عبدالعظیم ولیان، استاندار خراسان، عیّاش و فحّاش



تاریخ: 57/5/15

برابر معمول بعضى از ملاقات‌هاى آقاى ولیان با بعضى از خانم‌ها علاوه بر کاخ بیلدر و ملک‌‌آباد در کاخ پذیرائى واقع در میدان وکیل‌آباد در اطاق مخصوصى که براى همین منظور در طبقه فوقانى دفتر کارش ترتیب داده انجام می‌گیرد و دستور داده است هیچ کسى حق ورود به اطاق مزبور و حواشى آن را ندارد.
 فرشچى بر حسب وظیفه به منظور واگذارى مأموریت به باغبانان دستور می‌دهد سه نفر باغبان کاخ پذیرائى را تمیز نمایند و بدون هیچگونه نظر و آگاهى از ورود آقاى ولیان یکى از باغبانان مشغول انجام وظیفه در حواشى اطاق مخصوص بوده، دفعتا ولیان از اطاق خارج و باغبان را مى‌بیند و تصور می‌نماید، با توجه به این که مهندس فرشچى از اعمال وى در کاخ‌هاى بیلدر و ملک‌آباد و پذیرائى مطلع می‌باشد، عامدا این باغبان را جهت مراقبت به محل مذکور فرستاده فورا دستور احضار فرشچى را می‌دهد. وقتى مهندس نامبرده به نزد ولیان آمده بهانه‌جوئى نموده سئوال می‌نماید چرا با لباس کار و بدون کراوات آمده‌اى؟ مهندس فرشچى جواب می‌دهد : «قربان من در حال انجام کار هستم به همین واسطه از لباس کار استفاده می‌کنم و همیشه در هنگام کار از همین لباس استفاده می‌نمایم، ولیان با عصبانیت و فریاد می‌گوید : خیر این لباسى که پوشیده‌اى لباس.... ا ست، فرشچى می‌گوید قربان در شأن شما این حرف‌هاى رکیک و زشت نیست!.. آقاى ولیان دو سیلى محکم به صورت و دو پس گردنى و یک اُردنگى با لگد به وى زده و با فحاشی‌هاى بسیار رکیک و مستمر و اهانت به خانواده‌اش او را از کاخ بیرون کرده، دستور می‌دهد وى را اخراج نمایند و مهندس فرشچى تا تاریخ 36/11/19 خودش را در منزلش زندانى می‌کند و به دستور ولیان به خدمتش در آستان قدس و استاندارى خاتمه می‌دهند و می‌نویسند صلاحیّت خدمت در این استان را ندارد لیکن پس از این که مهندس نامبرده از شدت ناراحتى چندین روز خود را در منزل زندانى می‌نماید یک روز که ولیان به اصطلاح در حال شادى و خوشى بوده مهندس نامبرده را احضار و از وى استمالت و دلجوئى نموده مجددا به خدمت دعوت می‌شود.
توضیح و نظریه شنبه : مهندس فرشچى داماد تیمسار جهان بین است و از اعمال و اقدامات ولیان در کاخ‌هاى موصوف اطلاعات زیادى دارد.
نظریه چهارشنبه : خبر صحت دارد. رفتار ولیان با مهندس فرشچى و سایر پرسنل استاندارى و آستان قدس رضوى همواره در بین مقامات استان و آستان قدس رضوى و خانواده‌ها مورد تعبیر و تفسیر است و در روحیه سایر پرسنل نیز اثر سوء به جاى گذاشته است.
نظریه جمعه : نظریه چهارشنبه و خبر مورد تأیید است.
نظریه 9 ه : نظریه جمعه مورد تأیید است.
ملاحظه شد 5/22
روى پرونده ولیان نگهدارى شود. شایع است باغبان مذکور که در نظافت مراجعه می‌کند آقاى ولیان را در حال زننده‌اى با یکى از بانوان شوهردار دیده و در نتیجه ولیان هم عصبانى می‌شود و با فرشچى براى مرعوب کردن و مسکوت گذاردن موضوع چنین عمل می‌کند. شایع است مقامات و مأمورین دولتى که داراى همسر جوان یا نسبتا زیبایى هستند جرأت ندارند در مجامع با همسر خود با ولیان روبرو شوند. موضوع عیاشى ولیان  و فحاشى و اعمال رکیک وى باعث بدبینى و نارضائى شدیدى شده‌ است. رسائى









 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.