درگیری در مسجد ارک در مراسم چهلم شهدای مدرسه فیضیه قم 1342


09 ارديبهشت 1402


برگزاری مراسم چهلم شهدای مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم در سال 1342 در «مسجد ارک تهران» به زد و خورد میان مردم و مامورین رژیم پهلوی انجامیده و باعث زخمی و دستگیر شدن تعدادی از تظاهرکنندگان گردید. این مراسم بر اساس سندی که در ادامه خواهد آمد به شدت از سوی رژیم کنترل می‌شد: در بخشی از سند راجع به اقدامات رژیم آمده است:

«ساعت 14:00 درب مسجد قفل گردید و افراد کلانتری 9 جلوی مسجد مستقر شدند. در ساعت 15:00 هفت دستگاه لندرو به سرنشینی در حدود 50 نفر پلیس امدادی در میدان ارک مستقر گردید...» با وجود همه‌ی این تدابیر روحانیون و توده‌های مردم با سر دادن شعارهایی از امام خمینی (ره) حمایت کرده و یاد شهداء را گرامی داشتند. در بخش دیگری از این سند آمده است: «در بین تظاهرکنندگان افراد معمم زیاد دیده می شود که با جملاتی سعی داشتند افراد را تحریک نمایند در این جریان 14 نفر توسط افراد کلانتری 9 دستگیر گردیدند...»

در روزهایی که با چهلم فاجعه مدرسه فیضیه قم مصادف بود، اعلامیه‌ای مبنی بر برگزاری مجلس ترحیمی رأس ساعت 3/30 تا 7 بعد از ظهر روز 1342/2/21 در مسجد ارک منتشر شد ولی دولت از برگزاری این مجلس جلوگیری کرد و مجلس ختم برگزار نشد.







 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.