پدر و پدر بزرگ بهائی امیرعباس هویدا


18 فروردين 1401


به: 325                                                                  تاریخ: 25 / 6 / 50

از: 20 ﻫ 24                                                   شماره: 47574 / 20 ﻫ 24

 

موضوع: اظهارات مهندس حامى

     آقاى مهندس حامى اظهار داشته این نخست‌وزیر دلقک بازى در مى‌آورد او پسر رحمت‌اللّه‌ [حبیب‌اله] عین‌الملک بهائى و نوه رضا قنّاد شیرازى مى‌باشد و زمانى که عباس افندى[1] وصیت‌نامه مربوط به خود را مى‌خواند 9 نفر را احضار مى‌نماید که وصیت‌نامه در حضور آنها خوانده شود و یکى از آن 9 نفر رضا قنّاد شیرازى پدربزرگ هویدا بوده است.

نظریه شنبه: نظرى ندارد و نامبرده مطالب فوق را بیان داشته.

نظریه یکشنبه: امکان دارد نامبرده چنین مطلبى را گفته باشد. هرگونه اقدام مستقیم به حفاظت منبع لطمه خواهد زد. رومى

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه تایید مى‌شود. اسفند

رونوشت به بخش 321 ارسال شد.

روى پرونده شماره 62423 بایگانى شود.

آقاى همراز

29 / 6 / 50

 

پی‌نوشت:


[1] . عباس افندى فرزند بزرگ میرزا حسینعلى نورى (بهاءاللّه‌) بوده که پس از مرگ وى به عنوان جانشین وى تعیین گردید و رهبرى بهائیان را برعهده گرفت. تحصیلات عباس افندى تا دو سال در زمان تبعید پدرش به بغداد (که در آن موقع به تصریح خودش 7 ساله بود) نزد پدر و اعمامش بود، بعد از آن در مدرسه «قادریه» بغداد به تحصیل ادامه داد. از اوان بلوغ تا 19 سالگى نزد، شیخ «عبدالسلام شوافى» به تحصیل حکمت و علم کلام پرداخت و ضمناً (بنابر نقلی) طرف توجه و محل تعلق خاطر «على شوکت پاشا» که از مراشد صوفیه عثمانى بود واقع شد و عرفان را از وى آموخت. وى از جانب پدرش لقب غصن‌اعظم را داشت و کتاب «مفاوضات» منسوب به اوست که مطالب آن بر دو نوع است، یک قسمت تأویل آیات تورات و انجیل و بیان بعضى تشابهات و قسمت دیگر عقاید اشاعره و وحدت وجودیها و تناسخى‌ها و غیر ایشان مى‌باشد.

سایر تألیفات عبدالبهاء عبارتند از: مقاله‌ى سیاح، تاریخ دوره اول امر به فارسى، مکاتب در سه جلد (فارسى و عربى)، تذکره‌الوفا، خطابات، الواح وصایا، لوح صلح... و برخى مناجات به فارسى و عربى.

عباس افندى در احکام پدر تصرفاتى کرد از جمله: عایدات امر را که طبق دستور بهاءاللّه‌ باید به بیت‌العدل برسد، به عائله خود و پس از آن به شوقى افندى جانشین خود تخصیص داد و در نفس‌الامر، بیت‌العدل را که وجود خارجى هم نداشت در وجود شوقى مستهلک ساخت. عباس افندى تا پایان عمر با مردم دارى و سیاست عجیبى سلوک نمود و از مسلمات است که در عکا مانند پدرش بهاءاللّه‌ پشت سر امام جماعت اهل تسنن به آداب مسلمین نماز مى‌گذارد. عباس افندى در سنه 27 ربیع‌الاول سال 1340 قمرى برابر با 7 آذر 1300 شمسى در سن 80 سالگى در حیفا درگذشت.





1347/6/11 - به همراه فرخ رو پارسای (وزیر بهائی آموزش و پرورش) دو چهره بهائی در اوج قدرت


منبع: رجال عصر پهلوی، امیرعباس هویدا به روایت اسناد ساواک، جلد دوم، صفحه 179، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1384.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.