مبارزه با حجاب در حکومت پهلوی دوم



برابر اعلام فرمانداری تربت حیدریه پس از تبلیغاتی که وسیله بانو حلیمه همسر سرکار سرهنگ عابدینی در شهرستان تربت حیدریه شده است. بیشتر بانوان و دوشیزگان مقیم شهرستان مذکور به حجاب پناه برده، حتی آموزگاران زن و دانش‌آموزان با چادر در سر کلاس حاضر می‌شوند و این موضوع باعث گردیده است که اغلب اهالی از بیم این طبقه از استماع موسیقی محروم بوده و روز به روز بر طرفداران آنان افزوده می‌شود. صدای بلندگوی گروه‌های مذهبی سلب آسایش اهالی را نموده و رئیس شهربانی وقت نیز که فردی است مذهبی برای آنان تسهیلات لازم را فراهم می‌نماید و همسرش با چادر در اجتماع حاضر می‌شود و این موضوع باعث نضج طبقات مذهبی شده و مردم را به سوی بدویت سوق می‌دهد.

ملاحظات: به شهربانی خراسان در این زمینه و تشکیل مجالس و گروههای مذهبی (برابر مقررات) دستوراتی داده شد.

نظریه رئیس ساواک: چون تبلیغ علیه بی‌حجابی بانوان وسیله انجمن‌ها و گروههای مذهبی باعث گردیده است که اغلب بانوان و دوشیزگان در استان خراسان تشویق به استفاده از حجاب گردند و حتی اکثر آموزگاران و دانش‌آموزان دبستان‌ها و دبیرستان‌ها با چادر در سر کلاس درس حاضر شوند لذا خواهشمند است مقرر فرمایند:

1ـ به شهربانی دستور داده شود که از تشکیل و تأسیس این قبیل مجالس جلوگیری نمایند.

2ـ به وزارت آموزش و پرورش دستور داده شود که به ادارات تابعه دستور دهند از ورود آموزگاران و دبیران و دانش آموزانی که با چادر در سر کلاس درس حاضر می‌شوند جلوگیری نمایند.

3ـ از طریق وزارت کشور به استانداری و فرمانداری‌ها ابلاغ گردد به رؤسا و کادر ادارات مربوطه ابلاغ نمایند، همسران خود را از ظاهر شدن با چادر در اجتماعات منع نمایند.







 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.