هماهنگی دولت فرانسه و آلمان علیه امام خمینی در پائیز سال 1357


14 مهر 1400


حضرت امام(ره) در مهرماه 1357 و به دلیل تضییقات و فشارهای حکومت بعث عراق، ساواک و همکاری سرویس فرانسه، ابتدا رهسپار کویت شدند و پس از مخالفت حکومت آن کشور با حضور ایشان در آنجا، عازم پاریس شدند. در 24 مهرماه، آن حضرت در نامه‌ای به آقای جلال‌الدین فارسی، موضوع احتمال عزیمت به سوریه را یادآور شده بودند. (صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج 4، ص 28) در چهاردهم آذرماه چنین گفته می‌شد که: «دولت فرانسه به امام خمینی(ره) اعلام کرده است که ادامه فعالیت‌های آن حضرت، در روابط آن کشور با ایران قابل تحمل نیست و ایشان باید این روش (فعالیت) را ترک نمایند.» در چهاردهم این ماه اعلام شد سفیر دولت آلمان در تهران اظهار کرده است که: «قرار است امام(ره) ظرف یکی دو روز آینده از کشور فرانسه به آلمان عزیمت نماید.» پخش نکردن نطق اخیر حضرت امام(ره) در رادیو و تلویزیون آلمان نیز در این راستا و به توصیه دولت ایران تلقی می‌شد. ظاهراً هماهنگی‌های بیشتر به مذاکرات سفیر آلمان با وزیر امور خارجه ایران موکول شده بود. در همین زمان شایعه دیگری مطرح بود؛ مبنی بر این که امام خمینی(ره) قصد دارند در ماه‌های محرم و صفر به ایران بازگردند؛ بر همین بنا رئیس شهربانی کشور دستور داد: «به محض ورود یادشده هرگونه ارتباط او را بدواً با افراد غیر سویل[غیر نظامی] قطع نموده و با همکاری سازمان اطلاعات و امنیت محل، وی را در اولین فرصت با هواپیما و هلی‌کوپتر انتظامی به تهران اعزام دارند.»

نقش رئیس سرویس فرانسه در همکاری با مأمورین ویژه ساواک علیه اسلام، شناسائی افراد، شنود منزل امام… از مهمترین مسائلی است که در کتاب: امام خمینی در آئینه اسناد ساواک قابل مشاهده است.

متن کامل این خبر در بولتن­ محرمانه خبرگزارى پارس،­ ش 261 به تاریخ 15 / 9 / 1357­ آمده است:

گویا امروز­«شایتز» نماینده وزارت­ خارجه فرانسه با پیامى از­ طرف والرى ژیسکاردستن­ رئیس جمهور فرانسه و نیز پیام تهدیدآمیز دیگرى از­ سوى جیمى کارتر رئیس­ جمهور امریکا به دیدار امام­ خمینى مى‌رود، اما با عکس‌العمل تند حضرت امام­ مواجه مى‌گردد. امام دو روز ­بعد (15 / 9 / 57) در پاسخ به­ پرسش روزنامه دیلى تلگراف ­انگلستان مبنى بر این که این ­دیدار تغییرى در بیانیه‌هاى­ شما ایجاد خواهد کرد­؟، فرمودند: «خیر. من هرگز­ حتى یک لحظه هم موضع­ خود را تغییر نمى‌دهم. این ­تکلیف الهى است و در صورت سکوت مسؤول خدا­ خواهم بود.» امام ادامه دادند:­ «اگر محدود بکنند، ما در ­فرانسه نمى‌مانیم و به جاى­ دیگرى خواهیم رفت. لکن ­براى فرانسه صورت خوشى ­نخواهد داشت.» (صحیفه­ امام، ج 5، ص 178 و 179)

*****

گزارش خبر

 

دولت فرانسه به خمینى اعلام کرده که ادامه فعالیت‌هاى وى علیه ایران که موجب ­اخلال خواهد شد در روابط ما با دولت ایران قابل تحمل نمی‌باشد و از خمینى­ خواسته شده که این روش را ترک نماید.

توضیح اداره کل دوم: در ساعت 1030 دقیقه به علت اختلال در برق و مخابرات­ به منظور اعلام خبر فوق میسر نگردید با مدیریت کل اداره سوم تماس برقرار گردد.

محترماً موضوع از بى. بى. سى نیز پخش شده است. 14 / 9 / 57

در بولتن درج گردید ـ جهت بهره‌بردارى به استحضار رئیس دایره عملیات می‌رسد. کندرى

 

 

*****

اظهارات سفیر دولت آلمان فدرال در مورد قصد

عزیمت روح‌اله خمینى به این کشور

طبق اطلاع، اخیراً سفیر دولت آلمان فدرال در دربار شاهنشاهى اظهار نموده که­ قرار است روح‌اله خمینى ظرف یکى دو روز آینده از کشور فرانسه به آلمان عزیمت ­نماید.

سفیر دولت آلمان فدرال افزوده:

چون کشور آلمان فدرال با دولت شاهنشاهى ایران قرار داد لغو روادید دارد، لذا ­نمی‌توانیم از ورود خمینى به آلمان جلوگیرى کنیم، ولى باید تدابیرى براى کنترل او ­به عمل آید.

سفیر آلمان در ادامه ­صحبتهاى خود اضافه کرده­ بنا به توصیه دولت­ شاهنشاهى ایران از پخش­ نطق اخیر خمینى از رادیو و ­تلویزیون آلمان جلوگیرى­ گردیده است.

ضمناً قرار بوده سفیر آلمان ­فدرال با وزیر امورخارجه­ دولت ایران در این زمینه ­مذاکره نماید.

ارزیابى خبر: خبر صحت دارد.

اقدامات انجام شده: مراتب به­ نخست‌وزیرى اعلام­ گردیده است.

 

*****

آگهى

نظر به این که امکان دارد روح‌اله خمینى در ماههاى محرم و صفر از طریق یکى از مرزهاى هوائى یا زمینى به کشور وارد شود، به فرماندهان نظامى کلیه شهرستانهائى که مرزهاى هوائى و زمینى و دریائى دارند هشدار داده شود از هم‌اکنون در مرزهاى ورودى آمادگى لازم داشته باشند تا به محض ورود یاد شده هرگونه ارتباط او را بدواً با افراد غیرسویل قطع نموده و با همکارى با سازمان اطلاعات و امنیت محل وى را در اولین فرصت با هواپیما و هلى‌کوپتر انتظامى به تهران اعزام دارند.

امریه تیمسار ریاست شهربانى کشور شاهنشاهى.

امکان دارد بعضى از عوامل مخالف که در خارج از کشور هستند بدون اطلاع قبلى به کشور وارد گردند و ساواک‌هاى محل از این موضوع اطلاع و اقدامات لازم به عمل آورند و در این قبیل موارد نهایت همکارى و تشریک مساعى با ساواک ارتشى به عمل آید در اجراى مفاد بخشنامه و امریه صادره به موقع اقدام و نتیجه را آگهى دارند.

 






منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 18، صفحه 244، 344 و 345، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1384


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.