اسامی و سوابق 25 نفر از روحانیون انقلابی در سال 1357



 گزارش
از: 312
محترماً به استحضار می‌رساند
لیستی از طریق دفتر تیمسار ریاست ساواک ارسال و به فرموده مقرر شده درباره افراد مندرج در لیست مزبور بررسی و هر کدام استحقاق ارفاق دارند، مورد ارفاق قرار گیرند. به شرح زیر وضعیت افراد مذکور به استحضار می‌رسد. مستدعی است اوامر عالی را ابلاغ فرمایند.
1- شیخ عباس‌پور محمدی ماهونکی شغل واعظ: نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و افراطی شهرستان کرمان می‌باشد که به علت ایراد مطالب تحریک‌آمیز در منابر خود طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به دو سال به بندر لنگه تبعید گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
2- محمدجواد حجتی کرمانی شغل واعظ
یادشده یکی از وعاظ ناراحت و افراطی شهرستان قم می‌باشد که به علت سخنرانی‌های تحریک‌آمیز و تشویق مردم به شورش و بلوا طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور ابتدا تبعید و سپس دستگیر و در حال حاضر در بازداشت می‌باشد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
3- جلال طاهری حسین‌آبادی فرزند عبدالخالق شغل واعظ
نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و از طرفداران خمینی در اصفهان می‌باشد که در تحریک مردم به شورش و بلوا در شهرستان مذکور نقش اساسی داشته که ابتدا طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان اصفهان تبعید و سپس بازداشت و به تهران اعزام و در حال حاضر در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (با توجه به کهولت و بیماری آزادی وی بلامانع است مشروط به این که به اصفهان مراجعت نکند)
4- عبدالمجید معادیخواه فرزند حسین شغل طلبه
نامبرده یکی از طلاب ناراحت شهرستان قم می‌باشد که دارای سوابق ممتد بازداشتی بوده که اخیراً به علت سخنرانی‌های تحریک‌آمیز طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان قم به سه سال حبس اقامت اجباری در جیرفت محکوم گردیده لیکن مشارالیه اخیراً محل تبعید خود را ترک که دستور دستگیری وی صادر گردیده است.
5- حیدرعلی جلالی فرزند علی حسین شغل واعظ
نامرده بالا یکی از روحانیون مخالف و ساکن تهران می‌باشد که به علت اهانت به مقام شامخ سلطنت در تاریخ 28/5/57 دستگیر و درحال حاضر در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی بلامانع است)
6- جواد هشترودی فرزند یوسف شغل واعظ
یادشده بالا از زندان آزاد شده است.
7- محمد مهدی ربانی رانکوهی فرزند ابوالمکارم شغل طلبه
نامبرده بالا یکی از وعاظ و روحانیون ناراحت و از طرفداران خمینی می‌باشد که به علت تحریک مردم به شورش و بلوا به سه سال اقامت اجباری در جیرفت محکوم لیکن به علت ترک محل تبعید خود دستور دستگیری وی صادر گردیده است.
8- فضل‌اله مهدیزاده محلاتی فرزند غلامحسین شغل واعظ
یادشده بالا یکی از روحانیون فوق‌العاده ناراحت و از طرفداران خمینی ساکن تهران می‌باشد که با وجود آن که ممنوع‌المنبر بوده در مجالس و در منزل محمدتقی فلسفی سخنرانی و مطالب تحریک‌آمیز و خلاف مصالح کشور بیان می‌نموده که در تاریخ 57/3/7 در تهران دستگیر و در تاریخ 57/4/28 با قرار منع پیگرد از زندان آزاد شده است.
9- حسینعلی منتظری فرزند علی شغل واعظ
نامبرده بالا یکی از روحانیون متعصب قشری و ناراحت بوده که تاکنون اقدامات متعددی در زمینه تحریک مردم به شورش و بلوا داشته و به همین اتهام چندین بار بازداشت و سپس آزاد شده است. مشارالیه در اغتشاشات افراد اخلالگر در سال 54 در حوزه علمیه قم یکی از محرکین اصلی به انجام اخلال در نظم عمومی بوده و با عناصر وابسته به گروه‌های خرابکار و تروریست نیز رابطه برقرار نموده و با کمک مالی به این گروه‌ها آنان را تقویت و یاری می‌کرده است که به همین جهت در سال 54 دستگیر و سرانجام به ده سال حبس محکوم گردیده است (آزادی وی به مصلحت نیست)
10- ابوالقاسم خزعلی فرزند غلامرضا شغل واعظ
یادشده یکی از روحانیون ناراحت و افراطی شهرستان قم و از طرفداران خمینی می‌باشد که همواره در منابر خود مبادرت به ایراد مطالب تحریک‌آمیز و خلاف مصالح کشور می‌نماید، مشارالیه اخیراً به اتهام تحریک مردم به اغتشاش و انجام تظاهرات خیابانی در شهرستان قم، طبق رأی کمیسیون امنیتی اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در شهرستان بیجار محکوم ولی یادشده متواری و تاکنون دستگیر نگردیده است.
11- محمدصادق گیوی معروف به خلخالی فرزند یداله شغل واعظ
نامبرده یکی از روحانیون ناراحت و افراطی شهرستان قم می‌باشد که به اتهام تحریک مردم به اغتشاش و انجام تظاهرات خیابانی از طریق کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در شهرستان بندرلنگه محکوم گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
12- محمد تقی عبدوست (عبدوس) فرزند عباس شغل طلبه
نامبرده بالا به علت ایراد مطالب خلاف واقع و تحریک‌آمیز و تجلیل از خمینی در شهرستان شهسوار دستگیر و به کمیته مشترک ضد خرابکاری اعزام گردیده است و در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد. (فعلاً آزادی وی به مصلحت نیست)
13- محمد یزدی معروف به خیرخواه یزدی فرزند علی شغل واعظ
نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و افراطی شهرستان قم می‌باشد که به اتهام تحریک مردم به اغتشاش و انجام تظاهرات خیابانی طبق رأی کمیسیون امنیتی اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در شاه‌آباد غرب محکوم گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
14- سید علی محمد دستغیب فرزند علی اکبر شغل واعظ
یادشده بالا یکی از روحانیون ناراحت و افراطی مقیم شیراز می‌باشد که به علت تحریک مردم به اغتشاش و اخلال در نظم عمومی در تاریخ 56/10/15 طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در بندرلنگه محکوم گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
15- علی اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند علی شغل واعظ
یادشده بالا از روحانیون افراطی و طرفدار خمینی می‌باشد که فعالیت‌های حادی به نفع خمینی داشته و اکثراً در منابر خود مطالب تحریک‌آمیز و انتقادی عنوان و از روحانیون افراطی و گروه‌های خرابکاری پشتیبانی می‌نموده و دارای سابقه بازداشتی نیز می‌باشد. مشارالیه در سال 54 به اتهام فعالیت به نفع گروه به اصطلاح مجاهدین خلق دستگیر و سرانجام به سه سال حبس جنائی درجه یک محکوم گردیده است. (برای وی تقاضای عفو شده است.)
16- نورالدین رحیمی فرزند سید علی اکبر شغل پیش‌نماز
نامبرده بالا یکی از روحانیون افراطی و طرفدار خمینی است که در زمینه توزیع اعلامیه‌های خمینی و برگزاری مجلس ختم کشته‌شدگان وقایع تبریز و دیگر شهرهای کشور دست‌اندرکار بوده و در اغتشاشات روزهای 18 و 23/5/57 شهرستان خرم‌آباد شرکت داشته که به همین جهت در تاریخ 57/5/23 در شهرستان مذکور دستگیر و درحال حاضر در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
17- حسین حق‌بین فرزند رضا شغل طلبه
یادشده به اتهام شرکت در تظاهرات شهرستان قم دستگیر و در بازرسی بدنی از وی یک قبضه سلاح کمری با چهار عدد فشنگ کشف و در حال حاضر در کمیته مشترک ضدخرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
18- مجید سیف‌السادات فرزند مرتضی شغل واعظ
نامبرده بالا به اتهام ایراد سخنان خلاف مصالح کشور و تحریک و تشویق مردم به ایجاد تظاهرات و آشوب و بلوا در شهرستان خرم‌آباد در تاریخ 57/5/23 دستگیر و سپس به تهران اعزام و در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
19- صدرالدین حائری فرزند عبدالحسین شغل پیش‌نماز
یادشده بالا یکی از روحانیون ناراحت و افراطی و ساکن شیراز می‌باشد که نمایندگی خمینی را نیز در استان فارس داراست. مشارالیه در تاریخ 57/6/19 به علت تحریک مردم به انجام تظاهرات و تشویق مردم به فعالیت به نفع خمینی در شیراز دستگیر گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
20- عبدالرحیم ربانی شیرازی شغل واعظ
نامبرده بالا از وعاظ ناراحت و از طرفداران خمینی در شهرستان قم می‌باشد که در سخنرانی‌های خود مردم را تحریک به فعالیت‌های ضد ملی نموده که به همین مناسبت طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان قم به سه سال اقامت اجباری در جیرفت محکوم گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
21- عباسعلی صادقی قهاره فرزند محمدباقر شغل امامت جماعت
نامبرده بالا به اتهام ایراد سخنان خلاف مصالح مملکت و تحریک و تشویق مردم به ایجاد تظاهرات و آشوب و بلوا در شهرستان خرم‌آباد، در تاریخ 57/5/23 دستگیر و به تهران اعزام و در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
22- مهدی قاضی فرزند رضا شغل واعظ
نامبرده بالا یکی از روحانیون افراطی و ناراحت مقیم قم و از طرفداران خمینی می‌باشد که در اثر تحریک مردم به شورش و بلوا عده‌ای مبادرت به شکستن شیشه‌های بانک‌ها و حمله به محل حزب رستاخیز و شکستن شیشه‌های اتومبیل‌های متوقف شده نموده که به همین علت به سه سال اقامت اجباری در سقز محکوم گردیده است. ضمناً محمدتقی فلسفی از حضور تیمسار ریاست ساواک استدعای بذل توجه در مورد مشارالیه را نموده که مراتب طی گزارشی در تاریخ 57/7/11 به عرض رسیده و ریاست ساواک پی‌نوشت فرمودند فعلاً اقدامی ندارد. (آزادی وی به مصلحت نیست)
23- سیدعلی اصغر دستغیب فرزند علی اکبر شغل واعظ و پیش‌نماز
نامبرده بالا یکی از وعاظ ناراحت و افراطی و از طرفداران خمینی در شیراز می‌باشد که چندین بار احضار و تذکرات لازم به وی داده شده، مشارالیه به علت تحریک مردم به ایجاد بلوا و شورش و اخلال در نظم عمومی طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در سراوان محکوم گردیده است. (آزادی وی بلامانع است)
24- سید محمود علائی طالقانی فرزند ابوالحسن شغل امام جماعت
نامبرده بالا تاکنون چندین بار به علت فعالیت‌های ضد امنیتی دستگیر و سرانجام به ده سال حبس محکوم و پس از گذشت هفت سال از محکومیتش مورد عفو ملوکانه واقع و از زندان مرخص شده لیکن پس از آزادی از زندان مجدداً فعالیت‌های خود را شروع و در منابر از اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های تروریست پشتیبانی که به یک سال و نیم اقامت اجباری در بافت محکوم و پس از طی مدت تبعیدی، در تهران از نظر مالی به گروه تروریست مارکسیست‌های اسلامی کمک‌هایی می‌نموده که به همین علت در سال 54 دستگیر و سرانجام به ده سال زندان محکوم گردیده است. (آزادی وی به مصلحت نیست)
25- محمد جعفری معروف به ورامینی فرزند ابراهیم شغل روحانی
نامبرده بالا یکی از روحانیون افراطی بوده که به دنبال سخنرانی تحریک‌آمیز در خرم‌آباد دستگیر و به تهران اعزام و در حال حاضر در کمیته مشترک ضد خرابکاری بازداشت می‌باشد. (آزادی وی فعلاً به مصلحت نیست) 

 

















 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.