توطئه ساواک علیه شیخ حسین لنکرانی


17 خرداد 1402


از: اداره کل سوم (316)                                                   تاریخ: 14 / 4 / 49

به: ریاست ساواک تهران (ه‌ ‌3)                                        شماره: 1723 / 316

 

درباره: شیخ حسین لنکرانی

پیرو 1558 / 316- 3 / 4 / 49

خواهشمند است دستور فرمائید طرحی در مورد تضعیف و خفیف کردن نامبرده بالا تهیه و ارسال دارند تا پس از تصویب به مورد اجرا گذارده شود.

مدیر کل اداره سوم- مقدم

مسئول بررسی- اوانی

10 / 44 / 9

رئیس بخش 316- ازغندی 10 / 4

رئیس اداره یکم عملیات و بررسی- جوان

 

 

********

از: تیمسار ریاست ساواک مدیریت کل اداره سوم 316               تاریخ: 22 / 4 / 49

به: ساواک تهران 20 ه‌ 3                                              شماره: 15963 / 20 ه‌ 3

 

درباره: شیخ حسین لنکرانی

بازگشت به شماره 1733 / 316- 14 / 3 / 49

به نظر این ساواک به منظور تضعیف موقعیت نامبرده بالا در بین متعصبین مذهبی بهتر است با توجه به سوابق گذشته مشارالیه و برادرش اعلامیه‌ای تهیه و ضمن معرفی وی به عنوان یکی از افراد فعال حزب منحله توده از عموم مسلمین خواسته شود که از تماس با وی خودداری نمایند و چون سوابق لنکرانی در آن اداره کل موجود می‌باشد مقرر فرمایند در صورت تصویب اعلامیه مذکور را تهیه و در حدود سیصد نسخه از آن را جهت توزیع بین متعصبین مذهبی به این ساواک ارسال نمایند.

رئیس ساواک تهران. نواب

از طرف عمیدی

آقای صالحی- گزارش متعصبانه و دینی به نحو مقتضی اعلامیه‌ای به امضای جامعه روحانیت با توجه به وضع گذشته وی تهیه و توزیع شود. 22 / 4

کلیه جلدها ارائه شود. 22 / 4

 

********

دین و عوام‌فریبی

اگر نسل جوان سابقه افرادی را که به سن کهولت رسیده‌اند به یاد ندارد به طور حتم اشخاصی که سنین جوانی را پشت سر گذشته‌اند کم و بیش از فعالیت آنهایی که هم اکنون در زیر ماسک دیانت و چهره حق به جانب به عوامفریبی مشغولند آگاهند. اگر آنهایی که برای منافع شخصی هر روز به رنگی و هر لحظه به شکلی در می‌آیند و حتی با داشتن سابقه عضویت در حزبی که پایه آن بر مبنای الحاد و کفر بنا شده به لباس مقدس روحانیت درآمده‌اند کمی به خود آیند و به عواقب شوم بیگانه‌پرستی بیندیشند در زیر ضربات وجدان (اگر وجدانی داشته باشند) آسوده خاطر نخواهند نشست. حسین لنکرانی چهره معروف و شناخته شده حزب توده سابق که به اتفاق برادرانش سوگند وفاداری به مرام کمونیست و توده‌گری یاد کرده اینک با تغییر قیافه و افزون عنوان دیگری (شیخ) بر اسم خود از دین مبین اسلام که مخالف سرسخت مرام اشتراکی است پشتیبانی و طرفداری می‌کند. افرادی که این عضو برجسته حزب شناخته شده توده را از قدیم می‌شناسند و هم اکنون فداکاریهای ظاهری او را برای شریعت اسلام مشاهده می‌کنند بی‌اختیار از خود می‌پرسند چه چیز باعث تغییر رنگ این شخص شده؟ آیا به دستور اربابان سابقش برای تضعیف مذهب تشیع انتخاب نشده؟ آیا برای لک‌دار کردن جامعه روحانیت لباس روحانی به تن این شخص نپوشانیده‌اند؟

والله یشهد انّ المنافقین لکاذبون

خوش بود گر محک تجربه آید به میان                  تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

   جمعی از روحانیون تهران

 

********

از: اداره کل سوم (316)                                                 تاریخ: 3 / 8 / 49

به: ریاست ساواک تهران (ه‌ 3)                                     شماره: 3482 / 316

 

درباره: شیخ حسین لنکرانی

عطف به 15963 / 20 ه‌ 3- 22 / 4 / 49

با ایفاد سیصد برگ اعلامیه‌ای که به منظور تضعیف نامبرده بالا تهیه شده خواهشمند است دستور فرمائید به نحو کاملاً غیرمحسوس نسبت به توزیع آن اقدام و نتیجه را ضمن تعیین عکس‌العمل نامبرده و چگونگی انعکاس آن در بین طبقه روحانیون و عناصر مذهبی به این اداره کل اعلام دارند.

مدیر کل اداره سوم – مقدم

 از طرف 

محترماً به استحضار می‌رساند. پهلوان

آقای رضوی مذاکره نمائید. 7 / 8 / 49

 

********

از: ساواک تهران 20 ه‌ 3                                                 تاریخ: 11 / 8 / 49

به: ریاست ساواک شهرری، کرج، شمیرانات                    شماره: 17906 / 20 ه‌ 3

 

درباره: شیخ حسین لنکرانی

بدینوسیله 30 برگ اعلامیه‌ای که به منظور تضعیف نامبرده بالا در بین متعصبین مذهبی تهیه گردیده به پیوست ایفاد می‌گردد. دستور فرمائید با رعایت حفاظت کامل و به نحو کاملاً غیرمحسوس اوراق مذکور به وسیله رهبران عملیات در محل‌های حساس توزیع و نتیجه را ضمن تعیین عکس‌العمل روحانیون و طرفداران وی اعلام نمایند.

 

رئیس ساواک تهران. نواب 11 / 8 / 49

  از طرف

تهیه کننده- رضوی

رئیس بخش3- پهلوان 11 / 8 / 49

رئیس اداره امنیت داخلی- فرنژاد

 

********

از: 20 ه‌ 3                                                                  تاریخ: 11 / 9 / 49

به: 316                                                               شماره: 65469 / 20 ه‌ 3

 

موضوع: شیخ حسین لنکرانی

محمد حسن توسلی خادم مسجد ارگ در یک مذاکره خصوصی اظهار نمود: علیه شیخ حسین لنکرانی اعلامیه‌ای چاپ و توزیع شده که او را به داشتن سوابق کمونیستی و همکاری با توده‌ایها متهم کرده‌اند و توسلی گفت شیخ حسین لنکرانی خودش برای من نقل کرده که اعلامیه مذکور را دیده و ماتحتش را با آن پاک کرده است.

نظریه شنبه: احتمال می‌رود اعلامیه مذکور از طرف افراد منتسب به میرزا یوسف شعار تبریزی که لنکرانی علیه وی و علامه برقعی تحریکاتی می‌کند چاپ شده باشد چون میرزا یوسف شعار تبریزی قبلاً نیز گفته است که لنکرانی دندان‌های سیاسی‌اش ریخته و فعلاً دندان دینی درآورده است.[1]

 

نظریه یکشنبه: تحقیق از توسلی باعث شناسائی منبع خواهد شد. آسای

نظریه چهارشنبه: نظریه یکشنبه مورد تائید است. نگهبان

بخش 3 پهلوان

اداره کل سوم – 11 / 9 / 49

پی‌نوشت:

[1] . این منبع از اصل جریان که توطئه ساواک برای بدنام نمودن شیخ حسین لنکرانی بوده، بی اطلاع بوده لذا چاپ اعلامیه مذکور را به فرد نامبرده در سند نسبت داده است.

 




منبع: شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک، صفحات 268، 275، 285، 290، 293 و 299، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1383.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.