اعلامیه جامعه روحانیت پس از واقعه حمله به مدرسه فیضیه قم در دوم فروردین سال 1342


02 فروردين 1403


بسمه تعالى شأنه

ولا تحسبن اللّه‌ غافلاً عما یعمل الظالدن[الظالمون]

برادران ایمانى! مردم مسلمان تهران!

     حمایت‌هاى بی‌دریغ و خدمات و جانبدارى‌هاى پر ارزشى که از روز وقوع حادثه جانگذاز شهر مذهبى قم تا امروز نسبت به دفاع از حریم مقدس دین و شریعت حضرت خاتم المرسلین انجام داده‌اید نه تنها موجب کمال قدردانى و تشکر جامعه روحانیت و حضرات مراجع عالیقدر و تسلى خاطر داغدار صدها خانواده مصیبت زده در سراسر کشور گردید بلکه به طور قطع و یقین موجب رضاى خداوند متعال و خوشنودى صاحب شریعت و مسرت خاطر مقدس حضرت بقیة‌اللّه‌ الاعظم ولى عصر اروحنا فداه گردیده و امیدواریم خداوند عالم به همگى جزاى خیر در دنیا و آخرت عنایت فرماید.

با این که خاطره جنایات و وحشیگری‌هاى مأمورینی که در برابر دیدگان هزاران تن مسافرینی که خواسته بودند روزهاى اول سال را در حرم مطهر اهل بیت عصمت و طهارت بگذرانند نسبت به یک دسته طلاب بی‌گناه و مردم بى‌پناه و مناظر أسف آور و رقت باری که از ضرب و جرح مردم مسلمان و طلاب و سرنگون ساختن بعضى از آنان از طبقه فوقانى به صحن مدرسه و غارت حجرات و تجاوز به حریم روحانیت و ده‌ها و صدها از این قبیل جنایات مطالبى نیست که بشود به این زودی‌ها به دست فراموشى و نسیان سپرد ولى یقین داشته باشید. این همه همدردی‌هاى شما با حوزه مقدسه روحانیت تاکنون از عیادت و دلجوئى و تعطیل بازارها و خیابان‌ها در تسکین خاطر خدمتگذاران به دین و اسلام اثر شایان توجهى به جاى گذاشته است و مطمئن باشید با وجود این احساسات مذهبى که حاکى از علاقمندى شدید شما مردم مسلمان به حفظ حریم اسلام و روحانیت است مدعیان تقرب به خدا آرزوى سرکوب کردن اسلام و دین و به هم زدن حوزه‌هاى مقدسه روحانیت را به گور خواهند برد.

مردم مسلمان! براى این که بدانید دستگاه‌ها براى نابودى روحانیون و شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام تا چه اندازه خود را مجهز ساخته‌اند درست به این نکته توجه فرمائید:

بعد از این که از انتشار اعلامیه‌هاى سرا پا فحش و ناسزاى خود نتیجه نگرفتند و روزنامه‌هاى مزدور که سال‌ها مجرى نظریات زمامداران خائن بوده‌اند این قضیه را هم چون دیگر قضایاى واقعى لوث نمودند و تبلیغات پوچ و بى اساس آنان با اظهار تنفر شدید شما روبرو گردید و صحنه سازى‌هاى مسخره و ارعاب و تهدید آنان نتوانست کوچکترین تزلزلى در عقیده شاگردان مکتب اسلام ایجاد نماید.

اخیراً دستگاه‌ها متصدیان بیمارستان‌هاى قم را مجبور ساخته‌اند بر خلاف همه اصول شرافت و انسانیت طلاب بیمار و دست و پا شکسته را که بعضى ماه‌ها باید معالجه شوند تا شاید بتوانند سلامت از دست رفته خود را باز یابند به اجبار از بیمارستان‌ها بیرون کرده و از معالجه و پذیرائى آنان خوددارى نمودند تا شاید بتوانند آثار جنایات خود را محو سازند.

برادران مسلمان! در دنیائی که به نام حمایت از حیوانات جمعیت تشکیل می‌دهند و بیمارستان‌ها حتى در زمان جنگ مصون از تعرضند این عمل ناجوانمردانه را چگونه باید تعبیر نمود؟!

آیا سازمان‌هائی که هر روز به وسائل مختلف و غیر مشروع به نام دستگیرى و حمایت از بیچارگان خون مردم ستمدیده این مملکت را می‌مکند حق دارند با عزیزان و رهبران دینى شما اینگونه معامله نمایند؟! این است معنى آزادى و تقرب به خدا؟! این است معنى ایمان و دین‌دارى؟!

مردم مسلمان! در کجاى دنیاى و حتى در بین کدام یک از قبایل وحشى افرادى را سراغ دارید با یک دسته مردم مجروح و بی‌گناه این چنین سلوک نمایند و آیا این معامله را جز به مخالفت با دین و اصول انسانیت، مخالفت با پیغمبر و قرآن و مخالفت با اسلام و مسلمین مى‌توان تعبیر نمود؟ ولى این جنایت کاران بزدل باید بدانند مادامی که یک نفر روحانى زنده است و تا زمانی که شما مسلمان غیور و با ایمان چنین شجاعانه از حریم اسلام و دین حمایت مى‌کنید نه تنها دستگاه‌ها به انجام خواسته‌های پلید و شیطانى خود موفق نخواهند شد بلکه با خواست خداوند متعال دیرى نخواهد گذشت که دست قدرت پروردگار بساط فرعونیت آنان را در هم خواهد ریخت و بدانید که با آن زمان فاصله زیادى نداریم. الیس الصبح بقریب؟

و السلام على من اتبع الهدى

جامعه روحانیت 5 ذیقعده الحرام 82 مطابق 11 فروردین 42   






منبع: قیام 15 خرداد به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی، چاپ اول، سال 1378، ج 2، ص 78 و 79.


 
کلیه حقوق این پایگاه برای مرکز بررسی اسناد تاریخی محفوظ است.