی حالا سناتور شده است ....»

ـ سند دوم به بهایی بودن بسیاری از نمایندگان مجلس اشاره دارد که ابهامات سند اول را نیز برطرف می‌کند:

« گزارش خبر مورخ 13/4/50 مبنی بر آن بود که بین مردم شایع شده حبیب ثابت پاسال در امر انتخابات مجلسین حدود 5 میلیون تومان خرج کرده تا تعداد کاندیداهای پیرو مسلک بهائیت هرچه بیشتر به مجلس راه یابند و ضمن به تصویب رسانیدن مسلک بهائیت به عنوان یکی از ادیان رسمی کشور بدین وسیله بتوانند آزادانه به فعالیت خود ادامه دهند و در گزارش خبر مزبور اضافه شده بود با توجه به این که اکنون تعدادی از نمایندگان سابق مجلسین بهایی می‌باشند عده‌ای از نمایندگان جدید به شرح زیر پیرو مسلک مزبور معرفی شده‌اند که مسلمانان متعصب نیز از شنیدن این شایعه بسیار ناراحت می‌باشند. 1ـ دکتر ناصر یگانه سناتور انتخابی دوره ششم مجلس سنا از تهران 2ـ سلیمان وهاب‌زاده، سناتور انتخابی دوره ششم از تهران 3ـ دکتر قدرت‌اله موثقی نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی از تهران 4ـ صادق ناصرزاده، نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی از تهران 5ـ مهندس ابراهیم کسرایی2 نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی از نجف‌آباد 6ـ دکتر محسن صالحی چارگانی نماینده دوره بیست و سوم مجلس شوای ملی از داران 7ـ دکتر احمد رفیعی،3 نماینده دوره بیست و سوم مجلس شورای ملی از رفسنجان ...»

این سند حاکی از فعالیت‌های عناصر وابسته به کیش بهائیت برای رخنه در مجلس شورای ملی است.4

پی‌نوشت‌ها:

1ـ سلیمان وهاب‌زاده فرزند یوسف در سال 1295 شمسی در مشهد متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدایی و اخذ دیپلم جهت ادامه تحصیل راهی ترکیه شد و در آن‌جا به تحصیل پرداخت. وی پس از مراجعت به کشور به شغل بازرگانی پرداخت و سپس به اتاق بازرگانی رفت. از مشاغل وی می‌توان به: عضو هیئت مدیره انجمن طرفداران تربیت پیش‌آهنگی ایران، رئیس هیئت مدیره بانک تجارتی ایران و هلند و نمایندگی مجلس سنا اشاره کرد. نامبرده عضو حزب رستاخیز باشگاه ورزشی شاهنشاهی نیز بود. به گفته‌ی اسناد ساواک وی، با پولی که «حبیب ثابت پاسال» جهت ورود افراد بهایی به مجلس هزینه کرده بود به سناتوری انتخاب گردید.

 

2ـ ابراهیم کسرایی، فرزند تقی، در سال 1290 شمسی در سراب متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه جهت ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و از دانشگاه یوتا فارغ‌التحصیل گردید. نامبرده پس از مراجعت به کشور در سال 1337 به استخدام اداره کشاورزی مشهد درآمد و بعدها به مدیر کلی اصلاحات ارضی استان خراسان منصوب گردید. وی در دوره بیست و یکم مجلس شورای‌ملی به عنوان نماینده تربت حیدریه به مجلس راه یافت. ساواک در فرم بیوگرافی وی چنین آورده است: «زیاد به معتقدات مذهبی پایبند نیست و خانوادة او بهایی است. در مجلس قمار شرکت می‌کند و حسن شهرتی ندارد و تندخو و عصبانی می‌باشد وی هم‌چنین عضو حزب ایران‌نوین نیز بوده و در زمان تصدی پست مدیر کلی اصلاحات ارضی خراسان مبلغ 200 هزار ریال از شخصی به نام حاجی محمد جنگلی که مشمول طرحی می‌شده دریافت داشته که مبلغ یک صد و بیست هزار ریال را نقداً و الباقی را طی 4 فقره چک بیست هزار ریالی عهده بانک سپه دریافت نموده است.

3ـ احمد رفیعی فرزند علی‌اکبر در سال 1310 شمسی در رفسنجان به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا درجه دکترا ادامه داده و مشاغلی از قبیل: مشاور شورای عالی اقتصادی، بازرس دولت در بانک رهنی، عضو هیئت مدیره بانک رهنی، استاد دانشگاه و رئیس دفتر دانشگاه پهلوی شیراز، رئیس هیئت مدیره بنگاه ارشام و نماینده مجلس شورای ملی را عهده‌دار بوده است. نامبرده هم‌چنین عضو لژهای فراماسونری ژاندارک، زرتشت، کرمان و دبیر لژ کاوه بوده است. ساواک در فرم تحقیق بیوگرافی وی چنین ذکر نموده است: «دکتر رفیعی با این که پدر و مادر و پدر عیالش بهایی هستند صلاحیت وکالت را ندارد، چون در تهران پارتی دارد و از مالکین رفسنجان است، حتماً وکیل خواهد شد.»

 

4ـ از دیگر بهایی‌های سرشناس عصر پهلوی می‌توان به «فرخ‌رو پارسای» اشاره کرد که علاوه بر نمایندگی مجلس شورای ملی، سالها وزیر آموزش و پرورش نیز بود. شوهر وی تیمسار «شیرین‌سخن» نیز از خانواده‌های بهایی سرشناس بود که در ارتش فعالیت می‌کرد. پارسای می‌کوشید تا با دادن آزادی‌های بیشتر به زنان، زمینه‌های غربی‌کردن جامعه را فراهم کند. وی مدتی ریاست انجمن زنان کشور را برعهده داشت.

?- از عناصر بهایی فعال در حوزه فرهنگی کشور باید به رضا معرفت اشاره کرد. وی که دبیر دبیرستان بود، به خاطر نفوذی که داشت به ریاست فرهنگ تهران و بازرس رسمی وزارت فرهنگ رسید و از این طریق به تبلیغ مسلک بهایی در سطح دبیرستان‌ها و دانشگاه های کشور، در قالب جامعه لیسانسه‌ها، پرداخت. معرفت علاوه بر ایجاد کانون فرهنگیان بیدار که وابسته به بهائیت بود در احزاب مردم و ملیون نیز عضویت داشت.

دکتر «محمدرضوانی» از دیگر چهره‌های بهایی مجلس بود که به نمایندگی مردم کاشان در مجلس شورای ملی منصوب شده بود. وی در کنار تدریس در دانشگاه، مدیریت کارخانه پشمبافی ایران مرینوس را نیز برعهده داشت. وی عضو جمعیت فراماسونری بوده و در احزاب ایران‌نوین و رستاخیز نیز عضویت داشت.

 

منبع:

 
 
 
   
 


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.