درباره لژ فروغی (بیداری)


07 آذر 1402


 لژ فروغی[بیداری] از جمله لژهای فراماسونری در ایران بود که در سال 1339 ش/ 1960م تأسیس شد. مؤسسان این لژ (Loge) آن را به نام محمد علی‌خان فروغی ذکاءالملک (1254-1321ش) نام‌گذاری کردند. لژ فروغی برای ماسون‌های قدیمی‌تر ایران بیشتر حکم نوعی باشگاه را داشت که در آن جا بتوانند در پیاده کردن اهداف انگلیس برنامه ریزی و همکاری کنند و همدیگر را ملاقات کنند. سند زیر که از کتاب رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک(15) هوشنگ نهاوندی(تهران، مرکز بررسی اسناد تاریخی، 1384، ص288 )انتخاب شده، به فعالیت‌های لژ فروغی مربوط است. این سند در واقع دعوتنامه‌ای است برای اعضای لژ که تشکیل جلسه عادی لژ در 16 اردیبهشت 1352 را به آن‌ها اطلاع داده است. این دعوتنامه علاوه بر دعوت اعضا، رئوس برنامه‌های جلسه مذکور را نیز یادآور شده است. اهمیت این اسناد در اشاره به افراد و به کاربران برخی اصطلاحات مربوط به فعالیت لژهای فراماسونری است. برپایه این سند، اسدالله صوفی رئیس لژ بود و الحاق اعضای جدید با اخذ رأی از سایر اعضا انجام می‌شد. قرار بود در این جلسه، هوشنگ نهاوندی و محمود کشفیان به جرگه اعضای لژ ملحق شوند.
استاد ارجمند و سالار از سلسله مراتب لژ بود و افراد برای رسیدن به این درجات باید انتخاب و سپس مستقر می‌شدند. گرداندن کیسه خیریه و قرائت صورت جلسه از دیگر فعالیت‌های لژ در جلسات عادی بود. گاه جلسات با صرف شام برادرانه پایان می‌یافت.
قابل ذکر است که پس از فوت محمدعلی فروغی فرزندانش (محمود- محسن) در استمرار لژ فروغی با ترکیب جدید (1333-1357) به کار خود ادامه داد. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اسناد «لژ بیداری» در منزل فروغی به دست آمد که در 5 جلد توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (سوره مهر) منتشر شد.





محمدعلی فروغی



 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.