گزارشی از فساد اردشیر زاهدی



گزارش

به ‌عرض مى‌رساند: طبق اطلاع هنگام بازدید ژنرال حردان التکریتى از ایران، شبى در منزلى واقع در شمیران مجلس میهمانى ترتیب یافته بود که در آن آقاى اردشیر زاهدى وزیر امورخارجه نیز حضور داشتند. در میهمانى مذکور از چند نفر هنرپیشگان خارجى کاباره کلئوپاترا نیز براى انجام برنامه دعوت شده بود. از جمله دعوت‌شدگان دو خانم به اسامى زیر بوده‌اند:

1ـ سالى الکساندراگرى فرزند جیمز الکساندر

2ـ گیلیان مارى دورمان فرزند استانلى

پس از پایان برنامه از دو هنرپیشه نامبرده خواسته مى‌شود که شب را با میهمانان بگذرانند یک نفر از آنها که قرار بود با آقاى اردشیر زاهدى شب را بگذراند، قبول نکرده و مى‌گوید:

«با هرکس که دلم بخواهد شب را خواهم گذراند.»

آقاى اردشیر زاهدى در جواب مى‌گوید:

«مى‌دانى با چه کسى طرف هستى؟ من کسى هستم که روزى دختر بزرگترین شخصیتهاى این مملکت زن من بوده است. من سفیر ایران در انگلستان و آمریکا بوده‌ام.»

با وجود این خانم مزبور قبول نمى‌کند. متعاقب جریان فوق سازمان اطلاعات و امنیت کشور طى شماره ۸۲۳/۱۱۱۱۳ـ ۴۷/9/۲۰ نامه‌اى به اداره اقامت بیگانگان نوشته که حاکیست:

«نظر به اینکه ادامه اقامت دو نفر بانوان مشروحه زیر که تبعه انگلستان و در هتل کلئوپاترا مشغول کار مى‌باشند به مصلحت نمى‌باشد، علیهذا خواهشمند است دستور فرمایید ضمن ارسال مشخصات کامل بیگانگان مذکور آنان را فوراً از کشور خارج نموده و تاریخ و مرز خروجى آنان را به این سازمان اعلام نمایند.»

لذا چون دو نفر مورد بحث به هتل نوبل اصفهان رفته بودند در تاریخ ۴۷/10/۸ تلگرافى به شهربانى اصفهان دستور داده شد که جهت مشارٌ الیها روادید خروج صادر و نتیجه را اعلام دارند. دو نفر مزبور در تاریخ۴۷/10/۳۰ از طریق فرودگاه مهرآباد کشور را ترک نموده‌اند. بنابر اظهار یکى از بانوان هنرپیشه خارجى کاباره کلئوپاترا دو نفر هنرپیشه نامبرده پس از بازگشت به انگلستان یک برنامه تلویزیونى درباره رفتارى که در ایران با آنان شده است، ترتیب داده‌اند و در نتیجه این موضوع موجب ناراحتى اولیاء این هنرپیشه شده به ‌طورى که تلگرافى از دختر خود سؤال کرده‌اند آیا چنین چیزى حقیقت دارد یا نه؟

رئیس گروه اطلاعاتى. سرتیپ جعفرى









 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.