نمایندگان حضرت امام خمینی(ره) پس از تبعید آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده در سال 1357


23 خرداد 1398


شماره: 5558 / 21

تاریخ: 29 / 3 / 37 [1357]

 

موضوع: نماینده خمینى

از وقتى مرتضى پسندیده از قم تبعید شد مردمى که می‌خواستند وجوهات بدهند سراغ نماینده خمینى را می‌گرفتند تا اینکه شیخ محمد صادق کرباسچى تهرانى[1] معرفى شد ولى وى نیز تبعید شد لذا طرفداران و گردانندگان دستگاه خمینى تصمیم گرفته‌اند که منبعد نماینده خمینى مخفى باشد و هر کس می‌خواهد پول به خمینى بدهد به طلاب طرفدار وى که مورد اطمینان هستند تحویل داده و ایشان به نماینده مخصوص خمینى مسترد نموده و قبض رسید دریافت نماید و تصمیم بر این شد که مثل زمان پسندیده روى قبوض رسید نام وکیل و یا نماینده خمینى نوشته نشود فقط یک مهر مخصوص درست کنند و قبوض رسید را با آن معهور نمایند تا مدرکى دست دولت ندهند.

نظریه شنبه ـ بالاخره نماینده مخفى خمینى هم معلوم خواهد شد و عاقبت مردم می‌فهمند چه کسى است. افرادى که مورد اطمینان خمینى هستند عبارتند از: حسن صانعى،[2]  شیخ عباس محفوظى،[3] محمد على شرعى،[4]  محمد على اسلامى تربتى، یوسف صانعى،[5] یحیى انصارى،[6] محمد مؤمن.[7] این افراد مورد اطمینان هستند ولى نماینده مخصوص نیستند و اگر کارى هم بکنند با اجازه پسندیده است و قبلاً با او تماس می‌گیرند.

 

نظریه یکشنبه ـ تمام افرادى که فوقاً نام برده شده از طرفداران جدى و سرسخت خمینى هستند که هر یک داراى سوابق مستدى می‌باشند لذا براى نمایندگى خمینى در آتیه یکى از همین افراد یا امثال اینها انتخاب خواهد شد. منابع در زمینه شناسائى نماینده آتى خمینى توجیه گردیده‌اند. شراره

نظریه دوشنبه: مفاد خبر و نظریه یکشنبه مورد تایید است. پارسا

نظریه سه‌شنبه: به نحو مقتضى سایر منابع و همکاران در این زمینه توجیه و در صورتی که فرد مورد نظر شناخته شد، مراتب اعلام خواهد شد. کیاوش

  بهره‌بردارى و دستور مراقبت از آنها داده شود. (ثابتى) 7 / 4 / 37

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . آیت‌اللّه‌ شیخ محمدصادق کرباسچى تهرانى در دهم خرداد 57 پس از تشکیل کمیسیون امنیت اجتماعى در شهر قم محکوم به سه سال تبعید مى‌شود، امّا پرویز ثابتى در 27 / 3 / 57 به ساواک قم یادآور مى‌شود چنانچه دست از تقسیم شهریه و جمع‌آورى وجوهات بردارد این حکم اجرا نشود، ولى آیت‌اللّه‌ کرباسچى تهرانى به این پیشنهاد نظر مساعدى نشان نمى‌دهد و در نهایت به انارک تبعید و دو ماه بعد از آنجا به شهر ایذه در خوزستان تغییر محل مى‌دهد. آیت‌الله کرباسچی در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۸۲ در بیمارستان کامکار قم درگذشت

[2] . حجت‌الاسلام حسن صانعى: ایشان عضو دفتر امام خمینى بود و پس از تشکیل بنیاد 15 خرداد براى حمایت از خانواده شهداى آن رویداد و نیز بزرگداشت یاد قیام 15 خرداد 42 از طرف امام خمینى به سرپرستى این بنیاد برگزیده شد.

[3] . حجت‌الاسلام و المسلمین عباس محفوظى در سال 1305 در رودسر به دنیا آمد. دروس عالى علوم دینى را در قم فراگرفت و از محضر آیت‌اللّه‌ العظمی سیدحسین بروجردى و امام خمینى بهره برد. وى در سال 1352 به رفسنجان تبعید شد و دوبار در دادگاه تهران محاکمه گردید. جرم او مشارکت در قتل پاسبانى در قم بود که این پاسبان در واقع  توسط گروه ابوذر کشته شده بود و ربطى به ایشان نداشت. حجت‌الاسلام محفوظى پس از انقلاب عضو دومین دوره مجلس خبرگان و نیز نماینده ولى فقیه در دانشگاهها بود.

[4] . آیت‌الله محمدعلى شرعى در سال 1344 در قم به دنیا آمد و در حوزه علمیه این شهر درس خواند. ایشان پس از انقلاب نماینده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى بود. آیت‌الله محمدعلی شرعی پس از تحمل یک دوره بیماری صبح روز یکشنبه 12 دی ماه 1395 دعوت حق را لبیک گفت و به لقاء الله پیوست.

[5] . آیت‌الله یوسف صانعی، فرزند محمدعلی در سال 1316 ﻫ ش در جرقویه اصفهان متولد شد، تحصیلات ابتدایى را در اصفهان به پایان رساند و در 1328 به قم رفت و تحصیلات خود را در آنجا دنبال کرد. در 1330 در مدرسه فیضیه قم سکنى گزید و دروس سطح، عالى و مقدماتى از فلسفه را زیر نظر اساتیدى چون آیت‌اللّه‌ مشکینى و منتظرى به پایان برد و مدتى هم از درس خارج حضرت امام خمینى (ره) استفاده کرد. با آغاز سال 1342 همزمان با شروع مبارزات امام(ره) و تبعید ایشان، وى نیز وارد جریان مبارزه با رژیم شد و در همان سال، امام خمینى(ره) مسئولیت رسیدگى به وضع طلاب و خرابى مدرسه فیضیه و مجروحین را به ایشان واگذار کرد. پس از انقلاب اسلامی در دستگاه قضائی مسئولیت‌های مختلفی داشت و در حال حاضر دارای کرسی درس خارج در حوزه علمیه قم می‌باشد.

[6] . آیت‌الله شیخ‌یحیى انصارى شیرازی در سال 1306 در سرکوه داراب چشم به جهان گشود. پس از دوره دبستان، مقدمات علوم دینى را در زادگاه خود آموخت و در سال 1325 به شیراز آمد و دوره سطح را در این شهر فرا گرفت. در سال 1331 به قم رفت و از درس آیات سید باقر سلطانى، حسینعلى منتظرى، فکور یزدى بهره برد. فقه و اصول را نزد امام آموخت و از مباحث آیت‌اللّه‌ بروجردى نیز استفاده کرد. فلسفه را نزد علامه طباطبایى گذراند. ایشان داراى تألیفاتى چون: اصطلاحات حکمت متعالیه، آهنگ آزادى از سرکوه داراب، سروش از غیب و اشعارى است که در قالب قصاید و غزلیات ساخته است. آیت‌الله انصاری شیرازی سحرگاه روز یکشنبه ۱۴ دی‌ ماه ۱۳۹۳ مصادف با ۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۳۶ در شهر قم درگذشت

[7] . آیت‌الله محمد مؤمن در سال 1317 در قم متولد شد. قبل از دبستان قرآن و گلستان و جامع‌المقدمات را خواند. در 9 سالگى به دبستان رفت و استعدادش باعث شد که در پایان دوره دبستان آموزگار کلاس اول شود. در سال 1332 به فراگیرى علوم دینى پرداخت. در سال 1343 مدتى به نجف رفت تا درس اساتید آن دیار را نیز تجربه کند. ورود ایشان به مبارزات سیاسى موجب شد که در  سال 1353 نه ماه به شهداد کرمان تبعید شود. تبعید بعدى وى به تویسرکان بود که دو سال و چهارماه به طول کشید. پس از انقلاب ایشان از طرف امام خمینى به عضویت شوراى نگهبان درآمد. دیگر مسوولیت‌هاى وى عضو شوراى عالى قضایى، نماینده مجلس خبرگان از طرف مردم سمنان و مسوول دادگاه عالى انقلاب اسلامى و عضو شورای نگهبان بود. آیت‌الله محمد مؤمن در یکم دی ماه ۱۳۹۷ در یکی از بیمارستان‌های قم بستری شد و در ۲ اسفند ۱۳۹۷ درگذشت.





آیت‌الله محمدصادق کرباسچی تهرانی





آیت‌الله محمد مؤمن



آیت‌الله محمدعلی شرعی



آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی



حجت‌الاسلام حسن صانعی

منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد ششم، صفحه 400، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1378.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.