اثر حوادث 15 خرداد 1342 بر ورود گردشگران خارجی به ایران


16 خرداد 1400


       

                             شماره :773/ف                         تاریخ :42/4/6

 

 جناب آقاى نخست وزیر

     لزوماً به استحضار می‌رساند که در نتیجه اغتشاش اخیر در خصوص آمدن توریست، به میزان قابل توجهى تقلیل پیدا نموده و با مراجعه به آمار و مقایسه آن با سال قبل معلوم می‌گردد که از تاریخ 14 / 3 / 42 لغایت 1 / 4 / 42 مسافرین اصفهان 42 کم شده است در حالی که مسافرین فروردین ماه امسال با مقایسه با سال گذشته 1341 در حدود 54 افزایش پیدا نموده بود که بر اساس این آمار این شرکت نیز به تعداد پروازهاى خود اضافه نمود.
به منظور جلوگیرى از شایعات و تشویق توریست به مسافرت به ایران خواهشمند است مقرر فرمایند تشکیلات و سازمان‌هاى سیاسى دولت در خارج از کشور اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌هاى مورد لزوم در باره وجود ثبات و آرامش منتشر نمایند.
                                                                                            با تقدیم احترام

                                                                                     مدیر عامل
                                                                                  سرلشگر علی‌محمد خادمى

جناب آقاى آرام وزیر امور خارجه
جناب آقاى مهندس شیبانى هم ضمن تقاضایی...(ناخوانا). 8 / 4 / 42
جهت اقدام لازم به اداره اطلاعات و مطبوعات ارسال می‌گردد. اعتصام  13 / 4 / 42

******

 

شماره : 6630                          تاریخ : 23 / 4 / 42
 

جناب آقاى آرام وزیر امور خارجه

     حوادث پانزدهم خرداد در تهران باعث شده است که در خارج از کشور مجلات و روزنامه‌ها و مطبوعات مطالبى در باره ایران انتشار دهند که عارى از حقیقت بوده و بالاخص در امور مربوط به جهانگردان تأثیر فراوانى داشته است. سازمان جلب سیاحان که از تاریخ 18 / 1 / 1342 اقداماتى به منظور تشویق جهانگردان براى مسافرت به ایران نموده است اخیراً گزارش می‌نماید طبق اطلاعات واصله به علت این حوادث اغلب جهانگردانى که براى اقدامات در ایران قبلاً جا تهیه نموده‌اند، منصرف و مرتباً این وضع ادامه دارد. پیشنهاد نموده‌اند که در این مورد رؤساى نمایندگی‌هاى دولت شاهنشاهى ایران در خارج از کشور مصاحبه ترتیب دهند و حقیقت مطلب را که عبارت از اجراى منویات ملت ایران در مورد اصول ششگانه پیشنهادى شاهنشاه است به اطلاع کلیه ارباب مطبوعات در کشورهاى مختلف برسانند. این پیشنهاد از هر حیث پسندیده و مورد موافقت واقع شده است بالاخص این که اگر در این ایام از لحاظ معرفى کشور ایران نیز مطالبى عنوان شود در جلب توجه سیاحان بسیار مؤثر خواهد بود.. خواهشمند است دستور فرمائید تلگرافاً مراتب را به کلیه نمایندگی‌هاى دولت شاهنشاهى ایران در خارج از کشور فوراً اعلام دارند تا هر چه زودتر ترتیب کار داده شود و مراتب را گزارش نمایند.              

نخست وزیر








قیام پانزده خرداد به روایت اسناد، جلد سوم، صفحه 371 و 492، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1378.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.