هماهنگی آقای سید کاظم شریعتمداری با نماینده ساواک قم برای محرم سال 1357


10 فروردين 1401


[بولتن][1]

...3ـ روز 11 / 9 / 57، آیت‌اله سید کاظم شریعتمدارى پس از آگاهى از وقایع تهران، در مذاکراتى که به طور خصوصى با نماینده ساواک در شهر قم داشته، عنوان کرده:

یک نفر رابط از طرف ارتشبد اویسى و نیز یک نفر رابط دیگر از طرف فرماندار نظامى قم به اطلاع او (شریعتمدارى) رسانیده‌اند که در نظر است در ماه محرم براى قم از لحاظ احترام به ایشان (شریعتمدارى) آزادى عمل نسبى استثنائى قائل شوند.

آیت‌اله شریعتمدارى سپس اضافه کرده:

مطلبى را صلاح ندانستم به طور صریح به رابطین بازگو نمایم و اینک به طور خصوصى می‌گویم. اولاً: قائل شدن چنین استثنائى براى قم جلب توجه خواهد نمود و در ثانى من(شریعتمدارى) آن اندازه که به وضع سایر نقاط می‌رسم در امور قم دخالت چندانى ندارم و از طرفى در شرایط کنونى معلوم نیست که در صورت استثناء قائل شدن براى قم و دادن آزادى عمل نسبى چه وضعى پیش خواهد آمد و به نظر من(شریعتمدارى) خوب است که در قم هم مانند سایر نقاط مأمورین یکسان عمل نمایند.

آیت‌اله شریعتمدارى در خاتمه درباره نظریات ارتشبد اویسى و فرماندار نظامى قم تأکید نموده: هرگونه اقدامى به نحوى انجام گیرد که اظهار نظریات ایشان(شریعتمدارى) مکتوم بماند.

ارزیابى خبر:

انجام مذاکرات صحت داشته و مطالب بالا بین نامبردگان عنوان شده است.

 

 

پی‌نوشت:


[1] . بولتنى که مى‌خوانید با ­عنوان «تماس و مذاکرات ­خصوصى افراد با آیت‌اللّه‌ سید ­کاظم شریعتمدارى » داراى­ سه بند بود که بندهاى اول و ­دوم آن مربوط به روز دهم آذر ­در کتاب هفدهم انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک آمده است.






منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 18، صفحه 45، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1384.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.