تأثیرپذیری برخی از منابع ساواک از نهضت اسلامی مردم ایران


05 بهمن 1398


منابع ساواک اصطلاحاً به خبرچینانی اطلاق می‌شد که در نقاط مختلف کشور برای ساواک گزارش تهیه کرده و درباره افراد و یا موضوعات مورد نظر ساواک مطلب ارسال می‌نمودند. این افراد با انگیزه‌های مختلف که مهمترین آن دریافت پول بود، جذب ساواک می‌گردیدند.

تعداد منابع ساواک در سال‌های مختلف پس از تأسیس این سازمان متغیر و نامعلوم است. برخی درباره منابع و برشمردن تعداد آنان راه مبالغه پیموده و گفته‌اند: «از هر سه ایرانی یک نفر عضو ساواک است.»[1] و برخی تعداد آنان را در اواخر دهه‌ی چهل 5500 نفر و برخی دیگر بین 20 تا 30 هزار نفر عنوان کرده‌اند.[2]

به هرحال با توجه به اینکه منابع ساواک از میان طبقات مختلف اجتماع و با افکار و عقاید متفاوت برگزیده می‌شدند و جریان توفنده انقلاب اسلامی و مظلومیت مردم مسلمان و به پا خاسته کشور هر روز صحنه‌هایی از آگاهی، صلابت، شجاعت، شهادت و پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل می‌آفریدند و خواب‌رفتگان را بیدار نموده و با خود به حرکت در می‌آوردند؛ تأثیر پذیری برخی از منابع ساواک از انقلاب اسلامی دور از ذهن و واقعیت نمی‌تواند باشد ولی اینکه چه تعدادی از این افراد و به چه مقدار و با چه کیفیتی تغییر و تأثیرپذیرفته بودند، نیاز به جمع‌آوری اسناد، مدارک و شواهدی دارد که به دلیل مرور زمان شاید هیچ‌گاه امکان آن فراهم نگردد.

******

سری

به: ریاست سازمان اطلاعات و امنیت آذربایجان غربی(رضائیه)         شماره: 6983 / 324

از: اداره کل سوم 324- 4 ه‍                                                          تاریخ: 6 / 10 / 57

 

درباره: منابع

اخیراً مشاهده گردیده که بعضى از منابع تحت تأثیر وقایع اخیر و به عناوین مختلف در ملاقات‌ها حاضر نشده و از تعهداتی که در مورد همکارى سپرده‌اند، سرباز می‌زنند و حتى بعضاً در تظاهرات شرکت و با افراد محرک همکارى می‌نمایند. خواهشمند است دستور فرمایید به نحو مقتضى بر حسب موقعیت منبع به وسیله سلسله مراتب با منابع تماس حاصل نموده از چگونگى تغییراتى که در انگیزه همکارى آنها به عمل آمده وقوف کامل یافته و در صورتی که میسر است با استدلال منطقى به تقویت روحیه و انگیزه منبع پرداخته و به او تذکر بدهند که فعالیت‌هاى خلاف او را به هیچ روى با خدمات گذشته در هم نیامیخته و چنانچه به فعالیت‌هاى مضره بپردازد بدون هیچ اغماضى به کیفر قانونى خواهد رسید.

مدیر کل اداره سوم. طباطبائى

از طرف  

 

 

پی‌نوشت‌ها:


[1] . ساواک، مظفر شاهدی، صفحه 144، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، چاپ اول، سال 1386.

[2] . همان.




منبع: انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، جلد 22، صفحه 277، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1385.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.