دستور کلاه‌گذاری و کلاه‌برداری در زمان رضا شاه!



اعلان
چون لازم است در این موقع تغییر کلاه و استعمال کلاه بین‌المللی، رسوم و آداب استعمال آن هم کاملاً رعایت شود. لذا لازم است عموم طبقات مندرجات ذیل را رعایت نمایند:
1- کاسک کلونیال که منحصراً از دو رنگ سفید و خاکی خواهد بود فقط در ایام تابستان و تا موقع غروب آفتاب استعمال می‌شود.
2- انواع کلاه‌های حصیری و پاناما مخصوص تابستان است.
3- انواع شاپوها، کپی و غیره در تمام فصل، شب و روز استعمال می‌شود مگر در مواقع مخصوص رسمی.
4- در مواقع ورود به اتاق حتماً باید کلاه را بردارند برای احترام کامل، البته بایستی کلاه را در خارج اتاق بگذارند و در مواقع دیگر ممکن است دست بگیرند.
5- در مواقع برخورد در خیابان و معابر عمومی برای اجرای مراسمات تعارف شخص کوچکتر (چه از حیث مقام و چه از لحاظ سن) بایستی کلاه خود را برداشته پس از ادای همان مراسم از طرف مجدداً کلاه را به سر بگذارند.
6- در مواقعی که چند نفر در نقطه جمع هستند و یا عبور می‌نمایند، چنانچه شخص خارجی برسد که با یک نفر از آن جمعیت آشنایی داشته باشد موقعی که مبادله تعارف و سلام بین آن دو نفر به وسیله کلاه می‌شود سایرین باید به احترام رفیق همراه خودشان به شخصی که جهت آنها احتراماً کلاه برداشته کلاه خود را بردارند.
7- رعایت نظافت شرط حتمی است و حتی‌الامکان باید لباس اشخاص پاکیزه و اطو کشیده و صورت آنها تراشیده باشد. از انتخاب رنگهای ناجور و زننده برای لباس و پیراهن خودداری نمایند. استعمال کلاه سفید و گیوه با لباس سیاه که غالباً دیده می‌شود پسندیده نیست. کروات به مقتضای فصل باید متناسب با لباس باشد. استعمال کروات یا پاپیون سیاه یا سفید در موقع عادی خلاف ترتیب است.
8- کسانی که تا کنون در تغییر کلاه خود اقدامی ننموده‌اند لازم است فوراً کلاه خود را تبدیل به کلاه بین‌المللی نموده و به معاذیر غیر موقع از قبیل نبودن کلاه و غیره متعذّر نشوند و الّا مورد مؤاخذه واقع خواهند شد.

حکومت و رئیس بلدیه بندر جز [بندر گز فعلی، استان گلستان] عقیلی
[مهر و امضا]

منبع: کتاب تغییر لباس و کشف حجاب به روایت اسناد، صفحه 61، 62 و تصویر سند صفحه 488، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول سال 1378











 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.