اطلاعیه تشکیل جامعه‌ی اسلامی معلمین توسط شهید محمدعلی رجائی و برخی از اساتید و معلمان


07 شهريور 1400


جامعه‌ی اسلامى معلمین

«تهران»

به نام خدا

برادر و همکار ارجمند

     در اجتماعى که شعله‌هاى فساد از هرگوشه و کنارى زبانه کشیده دامن پاک جوانان ما را مى‌سوزاند، و در محیطى که ارزش‌هاى اخلاقى کمترین موقعیت را دارا هستند، و بالاخره در جامعه‌اى که پایه‌هاى ایمانى ریشه‌هاى خود را از جان افراد اجتماع ما کنده و جاى خود را به بى‌بند و بارى و هرج ‌و مرج داده‌اند به حکم: کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته عده‌اى از معلمین و دبیران وزارت فرهنگ و استادان دانشگاه گرد هم جمع شده و با امید به خداوند متعال و همت برادران مسلمان دست به کار اقداماتى شده‌اند که وظیفه دینى و وجدانى خود را انجام داده باشند و براى اجراى مقاصد خود در ابتدا جامعه‌اى به نام: «جامعه اسلامى معلمین» تشکیل داده‌اند.

شما که شاهد این مصائب اجتماعى ناشى از بى‌دینى هستید، شما که از بى‌بند و بارى و هرج و مرج اخلاقى جوانان رنج مى‌برید و شما که اجتماع دیگران را در باطل به چشم مى‌بینید و موفقیت آنان را ملاحظه مى‌کنید و بالاخره شما که مى‌خواهید اجتماع ما صورت و سیرت خدایى و اسلامى به خود بگیرد، خواه ‌ناخواه به طور فردى اقداماتى مى‌کنید، توجه دارید که تنها نیستید و خیلى از همکاران شما هستند که مثل شما فکر مى‌کنند و هر یک به تنهایى کوشش‌هایى دارند و اگر چنانچه این کوشش‌ها در قالب اجتماعى ریخته شوند و طبق برنامه منظمى در سراسر کشور اعمال گردند، بهتر و زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

جامعه اسلامى معلمین تهران به فکر ایجاد این اتحاد و اجتماع است و به این جهت ضمن تقدیم اساسنامه و یک برگ عضویت دست همکارى به سوى شما معلم مسلمان و علاقه‌مند دراز کرده و امیدوار است با قبول عضویت و همکارى که متعاقب آن خواهید فرمود بتواند به هدف‌ها و آمال خدایى خود برسد. باشد که همه ما مورد عفو و رحمت الهى واقع شویم.

هیأت مدیره جامعه اسلامى معلمین تهران:

مرتضى مطهرى ـ احمد راد ـ احمد آرام ـ محمد بهفروزى ـ محمدعلى رجایى ـ سید مصطفى طباطبایى

آدرس: تهران ـ نارمک. دبیرستان کمال ـ جامعه اسلامى معلمین ـ رجائى[1]

 

پی‌نوشت:


[1] . شهید محمدعلی رجائی و افراد نامبرده در اطلاعیه مذکور بین سال‌های 1341- 1339 کوشش نمودند جامعه اسلامی معلمین را تأسیس نمایند ولی به نتیجه نرسیده و راکد ماند.




منبع: یاران امام به روایت اسناد ساواک، آیت‌الله سید محمود طالقانی، جلد اول، صفحه 261، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1381.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.